به گزارش مسیر اقتصاد تحریم کالاهای آمریکایی شرکتهای حامی اسرائیل به دورن خاک آمریکا رسیده است. امری که اگرچه دشوار، اما به گفته ساکنان این کشور، غیرممکن نیست. از زمان آغاز تهاجم به غزه، جنبش BDS فهرستی از شرکتهای هدف را منتشر کرد که در رأس آنها مکدونالدز، استارباکس، کوکاکولا و حتی کافههای زنجیرهای اسرائیلی «تاتِه (Tatte)» قرار داشتند. این شرکتها به دلیل فعالیت در شهرکهای غیرقانونی، ارائه کمکهای مالی به ارتش اسرائیل یا بهرهبرداری از اشغال اراضی فلسطین، هدف قرار گرفتهاند.
هدف از این تحریم در آمریکا، اعمال فشار بر شرکتها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به نقش آنها در حمایت از تهاجمی است که به کشتار غیرنظامیان بیگناه منجر میشود. این جنبش که با حمایت گسترده دانشجویان و جوانان همراه شده، به ویژه در ایالتهایی با جمعیت مسلمان بالا مانند نیویورک، کالیفرنیا، ویرجینیا و میشیگان، شتاب گرفته است.
تحریم محصولات حامی اسرائیل؛ کمترین کاری که میتوان انجام داد!
جمعیت مسلمانان آمریکا که از ۶ میلیون نفر فراتر رفته، به قدرت تجاری و انتخاباتی خود آگاهتر شده است. علاء عطیه، کارشناس مالی مصری-آمریکایی، بیان میکند تحریم فقط یک اقدام تنبیهی نیست، بلکه فرصتی است برای دادن یک مزیت اقتصادی به شرکتهایی که در این نسلکشی دست ندارند.
عطیه که ساکن ایالت ویرجینیاست، توضیح میدهد که این جنبش باعث شده او و خانوادهاش به سمت فروشگاههای عربی و حمایت از محصولات محلی جوامع خودشان روی آورند، حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشد.
او عنوان کرد میدانم خرید من و خانوادهام سهام پپسی را در والاستریت ساقط نمیکند، اما مطمئنم که استمرار در حمایت از کسبوکارهای کوچک و متوسط میتواند به مرور زمان توازن بازار را تغییر دهد.
در نتیجه این تغییر نگرش، بسیاری از رستورانهای عربی در آمریکا فروش نوشابههای پپسی و کوکاکولا را متوقف کرده و جایگزینهای وارداتی از کشورهای عربی یا حتی مکزیک را عرضه میکنند.
تاثیر تحریم کالاهای آمریکایی در تغییر الگوی مصرف نسل جوان
زیاد عبدالله، یک دانشآموز دبیرستانی فلسطینی-آمریکایی، از تغییر رفتار همنسلانش میگوید: در مدرسه ما دانشآموزان مسلمان زیادی از سراسر جهان حضور دارند. ما همکلاسیهای هندی، پاکستانی، ایرانی، آفریقایی و عرب داریم که از اواخر سال ۲۰۲۳، ما دیگر از مکدونالدز غذا نمیخوریم و از استارباکس نوشیدنی نمیخریم.
ما همچنین موفق شدیم بسیاری از همکلاسیهای غیرمسلمان خود را قانع کنیم که تحریم این محصولات ضروری است، زیرا خرید آنها به صورت غیرمستقیم از کشتار کودکان در نوار غزه حمایت میکند.
او توضیح میدهد که چگونه الگوی مصرف روزانهاش تغییر کرده است: قبلاً من و دوستانم تقریباً هر روز برای ناهار به شعبه مکدونالدز نزدیک مدرسهمان در ویرجینیا میرفتیم، اما از آن زمان این کار متوقف شده است. حالا غذای خانگی با خودم میآورم و پول بیشتری هم پسانداز میکنم.
این تأثیر در مناطق عربنشین کاملاً مشهود است. یک کارمند استارباکس در شهر دیربورن ایالت میشیگان، جایی که عربتبارها بیش از یکسوم جمعیت را تشکیل میدهند، در گزارشی رادیویی گفت شعبهای که ده سال در آن کار میکنم، با کاهش فروش شدیدی روبرو شده است. قبلاً اینجا همیشه شلوغ بود، اما پس از تحریم استارباکس توسط مشتریان عرب، وضعیت به شدت تغییر کرده است.
نتایج محدود اما تأثیرگذار بر افکار عمومی
اگرچه تأثیر اقتصادی کلی این تحریمها بر غولهای آمریکایی همچنان اندک است، اما بزرگترین آسیب به «اعتبار و تصویر ذهنی» این برندها وارد شده که در میانمدت و بلندمدت به کاهش فروش منجر خواهد شد.
مالک یک فروشگاه محصولات عربی در ویرجینیا میگوید: ما با مکدونالدز و استارباکس رقابت نمیکنیم، اما تحریم آنها توسط مشتریان، به همه یادآوری میکند که جایگزینهای تجاری محلی وجود دارد که نماینده ارزشهای انسانی و سیاسی آنهاست.
در جبهه سیاسی نیز، با وجود اینکه لابی اسرائیل موفق شده بیش از ۳۰ ایالت را به تصویب قوانینی برای محدود کردن جنبش بایکوت وادار کند، اما هیچ قانون مشابهی در سطح فدرال وجود ندارد.
تلاشها برای تصویب چنین قوانینی به دلیل مغایرت با «متمم اول قانون اساسی ایالات متحده» با شکست مواجه شده است. آخرین نمونه، ناکامی طرحی در تابستان امسال بود که با مخالفت حتی برخی از سرسختترین حامیان دونالد ترامپ، از دستور کار خارج شد.
منبع: الجزیره
انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی