۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۶۴۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

آمریکا با هرگونه تلاش برای ایجاد ارزهای با پشتوانه طلا و محدود شدن قدرت دلار مقابله میکند. یکی از دلایل اصلی تبلیغات سوئی که در رسانه‌های غربی علیه روسیه و چین مطرح میشود نیز اقدامات این کشورها در راستای محدود نمودن دلار است.

به گزارش مسیر اقتصاد ایمیل‌های منتشر شده هیلاری کلینتون نشان داده است که وزارت خارجه آمریکا از هیچ اقدامی درجهت مقابله با تلاش برای ایجاد ارزهای دیگر و محدود شدن رواج دلار در تجارت خارجی مضایقه نکرده است.

در سال‌های اخیر کشور روسیه اقدامات متعددی در تضاد با منافع آمریکا انجام داده است. به طور مثال اقدامات این کشور در بحران خاورمیانه در تضاد با منافع آمریکا در این منطقه است و این مسئله موجب نارضایتی آمریکا از روسیه شده است. اما این اقدامات روسیه دلیل اصلی نارضایتی آمریکا از روسیه نیست.

یکی از دلایل اصلی که آمریکا همواره کشور روسیه را به انجام فعالیت‌های مجرمانه متهم می‌کند اقدامات این کشور در راستای به خطر انداختن جایگاه دلار در تجارت جهانی و جایگاه دلار به عنوان گزینه اول ذخایر خارجی کشورها است.

روسیه در سال‌های اخیر از دو طریق تلاش کرده است جایگاه دلار را تضعیف نماید. اولین کار روسیه تلاش برای نفوذ به ساختار سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و متقاعد کردن این کشورها برای کنار گذاشتن نظام پترودلار بوده است. اگر کشورهای صادرکننده نفت تصمیم بگیرند نفت خود را با ارزی غیر از دلار به فروش برسانند ضبه سختی به اعتبار دلار آمریکا وارد خواهد شد.

دومین کار روسیه تلاش برای ایجاد یک نظام مالی با پشتوانه طلا و تقویت روبل بوده است. در این صورت واحد پولی روسیه میتواند به عنوان یکی از معتبرترین واحدهای پولی جهانی مطرح شود و علاوه بر نشان دادن ضعف دلار در نداشتن هیچ پشتوانه مطمئن، جایگاه دلار را نیز از این طریق به خطر بیندازد.

درحال حاضر بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشورهای غربی این سناریو را مطرح میکنند که امکان بازگشت نظام مالی جهان به یک نظام با پشتوانه طلا وجود ندارد. دلیل اصلی این کارشناسان کمبود میزان طلای موجود به منظور پشتوانه سازی برای پول خلق شده است. اما نکته اصلی محدود شدن دولت‌ها در امکان خلق پول در صورت استفاده از طلا به عنوان پشتوانه پول‌های چاپ شده است.

درحال حاضر دولت‌ها و بانک‌های مرکزی قدرت خلق پول زیادی دارند به طوریکه به راحتی میتوانند هر میزان پول که لازم بدانند را منتشر خلق نمایند. اما در صورتی که از طلا به عنوان پشتوانه پول استفاده شود، قدرت خلق پول دولت‌ها و بانک‌های مرکزی به شدت محدود میشود.

اما حقیقت آن است که امکان استفاده از نظام پولی با پشتوانه طلا در دنیا وجود دارد و در صورتی که در سطح کشورهای جهان پیاده سازی گردد، قیمت طلا به خوبی نشان دهنده نحوه عملکرد بانک‌های مرکزی خواهد بود. در این صورت چنانچه کشوری بدون مسئولیت پذیری اقدام به چاپ پول نماید، نرخ برابری طلا به این واحد پولی افزایش خواهد یافت و نشان دهنده عملکرد بد این کشور خواهد بود.

در بین ایمیل‌های منتشر شده از هیلاری کلینتون در زمان حضور در پست وزارت خارجه آمریکا که از سوی ویکی لیکس منتشر شده است نیز اهمیت رواج دلار در جهان برای آمریکا و مقابله با ارزهای با پشتوانه طلا مشهود است. طبق این اسناد یکی از دلایل اصلی حمله غیرقانونی آمریکا به لیبی و در نهایت کشته شدن معمر قذافی، رهبر وقت لیبی نیز تلاش این کشور برای ایجاد یک واحد پولی با پشتوانه طلا به منظور استفاده توسط کشورهای آفریقایی بوده است.

ایجاد یک واحد پولی با پشتوانه طلا و استفاده از آن توسط کشورهای آفریقایی علاوه بر اینکه میتوانست در تقویت رشد اقتصادی این کشورها مؤثر باشد، میتوانست به این کشورها در خروج از سلطه آمریکا و کشورهای اروپایی کمک قابل توجهی نماید. به طور خاص استفاده از یک ارز جدید به میزان قابل توجهی از نیاز کشورهای آفریقایی به دلار آمریکا کم میکرد.

طبق ایمیل‌های منتشر شده هیلاری کلینتون دلیل اصلی ناتو از برکنار نمودن قذافی، تلاش او برای رواج استفاده از واحد پولی با پشتوانه طلا در بین کشورهای آفریقایی بوده است. دلیل دوم نیز منابع عظیم نفت لیبی و ضرورت همراستایی این کشور با سیاست‌های نفتی آمریکا بوده است.

به طور خاص فرانسه نیز ذخایر عمده طلا و نقره لیبی را به عنوان خطری بالقوه برای ایجاد ارزی با پشتوانه طلا و افزایش قدرت قذافی در منطقه میدانست.

ایمیل‌های رد و بدل شده نشان میدهد که نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه نیز با پنج هدف مشخص اقدام به حمله به لیبی نموده است: در دست گرفتن منابع نفتی لیبی، تضمین حفظ قدرت اثرگذاری فرانسه در منطقه، افزایش اعتبار سارکوزی در عرصه سیاست داخلی فرانسه، اثبات و نمایش قدرت نظامی فرانسه و مقابله با اثرگذاری قذافی بر حوزه نفوذ فرانسه در آفریقا ۵ هدف سارکوزی از این جنگ بوده است.

رواج دلار در تجارت جهانی فواید زیادی برای آمریکا و متحدان آن دارد و بنابراین میتوان گفت یکی از دلایل اصلی تبلیغات سوئی که در رسانه‌های غربی علیه روسیه و چین مطرح میشود اقدامات این کشورها در راستای محدود نمودن دلار است. به طور مثال میتوان گفت دلیل اصلی تحریم روسیه در سال ۲۰۱۳ میلادی بحران اوکراین نبوده است. بلکه بحران اوکراین تنها بهانه‌ای برای اعمال تحریم علیه کشوری بوده است که تلاش کرده نقش دلار را در تجارت جهانی محدود نماید و به رواج پترودلار پایان دهد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.