۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۰۶۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵ دسته: انرژی
۰

سفیر ترکمنستان در هند احداث خط لوله‌ی گاز تاپی را پروژه‌ای بسیار مهم خواند که میتواند تأثیری مستقیم بر گسترش روابط دوجانبه ترکمنستان و هند داشته باشد. این خط لوله گاز ترکمنستان را از مسیر کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور هند منتقل میکند و رقیبی برای خط لوله‌ی صلح ایران-پاکستان-هند محسوب میشود.

به گزارش مسیر اقتصاد خط لوله‌ی گاز تاپی پروژه‌ای است که هدف آن انتقال گاز از ترکمنستان به هند است. این خط لوله در بین راه از دو کشور افغانستان و پاکستان نیز عبور می‌کند. آقای «پاراخت دوردیف» سفیر ترکمنستان در هند بار دیگر احداث خط لوله‌ی گاز تاپی را پروژه‌ای بسیار مهم خواند که میتواند تأثیری مستقیم بر گسترش روابط دوجانبه ترکمنستان و هند داشته باشد.

ترکمنستان قصد دارد با اجرای این پروژه روابط نزدیک‌تری با هند برقرار نماید. گرچه برخی از کارشناسان اهداف غیر اقتصادی را در احداث خط لوله‌ی گاز تاپی مهم و اثرگذار میدانند ولی سفیر ترکمنستان بار دیگر اعلام کرده است هدف کشورش از احداث این خط لوله تنها جنبه‌های اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی است.

بحث احداث خط لوله‌ی گاز تاپی در ابتدا در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی مطرح شد؛ ولی در ادامه احداث آن چندین بار به دلایل مختلفی به تعویق افتاد. در نهایت در سال ۲۰۱۵ در ترکمستان به طور رسمی مراحل اجرایی احداث خط لوله‌ی گاز تاپی آغاز شد.

خط لوله‌ی گاز تاپی گاز تولید شده در ترکمنستان را از طریق خاک افغانستان و پاکستان به هند میبرد. طول این خط لوله بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر است و بخش عمده آن در خاک کشور پاکستان قرار دارد. ظرفیت گاز انتقالی توسط خط لوله‌ی گاز تاپی سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب عنوان شده است.

خط لوله‌ی گاز تاپی رقیبی برای خط لوله‌ی گاز صلح است که مدتها پیش برای انتقال گاز ایران به هند عملیات ساخت آن شروع شد و بعد از مدتی به دلیل اعمال تحریم‌های ایران متوقف شد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.