مسیر اقتصاد/ بریتانیا ممکن است روزی به کشورهایی مانند «استونی» و «گرنزی» بپیوندد و نرخ مالیات ثابتی را بر درآمد شخصی اعمال کند. «کمی بادنوک»، رهبر حزب محافظهکار، روز دوشنبه اظهار داشت که این مفهوم مالیاتی برای او «بسیار جذاب» است.
سیستم مالیات ثابت به طور کلی به معنای جایگزینی نرخهای مالیات فعلی و بیمه ملی با یک نرخ ثابت است. مزیت اصلی این سیستم در سادگی آن نهفته است؛ چرا که با اعمال یک نرخ مالیاتی یکسان برای همه، دولت میتواند هزینههای اداری را کاهش دهد، از تخلفات مالیاتی جلوگیری کند و مشکلهای موجود در سیستم را برطرف سازد.
تجربه کشورهای مختلف با نرخ مالیات ثابت
کشورهای مختلفی نرخ مالیات ثابت را امتحان کردهاند که نتایج آن متفاوت بوده است. «گرنزی» و «جرسی» در جزایر مانش یک سیستم مالیاتی ۲۰ درصدی ثابت دارند. این نرخ نسبتاً پایین برای درآمدهای بالا به رشد صنایع خدمات مالی این جزایر کمک شایانی کرده است. در گرنزی، این بخش اکنون ۴۰ درصد از اقتصاد جزیره را تشکیل میدهد.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای اروپای مرکزی و شرقی ایده مالیات ثابت را پذیرفتند. در دهه ۱۹۹۰، کشورهای بالتیک مانند «استونی» پیشگام این رویکرد بودند. در سال ۲۰۰۴، «اسلواکی» نخستین کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بود که نرخ مالیات ثابت را بر درآمد شخصی معرفی کرد. بسیاری از دیگر کشورها نیز با هدف تقویت اقتصادهای پساکمونیستی خود از این رویکرد پیروی کردند.
مزایا و چالشها در اجرای نرخ مالیات ثابت
اندازهگیری تأثیر انقلاب مالیات ثابت در کشورهای پساکمونیستی به دلیل تغییرات عمده اقتصادی آن دوران دشوار است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۱، پس از جایگزینی سیستم سهمرحلهای مالیات در روسیه با نرخ ثابت ۱۳ درصد، درآمدهای مالیات بر درآمد در سال اول حدود ۲۶ درصد افزایش یافت.
با این حال، این تغییر مالیاتی تنها اصلاح اقتصادی نبود. گزارشی از صندوق بینالمللی پول (IMF) نشان داد که شواهد محدودی از ارتباط نرخ مالیات ثابت با افزایش درآمدها در روسیه وجود دارد و این موفقیت بیشتر به افزایش دستمزدهای واقعی نسبت داده شد. البته، این اصلاحات بهبود چشمگیری در رعایت قوانین مالیاتی ایجاد کرد و درصد درآمدهای اظهار شده را ۱۶ درصد افزایش داد.
در اسلواکی، بار مالیاتی کلی از ۳۹.۶ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۲۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. در این بازه، اسلواکی به یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد اروپا تبدیل شد که ناشی از جذب سرمایهگذاری خارجی بود. هرچند، OECD در گزارشی اذعان کرد که نرخ مالیات ثابت به عملکرد اقتصادی قوی این کشور کمک کرده است، البته نقاط ضعفی نیز در سیستم از جمله کاهش درآمدها و ضعف در عدالت مالیاتی ایجاد شد. بنابراین، اسلواکی در سال ۲۰۱۳ نرخ مالیات بالاتری معرفی کرد.
نگاه به آینده مالیات ثابت در بریتانیا
در حالی که بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی از سیستم مالیات ثابت فاصله گرفتهاند، «استونی» همچنان نرخ ثابت ۲۰ درصدی را بر درآمد اعمال میکند. طبق گزارش OECD، سیستم مالیاتی استونی به دلیل کارآمدی و سادگی، رقابتیترین سیستم مالیاتی جهان است.
با این حال، کارشناسان معتقدند که اجرای چنین سیستمی در کشورهایی مانند بریتانیا، که دارای کدهای مالیاتی پیچیده هستند، با محدودیتهای زیادی روبهرو خواهد بود. تخمین زده میشود که حذف نرخهای بالاتر و اضافی مالیات، حدود ۱۰۰ میلیارد پوند هزینه برای بریتانیا داشته باشد.
طرفداران این سیستم بر این باورند که مالیات ثابت میتواند انگیزه کار را افزایش دهد و رشد اقتصادی را تقویت کند. اما مخالفان هشدار میدهند که چنین تغییری میتواند به افزایش فشار مالی بر افراد با درآمد متوسط و کاهش خدمات عمومی منجر شود.
منبع: تلگراف
انتهای پیام/ مالیات