به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه قصد دارد نخستین قطار پرسرعت بومی خود را در سال ۲۰۲۶ راهاندازی کند. این پروژه براساس «برنامه سالانه ریاستجمهوری ۲۰۲۶» دنبال میشود و شامل تولید ۹ رام قطار برقی بومی و یک قطار پرسرعت است. هدف اصلی این برنامه، طراحی و تولید انواع خودروهای ریلی با اتکا بر توان داخلی و افزایش سهم تولید بومی در اجزای کلیدی سامانههای ریلی است.
براساس این برنامه، فعالیتهای پژوهشوتوسعه (R&D) برای تقویت پایههای تولید داخلی در حوزه ساخت وسایل نقلیه ریلی و زیرسامانههای مرتبط انجام میشود. همچنین تعمیرات و نگهداری این تجهیزات نیز در داخل کشور ساماندهی خواهد شد. علاوهبراین، خریدهای دولتی با رویکرد حمایت از تولید داخلی تنظیم میشوند و طراحی و فعالیتهای تحقیقوتوسعه از طریق سازوکارهای جدید تشویق خواهند شد.
شرکت دولتی صنایع ریلی ترکیه «توراساش» (TÜRASAŞ) مسئولیت طراحی بومی، نمونهسازی و توسعه تولیدات ملی را برعهده دارد تا نیازهای صنعت ریلی کشور را تأمین کند. نمونه اولیه نخستین قطار پرسرعت بومی، با توان دستیابی به سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت ساخته شده و طبق برنامه، پروژه آن در سال آینده به پایان خواهد رسید.
همزمان، ۹ رام قطار برقی بومی با سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز در حال توسعه است. توراساش همچنین موظف است ۳۰ لکوموتیو ملی برقی مسیر اصلی را تولید و عرضه کند.
حملونقل ریلی و دریایی اولویتهای سال آینده ترکیه
طراحی لکوموتیو جدید با آرایش محوری «Co-Co» و همچنین خودروی تخصصی تعمیر و نگهداری خطوط ریلی نیز در سال آینده تکمیل میشود و فرایند نمونهسازی آنها آغاز خواهد شد.
در برنامه سال ۲۰۲۶، حملونقل ریلی و دریایی بهعنوان اولویتهای اصلی تعیین شدهاند تا هم تأثیرات زیستمحیطی کاهش یابد و هم هزینهها مدیریت شود. این رویکرد به افزایش بهرهوری انرژی در بخشهای حملونقل و لجستیک کمک میکند. همچنین تعداد ناوگان کششی برقی افزایش مییابد تا روند برقیسازی خطوط ریلی سرعت بیشتری بگیرد.
توراساش پیشتر ساخت یک کارخانه تولید قطار پرسرعت برقی را در شمالغرب ترکیه آغاز کرده بود. این کارخانه که در استان ساکاریا قرار دارد، حدود ۱۵ هزار متر مربع مساحت خواهد داشت و ظرفیت تولید ۱۲ رام قطار پرسرعت را فراهم میکند. براساس برآوردها، این مجموعه سالانه حدود ۸۳.۱ میلیون دلار ارزشافزوده برای اقتصاد ترکیه ایجاد خواهد کرد.
منبع: صاباح دیلی
انتهای پیام/ حمل و نقل

