۱۹ آبان ۱۴۰۴

مسیر اقتصاد؛ رسانه تصمیم‌سازان اقتصاد ایران

شناسه: ۲۱۴۱۰۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰ دسته: تولید
۰

اختلاف تجاری بین هلند و چین بر سر شرکت نیمه‌هادی نکسپریا، با توقیف صادرات تراشه‌های حیاتی توسط چین، زنجیره تامین جهانی خودروسازی را به شدت تهدید کرده و آن را در آستانه اختلال جدی قرار داده است. این اقدام تلافی‌جویانه به کاهش یا توقف تولید در کارخانه‌هایی چون هوندا منجر شده و سایر خودروسازان بزرگ مانند فولکس‌واگن و جنرال موتورز را نیز تهدید می‌کند که آینده نزدیک دچار مشکل مشابه شوند. این مناقشه سیاسی در میان تنش‌های تجاری گسترده‌تر میان آمریکا و چین رخ داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد خودروسازان در سراسر جهان در حال برنامه‌ریزی برای کاهش مقیاس تولید هستند، پس از آنکه توقف صادرات یک شرکت نیمه‌رسانای چینی مستقر در هلند تهدید به اختلال در زنجیره‌های تامین صنعت کرد.

جنگ تراشه‌ها به کارخانه هوندا رسید: کاهش ۵۰ درصدی تولید 

در پی تنش‌های تجاری، هوندا موتور اعلام کرد که تولید خود را در برخی کارخانه‌های آمریکای شمالی به دلیل کمبود تراشه کاهش یا متوقف کرده است. این کمبود ناشی از اقدام تلافی‌جویانه چین در مسدود کردن صادرات شرکت نکسپریا بی‌وی (متعلق به وینگ‌تک تکنولوژی چین) است؛ اقدامی که پس از آن صورت گرفت که دولت هلند کنترل اضطراری نکسپریا را برای حفظ تولید استراتژیک در دست گرفت.

هوندا اعلام کرد که به دلیل شرایط پیش آمده، حجم تولید در کارخانه کانادای خود، که تولیدکننده سدان‌های سیویک و شاسی‌بلندهای CR-V است، را به نصف کاهش داده و فعالیت کارخانه مکزیک از روز سه‌شنبه متوقف شده است.

از نصف شدن تولید هوندا تا اعلام وضعیت اضطراری در اروپا به دلیل کمبود تراشه

انجمن اصلی لابی صنعت خودرو روز چهارشنبه اعلام کرد که خودروسازان اروپایی ممکن است در عرض چند روز تولید خود را متوقف کنند. طبق هشدار انجمن خودروسازان اروپا، شرکت‌ها برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها، به شدت به ذخایر رو به اتمام خود وابسته‌اند. در همین حال، گروه مرسدس‌بنز آلمان اظهار داشت که برای کوتاه‌مدت، تراشه‌های نکسپریا کافی در اختیار دارد.

فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تامین کافی نیمه‌هادی‌ها برای دستیابی به اهداف مالی سال جاری، به یک چالش مضاعف تبدیل شده است. این شرکت، که برندهای آئودی و سئات را نیز در اختیار دارد، توانسته قطعات لازم برای فعال نگه داشتن کارخانه‌های آلمانی خود را تنها برای هفته آینده تامین کند و احتمال بروز اختلال در تولید پس از آن را منتفی ندانست.

کمبود تراشه نکسپریا، کارخانه‌های آمریکا و آلمان را تهدید می‌کند

در پی تنگناهای تامین تراشه، شرکت آلمانی اوموویو اس‌ای (سازنده قطعات خودرو که امسال از کنتیننتال ای‌جی جدا شد) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که برای اجرای کار کوتاه‌مدت در سایت ویلینگن آماده می‌شود. به گفته انجمن سازندگان موتور و تجهیزات، اگر مناقشه نکسپریا حل نشود، تولید خودرو در کارخانه‌های آمریکایی طی چند هفته با اختلال قابل توجهی روبرو خواهد شد.

نکسپریا نیمه‌هادی‌هایی را تولید می‌کند که اجزای ضروری سیستم‌های کنترل خودرو هستند و عملکردهایی نظیر فعال‌سازی برف‌پاک‌کن شیشه و کنترل باز و بسته شدن پنجره‌ها را مدیریت می‌کنند.

در میانه این مناقشه، چین دامنه اختلاف تجاری را با تشدید الزامات صادراتی برای مواد معدنی نادر و مواد باتری حیاتی خودروهای برقی گسترش داده است. در همین حال، دیدار شی جین‌پینگ و دونالد ترامپ در روز پنج‌شنبه، کورسوی امیدی برای دستیابی به توافقی شد که بتواند زنجیره‌های تامین جهانی را، از مبلمان تا تراشه، از بحران نجات دهد.

نکسپریا، بحران سیاسی-صنعتی: از تهدید چین تا رایزنی مدیرعامل فورد با واشنگتن

شرکت وینگ‌تک همزمان اعلام کرد که مداخله دولت هلند را نادرست دانسته و تاکید کرد که این اقدام به عملیات نکسپریا لطمه زده است. این شرکت همچنین هشدار داد که ادامه این مناقشه می‌تواند به طور جدی به کسب‌وکار آن در اروپا آسیب برساند.

در پی مناقشه نکسپریا، وینگ‌تک هشدار داد که دولت هلند تنها با پایان دادن به دخالت سیاسی و بازگرداندن کامل حقوق مالکیت به سهامداران می‌تواند اعتبار خود را جبران، تنش‌های بین‌المللی را کاهش و امنیت اقتصادی اروپا را حفظ کند. از سوی دیگر، جیم فارلی، مدیرعامل فورد موتور، که این موضوع را «سیاسی» می‌داند، اعلام کرد که این مناقشه را در سفر اخیر خود به واشنگتن با مقامات دولتی در میان گذاشته است.

مدیرعامل جنرال موتورز، مری بارا، درباره پتانسیل تاثیر کمبود تراشه بر تولید به سرمایه‌گذاران هشدار داد. در همین حال، استلانتیس اعلام کرد که برای ارزیابی تاثیرات و برنامه‌ریزی برای کاهش خسارات، با نکسپریا و سایر تأمین‌کنندگان در حال رایزنی است.

خودروسازان ژاپنی در آستانه اختلال: نیسان تنها چند هفته تا بحران

مدیرعامل تویوتا موتور، کوجی ساتو، روز چهارشنبه اظهار داشت که اگرچه توقف صادرات نکسپریا تاکنون تاثیر چندانی بر تولید بزرگ‌ترین خودروساز جهان نداشته است، اما این شرکت وضعیت را به عنوان یک ریسک مهم و تنها یکی از عوامل شدیدی که روزانه با آن روبرو هستیم در نظر می‌گیرد و مراقب تحولات است.

مدیر عملکرد نیسان موتور، گوئیوم کارتیه، روز چهارشنبه در توکیو تایید کرد که تامین قطعات شرکت تا هفته اول نوامبر تضمین شده است. او این وضعیت را «مسئله‌ای کوچک» ندانست و توضیح داد که نیسان از مشکلات کوتاه‌مدت تامین‌کنندگان اصلی خود مطلع است، اما هنوز میزان دقیق و کامل تاثیر این اختلالات بر بخش‌های پایین‌دست زنجیره تامین نامشخص است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.