به گزارش مسیر اقتصاد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ترکیه به ۷۴ گیگاوات رسیده است. از سال ۲۰۲۲ تاکنون، انرژی خورشیدی و بادی موجب صرفهجویی ۱۵ میلیارد دلاری در واردات گاز طبیعی شدهاند. برنامه جاهطلبانه دولت در حوزه انرژی سبز شامل توسعه پروژههای عظیم خورشیدی، گسترش فناوری هیدروژن و رشد سریع تولید خودروهای برقی است. مجموعهای از مشوقهای دولتی و سرمایهگذاری خارجی، ترکیه را در مسیر دستیابی کربن صفر تا سال ۲۰۵۳ قرار دادهاند.
از اوایل دهه ۲۰۰۰، دولت ترکیه برنامهای بلندمدت برای تنوعبخشی به ترکیب انرژی آغاز کرد. بر اساس گزارش «آژانس بینالمللی انرژی» (IEA)، ترکیه در دهه گذشته سیاستهایی برای نوسازی، آزادسازی و افزایش ظرفیت تولید داخلی اتخاذ کرده است. تولید برق از منابع تجدیدپذیر طی ۱۰ سال اخیر سه برابر شده و هماکنون نخستین نیروگاه هستهای کشور در دست احداث است.
جهش انرژی خورشیدی و صرفهجویی ارزی
اندیشکده «امبر انرژی» در گزارشی اعلام کرد ظرفیت انرژی خورشیدی ترکیه طی دو و نیم سال گذشته دو برابر شده و از هدف تعیینشده دولت برای سال ۲۰۲۵ پیشی گرفته است. نیروگاههای خورشیدی نصبشده برای مصرف شخصی، ۹۴ درصد از رشد این بخش را از ۲۰۲۲ تا پایان ۲۰۲۴ به خود اختصاص دادهاند. ظرفیت خورشیدی کشور از ۹.۷ گیگاوات به بیش از ۱۹ گیگاوات افزایش یافته و اکنون حدود ۶٪ از برق ترکیه را تأمین میکند.
افزایش سریع ظرفیت خورشیدی به کاهش چشمگیر واردات کمک کرده است. طبق گزارش امبر، بین ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، تولید ترکیبی انرژی بادی و خورشیدی از واردات ۱۵ میلیارد دلار گاز طبیعی جلوگیری کرده و وابستگی ترکیه به سوختهای فسیلی را کاهش داده است. در حال حاضر، پروژههای ذخیرهسازی و طرحهای ترکیبی کشور با مجموع ظرفیت ۳۳ گیگاوات، فراتر از هدف ۲.۱ گیگاواتی دولت برای سال ۲۰۳۰ هستند.
جزئیات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ترکیه
بر اساس دادههای وزارت انرژی و منابع طبیعی، تا پایان اوت، ظرفیت نصبشده انرژی تجدیدپذیر ترکیه به ۷۴ گیگاوات رسیده و تولید برق از منابع داخلی به ۸۵ گیگاوات افزایش یافته است. ظرفیت کل برق کشور به حدود ۱۲۰.۸ گیگاوات میرسد که نیروگاههای آبی با سهم ۲۷٪ در جایگاه نخست قرار دارند. سهم گاز طبیعی حدود ۲۵ گیگاوات (۲۵٪)، انرژی خورشیدی ۲۴ گیگاوات، بادی نزدیک به ۱۴ گیگاوات و زغالسنگ داخلی ۱۱ گیگاوات است. علاوه بر این، ترکیه بیش از ۱۰ گیگاوات زغالسنگ، ۲.۳ گیگاوات برق از زیستتوده و ۱.۷ گیگاوات از نیروگاههای زمینگرمایی وارد میکند.
پیشبینیها نشان میدهد ترکیه میتواند نیازهای آتی خود به ظرفیت برق را از طریق توسعه ۸ گیگاوات پروژه ترکیبی خورشیدی در کنار نیروگاههای آبی و بادی تأمین کند. طبق «برنامه ملی انرژی»، تقاضای برق ترکیه تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵۵ تراواتساعت و تا سال ۲۰۳۵ به ۵۱۰ تراواتساعت افزایش خواهد یافت. این روند به ۱۷ گیگاوات ظرفیت اضافی تا ۲۰۳۰ و ۲۷ گیگاوات تا ۲۰۳۵ نیاز دارد.
بخش انرژی بادی ترکیه نیز روندی صعودی دارد. در سال گذشته حدود ۱.۳ میلیارد دلار در این صنعت سرمایهگذاری شد و ۱.۳ گیگاوات ظرفیت جدید نصب گردید. «انجمن انرژی بادی ترکیه» پیشبینی میکند این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱.۵ میلیارد دلار و ظرفیت جدید به ۱.۵ گیگاوات برسد. افتتاح چندین مزرعه بادی جدید در ماه مه، موجب افزایش علاقه سرمایهگذاران به این بازار شده است.
آینده: هیدروژن و خودروهای برقی
در سالهای آینده، ترکیه قصد دارد بازارهای هیدروژن و خودروهای برقی (EV) خود را توسعه دهد. اتحادیه اروپا اخیراً پروژهای به ارزش ۳.۲۲ میلیون دلار برای حمایت از ترکیه در توسعه بخش سبز و کمکربن آغاز کرده است. این طرح با همکاری شرکت دولتی BOTAS و با عنوان «تقویت هیدروژن سبز و کمکربن در ترکیه» اجرا میشود.
صنعت خودروهای برقی ترکیه نیز در سال جاری جهش بزرگی را تجربه کرده و پس از پشت سر گذاشتن بلژیک، به چهارمین بازار بزرگ خودروهای برقی در اروپا تبدیل شده است. فروش خودروهای برقی در ژوئن به ۲۵٬۶۴۶ دستگاه رسید که نسبت به ۸٬۰۳۲ دستگاه در ژوئن ۲۰۲۴ بیش از سه برابر افزایش یافته است. این رشد چشمگیر عمدتاً ناشی از اجرای مالیات ویژه مصرف (ÖTV) و حمایت از تولیدکنندگان داخلی همچون شرکت Togg بوده است. شرکت Togg در سال ۲۰۲۳ نخستین خودروی خود با نام T10X را عرضه کرد. همچنین، شرکت چینی BYD در ژوئیه ۲۰۲۴ با امضای قرارداد ۱ میلیارد دلاری برای احداث کارخانه تولید خودروهای برقی در ترکیه گام مهمی برداشت.
بازار انرژی تجدیدپذیر ترکیه با تکیه بر سیاستهای حمایتی دولت، همکاریهای بینالمللی و سرمایهگذاری بخش خصوصی، به رشد پایدار خود ادامه میدهد. با گسترش ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی، این کشور تمرکز خود را بر توسعه صنعت هیدروژن کمکربن و تقویت تولید و مصرف خودروهای برقی در سراسر کشور قرار داده است.
منبع: اویل پرایس
انتهای پیام/ انرژی

