به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه و چین به توافق رسیدند تا حجم تردد قطارهای باری را در کریدور میانی (مسیر ریلی که پکن را به اروپا متصل میکند) به طور قابل توجهی افزایش دهند.
کریدور میانی؛ راهی سریعتر برای اتصال آسیا و اروپا
بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، در حال حاضر تنها حدود ۳۰۰ قطار در سال از این کریدور استفاده میکنند. تصمیم برای افزایش تعرفه پس از دیدار دیپلماتیک این ماه در پکن بین شرکت ترابری و لجستیک ترکیهای پاسیفیک اوراسیا (Pasifik Eurasia) و شرکت دولتی راهآهن چین (China Railway) اتخاذ شد.
کریدور میانی که با نام رسمی مسیر بینالمللی ترانزیت فراخزر (Trans-Caspian International Transport Route) شناخته میشود، یک راه ارتباطی حیاتی است که چین را از طریق آسیای مرکزی، دریای خزر، قفقاز جنوبی و ترکیه به اروپا متصل میکند.
این مسیر، جایگزینی سریعتر برای حمل و نقل دریایی کالاها محسوب میشود و زمان ترانزیت بین چین و اروپا را به دو تا سه هفته کاهش میدهد. این در حالی است که حمل و نقل دریایی معمولاً بسیار طولانیتر است.
کریدور میانی: مسیری با ظرفیت بالا
رئیس هیئت مدیره پاسیفیک اوراسیا، با اشاره به نقش محوری این شرکت در احیای این خط ریلی پس از افتتاح آن در سال ۲۰۱۷، اظهار داشت که این مسیر همچنان کمتر از ظرفیت واقعی خود مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود که پیشرفتها در این زمینه، در طول همهگیری کووید-۱۹ متوقف شد؛ زمانی که مذاکرات برای گسترش استفاده از کریدور به حالت تعلیق درآمد و عملیات نیز متوقف شد.
ترکیه به دنبال تقویت کریدور میانی و مسیرهای ترانزیتی جدید
رئیسجمهور ترکیه اعلام کرد که پروژههای زیرساختی میانمدت و بلندمدت برای تقویت کریدور میانی و مسیر ترانزیتی ترکیه، همچنان در صدر برنامههای دولت او قرار دارند.
این پروژهها شامل کریدور زنگهزور از جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان، جاده توسعه که ترکیه را به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متصل میکند و همچنین طرح احداث سومین پل ارتباطی بین ترکیه و اروپا هستند.
منبع: agbi
انتهای پیام/ حمل و نقل