۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۶۱۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با راشاتودی گفت: رژیم تحریم‌های کشورهای اروپایی موجب تقویت اقتصاد روسیه، خصوصا در بخش کشاورزی و صنعت شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با راشاتودی گفت رژیم تحریم‌های کشورهای اروپایی موجب تقویت اقتصاد روسیه خصوصا در بخش کشاورزی شده است. درعین حال رشد اقتصادی بخش صنعت روسیه نیز بسیار قابل توجه است. علاوه بر این این تحریم‌ها موجب شد روسیه بیش از گذشته به شرکای آسیایی خود نزدیک شود و از وابستگی خود به سرمایه‌داران و نظام مالی غرب بکاهد.

در ادامه بخشی از مصاحبه راشاتودی با جیم راجرز، کارشناس مسائل روسیه آورده شده است.

راشاتودی: کارشناسان مالی معتقدند مقاومت و تاب آوری اقتصادی روسیه که در چند سال اخیر و بعد از تحریم‌های غرب به نمایش درآمد، موجب شده اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در روسیه داشته باشند. آیا میزان سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه در آینده افزایش خواهد یافت؟

جیم راجرز: بله در سال‌های ابتدایی اعمال تحریم‌ها اغلب سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در روسیه نداشتند ولی اکنون به دلیل عملکرد مناسب اقتصاد روسیه میتوان انتظار افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را داشت.

راشاتودی: تأثیرات تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه چه بوده است؟

جیم راجرز: تحریم‌ها در موارد متعددی به اقتصاد روسیه کمک کرد. این تحریم‌ها بود که موجب شد میزان تولید محصولات کشاورزی در روسیه افزایش چشمگیر سال‌های اخیر را داشته باشد. در عین حال اکنون میزان رشد صنعتی روسیه نیز بسیار قابل توجه است. تحریم‌ها موجب شد روسیه به کشورهای آسیایی نزدیک تر شود؛ این مسئله نیز از جهاتی برای اقتصاد روسیه مفید بوده است و برای آمریکا و کشورهای غربی مسئله نگران کننده‌ای است.

راشاتودی: شما پیش از این گفته بودید کشورهای جهان درحال تعامل بیشتر با آسیا هستند و آسیا در آینده به قطب اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

جیم راجرز: بله همین طور است. درحال حاضر بخش عمده منابع مالی، جمعیت و منابع انرژی جهان در آسیا قرار دارد و قطب اقتصادی جهان درحال تغییر از غرب به سمت کشورهای آسیایی است.

راشاتودی: درحال حاضر کشورهای روسیه و چین درحال خرید گسترده طلا هستند. آیا در آینده نزدیک شاهد بحرانی در نظام مالی دنیا خواهیم بود که نتیجه آن افزایش قیمت طلا خواهد بود؟ اگر چنین است این اتفاق در چه زمانی خواهد افتاد؟

جیم راجرز: در حال حاضر قیمت طلا روندی با ثبات دارد و در کوتاه مدت افزایش چشمگیر قیمت آن محتمل نیست. اما در آینده ایجاد فضای عدم اطمینان در نظام مالی جهانی و درپی آن افزایش چشمگیر قیمت طلا بسیار محتمل است. چین و روسیه نیز به همین دلیل درحال خرید گسترده طلا هستند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.