۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۳۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ دسته: کشاورزی
۰

ترکیه بازهم بر واردات گندم از روسیه محدودیت ایجاد کرده و اعلام کرده‌است واردات گندم از روسیه تنها تا سقف ۲۵ درصد کل واردات این کشور مجاز است.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه بازهم بر واردات گندم از روسیه محدودیت ایجاد کرده و اعلام کرده‌است واردکنندگان این کشور تنها تا سقف ۲۵ درصد کل واردات این کشور، میتوانند از روسیه گندم واردکنند.

روسیه و ترکیه از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل مشکلات سیاسی و نظامی که داشتند، تجارت دوجانبه را با اعمال محدودیت‌های متعددی مواجه محدود نمودند. یکی از این محدودیت‌ها اعمال تعرفه ۱۳۰ درصدی از سوی ترکیه و بر واردات گندم از روسیه بود که موجب شده بود صادرات گندم روسیه به ترکیه به کلی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

با اینحال یک ماه پیش کشورهای ترکیه و روسیه بر سر برداشتن محدودیت‌های تجاری به توافق رسیدند. در این توافق ترکیه متعهد شد که تعرفه واردات گندم از روسیه را از ۱۳۰ درصد به حالت عادی یعنی ۶۵ درصد کاهش دهد. روسیه نیز متعهد شد به استثناء محدودیت واردات گوجه فرنگی، تمامی محدودیت‌های اعمال شده برای ترکیه را لغو نماید.

تاپیش از محدودیت واردات از سوی روسیه، ۷۰ درصد گوجه فرنگی تولیدی ترکیه به روسیه صادر میشد. اما بعد از اعمال محدودیت واردات از سوی روسیه، تولیدکنندگان گوجه در روسیه فعالیت‌های خود را گسترش دادند و با گرفتن وام‌های کلان به ساخت گلخانه‌های جدید روی آوردند. به همین دلیل روسیه با وجود برداشتن تمامی محدودیت‌ها در توافق جدید برداشتن محدودیت واردات گوجه از ترکیه را استثناء کرده است. با اینحال روسیه به ترکیه تضمین داده است که اگر تولید داخلی گوجه کفاف نیاز بازار روسیه را نداد، روسیه تمامی نیاز خود را از ترکیه وارد خواهد کرد.

ترکیه علاوه بر این بر واردات روغن دانه آفتابگردان از روسیه نیز محدودیت‌هایی وضع کرده است. دلیل اعمال محدودیت‌های جدید از طرف ترکیه، متنوع سازی مبادی وارداتی این محصولات عنوان شده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی به ترکیه است. در سال‌های اخیر ترکیه ۷۵ درصد از آرد تولیدی خود را با واردات گندم از روسیه تولید کرده است. با اینحال طبق قانون جدید این کشور، واردکنندگان گندم در ترکیه تنها میتوانند تا سقف ۲۵ از کل واردات را از کشور روسیه انجام دهند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.