۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۹۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: با احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی، ۱۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاروزی صرفه جویی می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از بولتن نیوز، علی مراد اکبری درباره احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی به میزان ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی افزود: در واقع به ازای هرهکتار اجرای شبکه های آبیاری باید بتوانیم یک هزار مترمکعب صرفه جویی آب داشته باشیم.

وی با بیان این که از میزان ۱۵۰ هزار هکتار احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی تاکنون ۲۰ هزار هکتار از این طرح عملیاتی شده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون ریال (۲۰ میلیون تومان) نیاز است که از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.

به گفته وی، ۱۳۰ هزار هکتار از این طرح باقیمانده که اجرای آن می تواند نقش بسزایی در مصرف بهینه آب داشته باشد.

اجرای طرح آبیاری تحت فشار نیز یکی از طرح های اولویت دار در بخش کشاورزی است که در یک برنامه ۱۰ ساله باید چهار میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.

از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۱.۵ میلیون هکتار انواع سیستم آبیاری نوین در کشور اجرا شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در دولت یازدهم معتقد است توان اجرای سالیانه ۴۰۰ هزار هکتار از این طرح وجود دارد اما به دلیل کمبود منابع می توانیم با تامین بخشی از اعتبارات سالیانه حداقل ۲۰۰ هزار هکتار اجرایی شود.

در این طرح با بکارگیری روش های جدید، آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی و در دشت های بحرانی و ممنوعه و کشت گلخانه ای سبزی و صیفی توسعه می یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.