۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۶۵۲ ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

استفاده از صنایع تبدیلی میوه و سبزیجات در کشور ویتنام باعث شده است که این کشور در سالهای اخیر با رشد اقتصادی قابل توجهی روبرو شود و صادرات محصولات غذایی خود را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در سال های اخیر صادرات میوه و سبزیجات در کشور ویتنام به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تقاضای روزافزون داخلی و خارجی و رشد اقتصادی، به توسعه این بخش کمک می کند، چون بیشتر سرمایه گذاری های این کشور بر روی صنایع تبدیلی می باشد.

ویتنام یک کشور رو به رشد است که حدود ۹۲ میلیون نفر جمعیت دارد. در سال های اخیر، این کشور با رشد اقتصادی قابل توجهی مواجهه بوده و حتی یکی از سریع ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در آسیا بوده است.

به کمک صنایع تبدیلی، صادرات میوه ها و سبزیجات این کشور در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و با میانگین رشد سالانه ۲۶.۵ درصد، از ۴۳۹ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ به ۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برای این کشور ارزآوری داشته است.

به همین دلیل، صادرات میوه و سبزی برای اولین بار در این کشور از صادرات برنج پیشی گرفته است. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، صادرات میوه و سبزی ویتنامی ۲۹.۸ درصد افزایش یافت و به ۷۰۰.۶ میلیون دلار رسید. به دلیل صادرات بالا و افزایش تقاضای محلی، انتظار می رود این صنعت رشد بیشتری نیز داشته باشد.

میوه و سبزیجات ویتنامی به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر می شود. چین با سهم تقریبا ۷۵ درصد، بزرگترین وارد کننده این محصولات از ویتنام می باشد. دیگر خریداران مهم میوه و سبزی ویتنامی آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و تایلند و کشورهای اروپایی هستند. در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا و ویتنام توافقنامه تجارت دوجانبه را امضا کردند که در پایان سال یا آغاز سال ۲۰۱۸ به اجرا در خواهد آمد. علاوه بر این، هلند بزرگترین سرمایه گذار بخش صنایع تبدیلی میوه و سبزی در ویتنام است.

نه تنها بازار میوه و سبزیجات تازه ویتنامی بلکه تمام صنایع فرآوری شده و منجمد این کشور نیز در حال رشد هستند. اروپا واردات میوه های گرمسیری یخ زده از قبیل دوریان، رمبوتان، میوه اژدها، آناناس و دیگر محصولات کمتر شناخته شده مانند خربزه تلخ را از ویتنام وارد می کند.

همه تولیدکنندگان محصولات فرآوری شده مواد غذایی در ویتنام طبق استانداردهای اروپایی فعالیت نمی کنند، اما شرکت های زیادی برای سرمایه گذاری در ماشین آلات و روش های ذخیره سازی محصولات کشاورزی برای افزایش کیفیت، ایمنی و تولید ابراز تمایل کرده اند.

خط تولید صنایع تبدیلی هلند در خدمت این صنعت در ویتنام

به تازگی یک شرکت صنایع تبدیلی در هلند یک خط تولید سبزیجات را به همتای ویتنامی خود تحویل داده است. در همین خصوص پاتریک پولانس رئیس شرکت هلندی می گوید: این خط تولید ۷۰ درصد (۱۰هزارتن) تولید سبزیجات در ویتنام را می تواند فرآوری کند. این خط تولید قابلیت فرآوری ذرت، عدس، لوبیا سبز و گل کلم را دارا می باشد.

این خط تولید متشکل از ماژول های شستشو، تمیز کردن، خنک کننده و انجماد محصولات کشاورزی با ظرفیت ۲۵۰۰ کیلوگرم در ساعت می باشد.

مزیت این خط تولید این است که کنترل دقیق زمان تولید محصول در دستگاه را تضمین می کند. پاتریک پولانس در این خصوص می گوید: علاوه بر آبیاری، می توان محصولات را در بخشی از  این دستگاه با بخار تمیز نمود، دستگاه به چندین منطقه دما تقسیم شده است که می تواند به طور جداگانه از یکدیگر تنظیم شود. از آنجا که درجه حرارت می تواند تا ۰.۲ درجه سانتیگراد تنظیم شود، فرآیند بلانچینگ (پاستوریزه کردن میوه ها) می تواند به خوبی مدیریت شود، به طوری که می توان از کمبود آب در این بخش جلوگیری کرد.

وی می گوید: این خط تولید همچنین از آب کم استفاده می کند زیرا آب خروجی در طی این فرایند پخش می شود و دوباره استفاده می شود.

هونین کوانگ دائو، مدیر خط تولید ویتنام می گوید: با احداث خط تولید و فرآوری محصولات کشاورزی جدید این شرکت قادر است تا صنعت فرآوری محصولات غذایی را توسعه دهد.

منبع: فرش پلاز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.