به گزارش مسیر اقتصاد فرانسه و مراکش طی سفر رسمی رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، به مراکش، مجموعهای از معاملات را در حوزههای مختلف از جمله راهآهن، فسفات و انرژیهای تجدیدپذیر به ارزش ۱۱ میلیارد دلار امضا کردند. این اولین سفر رسمی ماکرون به مراکش از زمان ریاست جمهوریاش در سال ۲۰۱۷ تاکنون است.
حمایت فرانسه از ادعای مراکش بر صحرای غربی و رشد چشمگیر تجارت دو کشور
این ۲۲ قرارداد امضا شده به دنبال به رسمیت شناختن ادعاهای مراکش از سوی فرانسه در مورد منطقه مورد مناقشه صحرای غربی، که یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای مراکش بود، صورت گرفت.
تبادلات تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ به ۱۵.۴ میلیارد دلار رسید که عمدتاً ناشی از صادرات خودروی مراکش و فروش تجهیزات حمل و نقل و غلات فرانسه است. جنگ جاری در اوکراین گندم فرانسه را برای امنیت غذایی مراکش حیاتی کرده است. اسپانیا نیز یکی دیگر از شرکای تجاری نزدیک مراکش است.
سرمایهگذاری ۵.۲ میلیارد دلاری فرانسه در صحرای غربی برای تولید سوخت سبز
شرکتهای فرانسوی سرمایهگذاری قابل توجهی در فناوری با انتشار پایین کربن انجام دادهاند و در جریان این سفر، قراردادی برای توسعه مزرعه بادی تازا در شمال مراکش امضا شد. مراکش قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۵۲ درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند.
برای تثبیت رسمیت بخشیدن به حاکمیت مراکش بر صحرای غربی، شرکت فرانسوی MGH Energy قصد دارد با همکاری شرکت Petrom، یک شرکت توزیعکننده مراکشی، به تولید سوخت در نزدیکی دَخْلَة، دومین شهر بزرگ این منطقه، بپردازد.
این پروژه ۵.۲ میلیارد دلاری با هدف آغاز عملیات در سال ۲۰۳۰، انرژی باد و خورشید را به هیدروژن سبز تبدیل میکند و از آن برای تبدیل دیاکسید کربن ذخیره شده به سوخت مصنوعی استفاده خواهد کرد.
همچنین مراکش در حال ساخت بندری در اقیانوس اطلس در دَخْلَة است که امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ افتتاح شود و امکان صادرات از این کشور و همسایگان غرب آفریقایی آن را فراهم کند.
در شمال، TotalEnergies، یکی از شرکتهای بزرگ نفت و گاز فرانسه، قصد دارد ۱ گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی زمینی را در شهر شبیكة برای تولید آمونیاک سبز و هیدروژن سبز احداث کند.
همکاری فرانسه و مراکش برای تقویت زیرساختهای حملونقل
راه آهن نیز یکی دیگر از اهداف سفر ماکرون بود. مراکش قصد دارد خط دوم TGV (سامانه قطار تندور فرانسه) را بین کازابلانکا، پایتخت تجاری، و مراکش، در مرکز پادشاهی، احداث کند. اداره راه آهن ملی مراکش (ONCF) با Alstom، یک شرکت مهندسی فرانسوی، برای تامین قطارهای پرسرعت و پشتیبانی مرتبط توافقنامهای امضا کرد.
اداره راه آهن ملی مراکش همچنین با شرکتهای Systra و Egis، مشاوران مهندسی، برای ارائه کمکهای فنی و با شرکت Vossloh، متخصصان ریل و بستهای ریلی، قرارداد امضا کرد.
شرکت فرانسوی Safran، تولیدکننده موتورهای هواپیما، که بیش از ۴۰۰۰ نفر را در مراکش استخدام کرده است، پیش از افتتاح یک مرکز تعمیر و نگهداری در خارج از کازابلانکا، از بسته شدن تعدادی توافق همکاری خبر داد.
شرکت OCP، تولیدکننده فسفات مراکش، و آژانس توسعه فرانسه (AFD) یادداشت تفاهمی در مورد کاهش انتشار کربن امضا کردند. دو کشور همچنین توافق کردند تا شتابدهنده سرمایهگذاری مراکش-فرانسه را راهاندازی کنند.
چرخش ۱۸۰ درجهای فرانسه در قبال صحرای غربی، پیروزی دیپلماتیک برای مراکش
روابط بین فرانسه و مراکش نزدیک اما اغلب متزلزل است. فرانسه قدرت استعماری اصلی در مراکش بود و دو رویداد اخیر تنش ها را تشدید کرده است. در سال ۲۰۲۱ فرانسه الزامات ویزای شینگن را برای بازدیدکنندگان مراکشی سختگیرانه تر کرد که بعداً تا حدودی کاهش یافت. پس از آن، فرانسه شهر رباط، پایتخت مراکش، را به تلاش برای جاسوسی از رئیس جمهور فرانسه متهم کرد.
فرانسه با اتخاذ موضع جدید خود در قبال صحرای غربی، پیروزی دیپلماتیک بزرگی را برای مراکش رقم زده است. این تصمیم فرانسه تا حدودی میتواند تلخی شکست اخیر مراکش در دیوان عدالت اتحادیه اروپا را کاهش دهد. پیشتر، این دیوان حکم داده بود که توافقات ماهیگیری و کشاورزی منعقد شده بین اتحادیه اروپا و مراکش در سال ۲۰۱۹، به دلیل عدم مشورت کافی با طرفداران استقلال صحرای غربی، غیرقانونی است.
با توجه به فاصله اندک چند کیلومتری بین مراکش و اسپانیا، این کشور موقعیت مناسبی برای بهرهبرداری از محور آفریقا/اروپا دارد.
گذار سبز در مراکش؛ از تولید باتری تا ایجاد زنجیره تامین منطقهای
جیمز سوآنستون، اقتصاددان غرب آسیا و شمال آفریقا در Capital Economics، به خبرگزاری AGBI گفت: «مراکش به معنای واقعی کلمه میتواند خود را به عنوان یک نقطه روشن در منطقه قرار دهد. این کشور یک پایگاه تولیدی خوب برای برونسپاری از اروپا است.»