۰۱ دی ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۷۹۴۱ ۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

پروژه قطار تندروی ویتنام با هزینه ۶۷ میلیارد دلار، مسیر ۳۰ ساعته و ۱۵۴۱ کیلومتری بین شمال و جنوب را به ۵ ساعت خواهد رساند. این پروژه که دولت ویتنام با اصرار چندین ساله برای تصویب آن تلاش کرده است، ضمن حل مشکلات حمل‌ونقل، فرصت‌های جدیدی برای این کشور ایجاد می‌کند. این یک پروژه زیرساختی بزرگ است که ویتنام قصد دارد آن را با وجود مشکلات مالی عمدتاً از منابع داخلی تأمین مالی کند.

مسیر اقتصاد/ مجلس ملی ویتنام ساخت یک خط ریلی تندروی تحول‌آفرین را که پایتخت ویتنام، هانوی را به مرکز اقتصادی کشور، هوشی‌مین، متصل می‌کند، تصویب کرده است. این خط ریلی، شمال و جنوب این کشور را به هم متصل می‌کند. این پروژه ۶۷ میلیارد دلاری یکی از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های زیرساختی این کشور به شمار می‌رود. قطارهای این خط ریلی قادر خواهند بود با سرعت حداکثر ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند و زمان سفر را از ۳۰ ساعت کنونی به تنها پنج ساعت کاهش دهند.

ساخت این پروژه از سال ۲۰۲۷ آغاز و بهره‌برداری از آن تا سال ۲۰۳۵ پیش‌بینی شده است. این خط ریلی از ۲۰ استان و شهر عبور کرده و دارای ۲۳ ایستگاه مسافربری و پنج ایستگاه باربری خواهد بود. بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی، این راه‌آهن علاوه بر حمل مسافر و بار، برای پشتیبانی لجستیک دفاعی نیز استفاده خواهد شد.

ویتنام قصد دارد تأمین مالی این پروژه را عمدتاً از منابع داخلی انجام دهد، اگرچه ممکن است در صورت وجود شرایط مطلوب، وام‌های خارجی را نیز به کار ببرد. ساخت این پروژه با چالش‌های کلیدی مانند جابه‌جایی ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان و حذف بخش‌هایی از جنگل‌های محافظت‌شده و مزارع برنج روبرو خواهد بود.

بازگشت به سمت قطار تندرو پس از سال‌ها چالش مالی

این کشور مدت‌هاست که با بزرگراه‌های کم‌تراکم (با وجود هزینه بالا تراکم ترافیک پایین است) دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکل باعث می‌شود حمل و نقل جاده‌ای پرهزینه و ناکارآمد باشد. در حالی که شبکه حمل و نقل با کیفیت پایین، توان سرمایه‌گذاری ویتنام را محدود کرده است، پروژه جدید ریلی برای رفع این مشکل طراحی شده است.

رؤیای دیرینه ویتنام برای توسعه یک سیستم ریلی تندرو که شهرهای اصلی آن را به هم متصل کند، طی سال‌ها با چالش‌های مالی و سیاسی بسیاری روبرو بوده است. این پروژه که نزدیک به دو دهه در حال برنامه‌ریزی بوده است، با موانع متعددی از جمله نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های بالای پروژه مواجه شده است.

در سال ۲۰۱۰، مجلس ملی ویتنام به طور مشهور پیشنهاد ایجاد یک شبکه ریلی سریع‌السیر را که در آن زمان با حدود ۵۶ میلیارد دلار هزینه تخمین زده می‌شد، رد کرد. این تصمیم عمدتاً بر این اساس بود که چنین پروژه‌ای از نظر اقتصادی غیرپایدار خواهد بود، زیرا بسیاری از شهروندان ویتنامی توانایی پرداخت کرایه‌های بالای احتمالی این خدمات را نخواهند داشت. علاوه بر چالش‌های مالی، بسیاری از کارشناسان توانایی ویتنام را برای انجام چنین پروژه زیرساختی عظیمی زیر سؤال برده بودند.

رقابت چین و ژاپن برای پروژه قطار تندروی ویتنام

با تأیید این پروژه توسط ویتنام، انتظار می‌رود رقابت بین ژاپن و چین برای مشارکت در آن شدت بگیرد. جنوب‌شرقی آسیا مدت‌هاست به عنوان میدان رقابت نفوذ بین چین و ژاپن، به ویژه در بخش قطارهای تندرو، شناخته می‌شود. مهارت چین در ساخت خطوط ریلی سریع‌السیر و مزیت هزینه‌ای آن، شرکت‌های این کشور را به عنوان پیمان‌کاران رقابتی مطرح می‌کند. در همین حال، ژاپن نیز چشم به نقش بالقوه در تحقق آرزوهای ویتنام دارد.

ژاپن بزرگ‌ترین اهداکننده کمک‌های رسمی توسعه‌ای (ODA) به ویتنام بوده و از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۷ میلیارد دلار کمک کرده است. این مقدار تقریباً ۳۰ درصد کل کمک‌های بین‌المللی به این کشور را تشکیل می‌دهد. ویتنام قبلاً نیز از ژاپن برای ساخت خط ریلی تندروی شمال به جنوب کمک خواسته بود و ژاپن هم تمایل قوی خود را برای حمایت از این پروژه نشان داده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که ویتنام بین ژاپن یا چین کدام را انتخاب خواهد کرد. این تصمیم تأثیرات عمده‌ای بر توسعه زیرساخت‌های ویتنام و استراتژی ژئوپلیتیک گسترده‌تر آن در منطقه خواهد داشت.

منبع: یوروآسیا

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.