به گزارش مسیر اقتصاد در سالهای گذشته کارشناسان و سیاستگذاران مراکش نقشه راه جدیدی را برای توسعه صادرات این کشور به اجرا درآوردند که ثمره آن، صادرات ۴۳۰ میلیارد درهم (۴۷.۳ میلیارد دلار) در سال گذشته بوده است. پیشبینیها حاکی از آن است که نقشه تجاری جدید میتواند صادرات این کشور را تا سال ۲۰۲۶ به مرز ۷۰۰ میلیارد درهم (۷۷ میلیارد دلار) برساند.
تمام پیشنهادها برای رشد صادرات روی میز دولت است
وزیر صنعت و تجارت مراکش هفته گذشته در نشست مشترک با نمایندگان مجلس اعلام کرد که پیشنهادهای استراتژیکی را برای افزایش مناطق صادراتی در این کشور جهت رشد صادرات از مراکز پژوهشی به دست دولت رسیده است؛ در ضمن دولت از شنیدن سایر پیشنهادها در راستای افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور با آغوش باز استقبال خواهد کرد.
در سمت دیگر، پیشنهادهای مختلفی نظیر تقویت رقابت، مانعزدایی از رویههای پیچیده اداری، حمایت از شرکتهای صادرکننده کوچک، متنوعسازی بازار صادراتی به ویژه در قاره آفریقا و ممنوعیت واردات کالای تولید شده در کشور نیز به دولت ارائه شده است.
۱.۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی؛ رکوردی دیگر در مراکش
نکته برجسته دیگری که وزیر صنعت و تجارت مراکش به آن اشاره کرد، آن است که ۸۵ درصد از صادرات مراکش تنها به سه منطقه جغرافیایی در جهان تقلیل پیدا کرده است که این مورد، تهدیدی جدی در راه «تجارتمحور شدن مراکش» عنوان شده است. به شکل متقابل، مهمترین مقصد صادراتی این کشور کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که ۷۰ درصد از کالاهای صادراتی به این اتحادیه به دو کشور اسپانیا و فرانسه صادر میشود.
وزیر صنعت و تجارت مراکش در ادامه نشست با نمایندگان مجلس ضمن اشاره به تحولات اقتصادی مثبت در اقتصاد این کشور، گفت که در ۹ ماهه سال ۲۰۲۴، این کشور ۱.۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم خارجی داشته است که نشان دهنده رشد قابل توجه ۵۰.۷ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
در انتهای این نشست، وزیر صنعت و تجارت مراکش با بیان این نکته که این کشور همچنان به اصلاحات و مانعزدایی قوانین پیچیده اداری برای افزایش صادرات نیاز دارد، افزود که در راستای تجارتمحور شدن این کشور، دولت میتواند با همراهی مجلس این کشور را تبدیل به یکی از قدرتهای تجاری شمال آفریقا کنند.
منبع: Morocco World News
انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی