۱۸ دی ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۹۲۶۲ ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

تولیدکنندگان گرافیت آمریکایی خواستار اعمال تعرفه‌های تا ۹۲۰ درصدی بر واردات گرافیت از چین شدند. کارشناسان هشدار داده‌اند که این تعرفه‌ها می‌تواند هزینه باتری‌های خودروهای برقی را بیش از دو برابر کند و در نتیجه، احتمالا پذیرش خودروهای برقی را به تأخیر بیندازد. ایالات متحده در تلاش است تولید داخلی گرافیت را افزایش داده و وابستگی خود به چین را کاهش دهد، اما تعرفه‌های بالای اعمال شده می‌تواند عواقب قابل توجهی برای صنعت خودروهای برقی داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد تحلیلگران صنعت معتقدند که در صورت اعمال تعرفه‌های سنگین اضافی بر واردات گرافیت چین به ایالات متحده، که توسط تولیدکنندگان مواد اولیه باتری آمریکا خواستار آن هستند، قیمت باتری‌ها ممکن است به شدت افزایش یابد و قیمت برخی از اجزای آن حتی دو برابر شود.

تولیدکنندگان گرافیت آمریکا خواهان تعرفه ۹۲۰ درصدی هستند

طبق گزارش بانک سرمایه‌گذاری روث کپیتال پارتنرز که توسط روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست منتشر شده است، در صورت تشدید جنگ‌های تجاری در حوزه مواد معدنی حیاتی، هزینه‌های ذخیره‌سازی انرژی و باتری‌های خودروهای برقی در ایالات متحده ممکن است بیش از دو برابر افزایش یابد.

این گزارش به دنبال تماس هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان مواد آند فعال آمریکایی (AAAMP)، یک ائتلاف از تولیدکنندگان گرافیت آمریکا، صورت گرفت. این انجمن درخواست خود را به وزارت بازرگانی و کمیسیون تجارت بین‌المللی (ITC) ارائه کرد تا تحقیقات تجاری را آغاز و تعرفه‌هایی تا ۹۲۰ درصد بر واردات گرافیت طبیعی و مصنوعی از چین که برای ساخت مواد آند باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌شود، اعمال کند.

هشدار درباره خطر نابودی صنعت گرافیت آمریکا توسط چین

اریک اولسون، سخنگوی این ائتلاف آمریکایی، گفت: AAAMP این پرونده را برای کمک به محافظت از صنعت گرافیت آمریکای شمالی که در معرض خطر خفگی توسط شیوه‌های تجاری مخرب چین است، تشکیل می‌دهد.

اولسون افزود: بدون حمایت تجاری دولت آمریکا، صنعت گرافیت داخلی در معرض نابودی قرار دارد. اقدامات ضد رقابتی چین، یافتن پایه مالی امن برای تولیدکنندگان گرافیت را دشوار کرده و مانع از تبدیل شدن آنها به بازیگران تثبیت شده در بازار جهانی می شود. به گفته این ائتلاف، تعرفه فعلی ۲۵ درصد بر واردات اکثر گرافیت از چین – بزرگترین تامین کننده جهانی این ماده باتری – بسیار پایین است.

AAAMP درخواست تحقیق تحت قوانین ضد دامپینگ و تعرفه‌های جبرانی (AD/CVD) ایالات متحده را ارائه کرد و از مقامات خواست تا تعرفه‌های اضافی معادل میزان قیمت‌گذاری ناعادلانه توسط چین را ارزیابی کنند. کارشناسان و نمایندگان قانونی این ائتلاف تخمین زده‌اند که تعرفه‌های ضد دامپینگ مناسب برای گرافیت وارداتی از چین باید تا ۹۲۰ درصد باشد.

تعرفه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان گرافیت آمریکا

تعرفه‌ها می‌توانند از تولیدکنندگان گرافیت ایالات متحده محافظت کنند، اما وضعیت فعلی بازار جهانی گرافیت به گونه‌ای است که چین طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ۹۳ درصد از عرضه گرافیت باتری جهان را در اختیار دارد. بر اساس گزارش IEA، ایالات متحده تنها ۱ درصد از این بازار را در اختیار دارد.

در بازار جهانی گرافیت، ریسک ژئوپلیتیکی بسیار بالاست، زیرا آژانس پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۳۰ تقاضا ۱۰ برابر بیشتر از عرضه در خارج از بزرگ‌ترین تولیدکننده (چین) خواهد بود. تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری تشدید شده است.

رئیس جمهور منتخب تهدید به اعمال تعرفه‌های اضافی بر کالاهای چینی کرده است، در حالی که پکن صادرات مواد معدنی حیاتی مانند گالیوم، ژرمانیوم و آنتی‌موان به ایالات متحده را ممنوع کرده و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای استفاده نهایی از مواد گرافیتی صادر شده به آمریکا اعمال کرده است. تعرفه ۹۲۰ درصدی بر واردات گرافیت از چین برای ساخت آند باتری می‌تواند هزینه بخش آند باتری‌ها را بیش از دو برابر افزایش دهد.

جاستین کلر، مدیرعامل این بانک سرمایه‌گذاری، در مصاحبه‌ای که در روزنامه South China Morning Post منتشر شده، گفت: ما تخمین می‌زنیم که هزینه‌های اضافی حدود ۱۳۵ دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۲۵ درصدی هزینه DC-block به حدود ۲۵۵ دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت است. کلر اشاره کرد که هزینه آند معمولاً تا ۱۵ درصد از کل هزینه یک باتری را تشکیل می‌دهد.

سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری آمریکا برای تولید گرافیت مصنوعی باتری

افزایش هزینه‌های باتری به دلیل تعرفه‌های بیشتر بر مواد گرافیت مورد استفاده در آند باتری، می‌تواند کاهش هزینه‌ها را کُند نماید و رسیدن به قیمت متوسط جهانی باتری به ۱۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) را به تعویق بیندازد. این سطح از قیمت به عنوان آستانه‌ای در نظر گرفته شده است که در زیر آن، خودروهای برقی به برابری قیمت با خودروهای معمولی بنزینی دست می‌یابند.

در همین حال، ایالات متحده در تلاش است تا عرضه داخلی گرافیت خود را افزایش دهد. Novonix، مستقر در استرالیا، به تازگی اعلام کرده است که وزارت انرژی ایالات متحده تعهد مشروطی برای اعطای وامی به ارزش حداکثر ۷۵۴.۸ میلیون دلار آمریکا را برای بخشی از تامین مالی یک مرکز جدید پیشنهادی در چاتانوگا، تنسی، صادر کرده است. این مرکز عمدتا برای تولید گرافیت مصنوعی جهت استفاده در باتری‌های خودروهای برقی ساخته خواهد شد.

منبع: Oilprice

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. تصویر استفاده شده توسط هوش مصنوعی تولید شده
    متاسفم

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.