۰۵ دی ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۸۳۱۰ ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: محمدرضا مولایاری
۰

رشد پیچیدگی‌های تجارت خارجی در برزیل نیازمند تغییرات ساختاری در حکمرانی تجاری این کشور است. سیاستگذاران برزیلی بر این باورند که بهبود حکمرانی و «رفع ناهماهنگی‌های نهادی» به افزایش سهم برزیل در تجارت جهانی کمک خواهد کرد. همچنین، ادغام وزارت صنایع و تجارت با وزارت تجارت خارجی و تمرکز بر نقش بخش خصوصی در ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری از جمله راهبردهای کلیدی برای تحقق این اهداف به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد رشد روزافزون پیچیدگی‌های حوزه تجارت خارجی در دهه‌های اخیر سبب تغییرات ساختاری در کشورهای مختلف شده است. از آنجا که ساختار نهادی از مولفه‌های تعیین‌کننده در تجارت کشورها به شمار می‌رود؛ کشور برزیل در چند سال اخیر تغییراتی در ساحت حکمرانی تجاری داشته است.

ضرورت تغییر در ساحت حکمرانی برزیل

کشور برزیل یکی از بازیگران فعال در عرصه تجارت بین‌الملل است؛ با این حال از سال ۲۰۱۸ در راستای افزایش سهم در نقشه تجارت جهانی تغییرات سیاستی را آغاز کرده است. سیاستگذاران برزیلی بر این باورند که بهبود حکمرانی تجاری، رفع همپوشانی‌ها و تلاش جهت صورتبندی اقدامات هماهنگ در فرآیند تصمیم‌گیری و اجرا، به‌ وضوح نقش تعیین‌کنننده‌ای در آینده تجاری برزیل خواهد داشت.

رفع «ناهماهنگی‌های نهادی»؛ اولویت دولت برزیل

با وجود رشد کشور برزیل در تولید صنایع هایتک، اقلام صنعتی و محصولات کشاورزی، مسائلی از جنس ناهماهنگی‌های نهادی کماکان موضوعی حل نشده باقی مانده است. از این رو رفع ناهماهنگی‌های نهادی و اختلافات بروکراتیک از یک سو و افزایش نقش بخش خصوصی در نقشه نگاشت نهادی، در قالب دو کلان راهبرد در دستور کار کشور برزیل قرار دارد. در واقع مدل جدید حکمرانی باید همپوشانی‌ها را حذف و سیستم هماهنگی در سازمان‌های دولتی تعبیه کند.

علاوه بر این، سیاست تجاری باید شفاف‌تر باشد. برای این منظور، ساز و کاری برای بهبود پاسخگویی دولت به جامعه و بخش صنعت، که عامل اصلی تجارت خارجی برزیل است، باید طراحی شود. در نهایت سیاست تجاری باید با سایر سیاست‌های عمومی، به ویژه با سیاست‌های صنعتی، خارجی و مالی منسجم باشد.

لزوم اهتمام کابینه دولت برای سازماندهی مجدد حکمرانی تجاری

اهتمام رئیس جمهور و کابینه دولت به مقوله تجارت از پیش شرط‌های اساسی برای سازماندهی مجدد حکمرانی تجاری و پیش نیازی برای ارتقای مشارکت برزیل در اقتصاد بین‌المللی است در این میان وزیر صنعت، تجارت خارجی و خدمات[۱] از اولویت بیشتری برخوردار است.

همچنین برای دستیابی به این هدف لازم است نقش و ظرفیت‌های آژانس‌های اصلی «اتاق تجارت خارجی برزیل»[۲]، «وزارت صنعت، تجارت خارجی و خدمات»[۳]، «آژانس ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری»[۴]، «آژانس‌های تامین مالی عمومی و سیستم تضمین برای صادرات و سرمایه‌گذاری برزیل در خارج از کشور»، و «وزارت روابط خارجی»[۵] درگیر در تجارت تغییر کند.

تقویت آژانس سیاستگذار تجاری در پیوند با نهادهای قدرت

از آنجا که به طور مشخص آژانسی در کشور برزیل در نقش طراح سیاست تجاری شناخته شده است؛ به همین دلیل لازم است اختیارات آن با پیوند زدن شورای وزیران[۶] و دبیرخانه اجرایی آن به دفتر ریاست جمهوری[۷] گسترش یابد. بنابراین نیروی انسانی فعال در آژانس باید از توانمندی‌های چندجانبه همچون آموزش چندرشته‌ای برخوردار باشد. در مقابل از امکانات فیزیکی و ارتباطی در دفتر ریاست جمهوری برخوردار باشد.

ادغام وزارت صنایع، تجارت و خدمات در «وزارت تجارت خارجی»

یکی از توصیه‌های سیاستی در بسته تدوین شده دولت برزیل، ادغام وزارت صنعت، تجارت و خدمات در قالب «وزارت تجارت خارجی» است. مطابق توصیه‌ها و برای نیل به این هدف باید بودجه کافی برای وزارت تخصیص داده شود.

تفویض نقش آژانس ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی

بر اساس برنامه پیشنهادی دولت برزیل تمام فعالیت‌ها و اقدامات ترویج تجارت برای جذب سرمایه‌گذاری انجام شده توسط دولت فدرال باید در آژانس ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری متمرکز شود تا همپوشانی‌ها و ناهماهنگی‌‌ها به ویژه با آژانس‌های تامین مالی عمومی و سرمایه‌گذاری و وزارت صنعت، تجارت خارجی و خدمات به پایین‌ترین میزان برسد.

علاوه بر این از سرگیری و تعمیق روابط بین آژانس ترویج صادرات و سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی همراه با توسعه نقش آن واجد مطلوبیت است.

تمرکز تامین مالی و ضمانت‌ها در بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی

سیاستگذار برزیلی در زمینه متمرکزسازی تامین مالی عمومی صادرات و سرمایه‌گذاری، مدیریت وجوه تضمینی و ضمانت‌ها [۸] و مدیریت بیمه اعتبار صادراتی در برنامه سیاستی بر بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی [۹] تاکید دارد.

وزارت روابط خارجی؛ محور اجرای سیاست‌های تجاری برزیل

وزارت روابط خارجی به عنوان یکی از کنشگران فعال در جایگاه مجری سیاست‌های تجاری قرار می‌گیرد؛ البته نقش‌آفرینی این وزارتخانه مقید به حوزه‌های تخصصی مانند ارائه حمایت سیاسی از بخش خصوصی در خارج از کشور، مذاکرات بین‌المللی و ارائه راهنمایی‌های فنی و سیاسی در اختلافات در سازمان تجارت جهانی شده است.

منابع و پی‌نوشت:

[۱] the minister of Industry, Foreign Trade and Services (MDIC)

[۲] the Brazilian Foreign Trade Chamber (Camex)

[۳] the Ministry of Industry, Foreign Trade and Services (MDIC)

[۴] the Brazilian Agency for the Promotion of Exports and Investments (Apex-Brasil)

[۵] the agencies of the public financing and guarantee system for Brazilian exports and investments abroad, and the Ministry of External Relations (MRE)

[۶] Council of Ministers

[۷] Office of the President of the Republic

[۸] the Management of Guarantee Funds and Guarantees (ABGF)

[۹] the National Bank for Economic and Social Development (BNDES)

حکمرانی تجارت خارجی برزیل

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.