۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۴۳۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳ دسته: پول و بانک کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آینده اتحادیه اروپا به عنوان یک ساختار سیاسی متحد کاملا ناپایدار شده است. در حال حاضر فروپاشی یورو به عنوان واحد پولی اتحادیه اروپا برای کارشناسان اقتصادی منطقه مسئله‌ای مسجل شده و تنها زمان وقوع آن محل بحث است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ایتالیا از ابتدای تأسیس یکی از حامیان اصلی واحد پولی یکسان در این اتحادیه بوده است. با اینحال تجربه اقتصادی استفاده از یک واحد پول یکسان و اتخاذ سیاست‌های پولی برای تمامی کشورها به صورت متمرکز، چندان موفق نبوده؛ و ممکن است در آینده نزدیک ایتالیا نیز مسیر بریتانیا را در کنار گذاشتن واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا در پیش بگیرد.

میزان حمایت مردمی از واحد پول یورو در کشور ایتالیا به سطح بسیار پایینی رسیده و از این منظر ایتالیا وضع نامناسب تری در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. طبق مطالعات انجام شده توسط کمیسیون اروپا، تنها ۵۳ درصد از مردم ایتالیا طرفدار استفاده از واحد پولی یکسان برای همه کشورهای اتحادیه هستند.

علاوه بر این نگرانی‌ها از آینده ایتالیا در اتحادیه اروپا با افزایش اقبال عمومی به حزب مخالف عضویت این کشور در اتحادیه اروپا درحال تقویت است. ایتالیا در سال آینده میلادی انتخابات دیگری پیش رو دارد و چنانچه در این انتخابات حزب مخالف عضویت در اتحادیه اروپا پیروز گردد، آینده ایتالیا در اتحادیه اروپا در خطر خواهد بود؛ چراکه رئسای این حزب بارها از برگزاری همه پرسی در زمینه خروج از اتحادیه اروپا سخن گفته‌اند.

درحال حاضر مشکل اصلی اتحادیه اروپا عدم یکپارچگی و وحدت بین کشورهای عضو این اتحادیه است. مشکلات ناشی از استفاده از واحد پولی یکسان نیز بر این مسئله دامن زده است.

درحال حاضر کشورهای عضو این اتحادیه وضعیت اقتصادی مشابهی ندارند و نرخ رشدهای بسیار متفاوتی را تجربه میکنند. این بدان معنی است که عملا کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دو دسته تقسیم شده‌اند که یکی از آن‌ها سرعت رشد اقتصادی بسیار بیشتری در مقایسه با گروه دیگر دارد.

در چنین شرایطی سیاست‌های پولی مورد نظر هر دسته نیز با گروه دیگر متفاوت است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعیین سیاست‌های یکچارچه پولی با یکدیگر اختلاف دارند. با اینحال اتحادیه اروپا حاضر نیست به ضرورت استفاده از سیاست پولی متفاوت برای کشورهای دسته‌های مختلف اذعان نماید.

تاکنون بانک مرکزی اروپا بارها بر این موضوع تأکید کرده که استفاده از یک واحد پولی و سیاست‌های پولی یکسان جزء سیاست‌های اجتناب ناپذیر اتحادیه اروپاست. با اینحال بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدند درحال حاضر استفاده از سیاست‌های پولی یکسان اقدام سنجیده‌ای نیست.

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند بانک مرکزی اروپا در این زمینه توجهی به واقعیت‌های موجود ندارد. استفاده از واحد پولی یکسان در شرایطی که کشورهای اروپایی از یکپارچگی سیاسی برخوردار نیستند، به طور قطع محکوم به شکست است. درحال حاضر فروپاشی یورو به عنوان واحد پولی اتحادیه اروپا برای کارشناسان اقتصادی منطقه مسئله‌ای مسجل شده و تنها زمان وقوع آن محل بحث است.

کشور آلمان در حال حاضر رهبر اصلی اتحادیه اروپاست و سیاست‌های اصلی این اتحادیه توسط سیاستمداران آلمانی تعیین میشود. با اینحال این کشور قصد ندارد مسائل و مشکلات دیگر کشورهای عضو اتحادیه را درک نماید و متناسب با آن‌ها سیاست‌های متمرکز اتحادیه را تعیین نماید. این مسئله شکافی عمیق در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خصوصا در زمینه استفاده از واحد پول یکسان و اتخاذ سیاست‌های پولی یکسان ایجاد کرده است.

درحال حاضر کارشناسان اقتصادی معتقدند استفاده از یورو برای بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نقطه ضعف محسوب میشود و بر عملکرد اقتصادی کشورها تأثیر منفی گذاشته است. این مسئله موجب شده است در سال‌های اخیر اقبال مردم به احزاب مخالف عضویت در اتحادیه اروپا روز به روز افزایش یابد. در عین حال حاکمیت اتحادیه اروپا نیز بسیار بسته عمل میکند و حاضر نیست هیچ تغییر ساختاری را بپذیرد.

در انتخابات اخیر کشور فرانسه این واقعیت مشخص بود که با وجود افزایش اقبال مردم این کشور به حزب ملی‌گرای مخالف عضویت در اتحادیه اروپا، تمامی نیرو‌های سیاسی این کشور به دنبال عدم موفقیت این حزب و تداوم عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بودند.

ریشه‌های مشکلات فعلی کشورهای اروپایی بسیار عمیق شده است. اکنون مشکل کشورها تنها در پایبندی یا عدم پایبندی به واحد پولی یکسان خلاصه نمیشود. درحال حاضر اتحادیه اروپا به یک تغییر ساختار اساسی نیاز دارد تا بتواند خود را با شرایط داخلی هریک از کشورهای عضو تطبیق نماید. اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر اشتباهات اساسی زیادی مرتکب شده است و اکنون زمانی است که در صورت عدم پذیرش اشتباهات و اصلاح آن‌ها چشم انداز مناسبی پیش روی آینده این اتحادیه قرار ندارد.

در ابتدا پروژه یکپارچگی سیاسی و استفاده از واحد پولی یکسان در کشورهای اروپایی، برای افزایش رفاه مردم این کشورها مطرح شد. اما وضعیت فعلی در حقیقت رفاه مردم را تضمین نمیکند بلکه در راستای تأمین منافع گروه‌های صنعتی بزرگ قرار دارد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.