به گزارش مسیر اقتصاد آذربایجان برنامه دارد با ارتقای زیرساختهای حملونقل خود در مسیر راهگذر (کریدور) بینالمللی شمال–جنوب حجم جابجایی بار را به ۵ میلیون تن در سال افزایش دهد. این موضوع از سوی راشد نبیاُف، وزیر توسعه دیجیتال و حملونقل آذربایجان، اعلام شد.
هدفگذاری ۵ میلیون تنی آذربایجان برای انتقال بار در راهگذر شمال–جنوب
به گفته نبیاُف، سال گذشته توافقی میان آذربایجان و روسیه با هدف بهبود حملونقل در راهگذر شمال–جنوب به امضا رسید که نوسازی زیرساختهای ریلی و افزایش سرعت تبادل کالا از محورهای اصلی آن است. وی تأکید کرد: «هدف ما این است که راهگذر شمال–جنوب به مسیری کلیدی و قابلاطمینان برای تجارت منطقهای و بینالمللی تبدیل شود. افزایش ظرفیت جابجایی به ۵ میلیون تن در سال، بخشی از برنامه بلندمدت برای رسیدن به سطح ۱۸ میلیون تن تبادل کالا است.»
وزیر حملونقل آذربایجان همچنین از پیشرفت پروژههای زیرساختی در بخشهای مرتبط با این راهگذر خبر داد و اعلام کرد بازسازی مسیر ریلی سوقامیت–یالاما تا پایان سال جاری به اتمام میرسد. عملیات نوسازی این خط آهن از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و با مشارکت ۵۲۲ مهندس در حال اجراست. این مسیر ریلی دارای ۱۳ ایستگاه و ۳۳۳ کیلومتر طول است.
هدف اصلی راهگذر شمال–جنوب
راهگذر بینالمللی شمال–جنوب (INSTC) به طول تقریبی ۷۲۰۰ کیلومتر، بخشی از یک شبکه گسترده حملونقل است که آسیا را به اروپا متصل میکند. این طرح در سال ۲۰۰۰ با ابتکار روسیه، هند و ایران آغاز شد و هدف آن کاهش هزینه و زمان انتقال محمولههای باری است. این راهگذر شامل چند مسیر مختلف است؛ مسیر زمینی غربی از جمهوری آذربایجان عبور میکند، مسیر شرقی از ترکمنستان و قزاقستان میگذرد و مسیر دریایی نیز از طریق دریای خزر انجام میشود.
هدف اصلی این راهگذر، کاهش زمان حمل کالا از هند به روسیه و سپس به شمال و غرب اروپا است؛ بهطوریکه با بهرهبرداری کامل از آن، مدت زمان حملونقل از حدود شش هفته به سه هفته کاهش مییابد.
عبور ۳ هزار میلیارد تن-کیلومتر از شبکه ریلی CIS
در همین نشست در باکو، اولگ بلوزیروف، مدیرعامل راهآهن روسیه، به عملکرد شبکه ریلی کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) اشاره کرد و اعلام کرد حجم بار جابجاشده در این شبکه به حدود ۳ هزار میلیارد تن–کیلومتر رسیده است؛ رقمی که به گفته وی حدود ۳۰ درصد بالاتر از شبکههای ریلی ردهاول ایالات متحده و نزدیک به هشت برابر حجم مبادلات ریلی اتحادیه اروپا است.
بلوزیروف همچنین اولویتهای آتی این شورا را شامل افزایش بهرهوری عملیاتی، بهبود وضعیت حمل مسافر و کالا، دیجیتالسازی، ارتقای ایمنی قطارها، توسعه سیستمهای حسابداری، بهداشت، منابع انسانی و همکاریهای علمی و فناورانه عنوان کرد.
در حاشیه هشتادوسومین نشست شورای حملونقل ریلی کشورهای CIS، شرکت راهآهن آذربایجان و شرکت راهآهن روسیه نیز توافقی را با هدف افزایش کارایی فناورانه حملونقل ریلی امضا کردند. بر اساس این توافق، طرف روسی متعهد شده است تمامی اسناد کاغذی را به دادهها و اسناد الکترونیکی تبدیل کند.
منبع: caspiannews
انتهای پیام/ حمل و نقل

