۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۸۱۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اجرایی شدن پروژه جاده ابریشم جدید این فرصت را فراهم میکند که نظام مالی و پولی حاکم بر تبادلات مالی کشورهای جهان و به طور خاص کشورهای آسیایی و اروپایی تغییر نماید و با استفاده بیشتر از پول‌های ملی از وابستگی کشورهای آسیا و اروپا به دلار کاسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته گذشته نشست جهانی پیشبرد پروژه جاده ابریشم جدید با حضور مقامات بلندپایه کشورهای سراسر جهان در پکن برگزار شد. پروژه جاده ابریشم جدید، ایده جدید چین برای گسترش تعاملات خود با دیگر کشورهای جهان است و تعداد بی شماری پروژه زیرساختی در کشورهای حاضر در مسیر این جاده را شامل میشود.

جاده ابریشم جدید همکاری و تعامل بین کشورهای آسیایی و اروپایی را بالاتر میبرد. کشورهای متعددی از شرق آسیا همچون چین، جنوب آسیا همچون مالزی و اندونزی، غرب آسیا همچون قزاقستان و ارمنستان، جنوب غرب آسیا همچون ایران و مصر و بسیاری از کشورهای اروپایی در این پروژه نقش دارند.

علاوه بر این طبق گفته آقای «یاروسلاو لیسوولیک» رئیس بانک توسعه اوراسیا، اجرایی شدن پروژه‌های جاده ابریشم جدید میتواند با پررنگ نمودن نقش پول‌های ملی از وابستگی کشورهای آسیایی و اروپایی به دلار آمریکا بکاهد: «اجرایی شدن چنین ابرپروژه‌ای میتواند استفاده از پول‌های ملی را رونق دهد و از این منظر از وابستگی کشورهای آسیایی و اروپایی به دلار بکاهد. علاوه بر این اجرایی شدن این پروژه میتواند رواج بیشتری به رونق استفاده از واحد پولی دیگر کشورها، خصوصا کشورهای درحال پیشرفت، در تعاملات جهانی ببخشد.»

آقای لیسوولیک معتقد است ایده جاده ابریشم جدید میتواند با ایجاد یک نظام ذخیره پولی همراه باشد که در آن به جای دلار از یوآن چین به عنوان واحد پولی استفاده شود. در این صورت یوآن چین میتواند نقش ذخیره خارجی را برای کشورهای آسیایی و اروپایی ایفا نماید و کشورها میتوانند در روابط مالی بین‌المللی خود برای تسویه بدهی‌ها از یوآن چین استفاده نمایند.

کاهش وابستگی به دلار برای کشورهای جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اجرایی شدن پروژه جاده ابریشم جدید این فرصت را فراهم میکند که نظام مالی و پولی حاکم بر تبادلات مالی کشورهای جهان و به طور خاص کشورهای آسیایی و اروپایی تغییر نماید و از سلطه دلار کاسته شود.

پروژه جاده ابریشم جدید پروژه‌های زیرساختی با مقیاس بزرگ و متعددی را شامل میشود که تأمین مالی آن نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مالی منسجم است. ایجاد چنین زیرساخت‌های مالی مستقل از دلاری این ظرفیت را دارد که برای اهداف دیگری همچون تبادلات مالی خارجی و ذخیره دارایی‌های خارجی مورد استفاده قرار بگیرد.

جاده ابریشم جدید بزرگترین پروژه‌ی اقتصادی نیمه ابتدایی قرن بیست و یکم است که با ابتکار چین آغاز شده و مراحل پیشرفت را طی میکند. ابتدا این پروژه در سال ۲۰۱۳ از سوی رئیس جمهور چین، آقای شی جینپینگ مطرح شد. هدف این پروژه گسترش روابط تجاری چین و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی عنوان شده است. جاده ابریشم جدید بازارهای چین، آسیا، اروپا و خاورمیانه را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌نماید.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.