مسیر اقتصاد/ تحریمهای اروپا علیه روسیه، طبق گفتههای فردیناندو پلازو، رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا-روسیه، به صادرکنندگان کوچک اروپایی، بهویژه در ایتالیا، بیشتر از خود روسیه آسیب میزند. شرکتهای کوچک و متوسط (SME) به دلیل تحریمها با اختلال در سیستمهای پرداخت و چالشهای لجستیکی روبهرو شدهاند. شرکتهای ایتالیایی بهشدت به بازارهای روسیه وابستهاند. ایتالیاییها اکنون با مسیرهای تجاری پرهزینه و پیچیده از طریق کشورهایی مانند ترکیه روبهرو هستند.
تحریمها ضربه بزرگ به صادرکنندگان کوچک اروپایی زده است
بهگفتهی فردیناندو پلازو رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا-روسیه، تحریمهای اروپا علیه روسیه بیشتر از آنکه به روسیه آسیب بزند، به صادرکنندگان کوچک اروپایی ضربه وارد کرده است. در مصاحبهای با نشریه تاس، پلازو توضیح داد که شرکتهای کوچک و متوسط در اروپا، بهویژه در ایتالیا، با چالشهای جدی بهخصوص در زمینه سیستمهای پرداخت مواجهاند.
دستورالعملهای بانک مرکزی اروپا باعث شده است که موسسات مالی اروپایی فعالیتهای خود را در روسیه متوقف کنند و این امر، ادامه تجارت با بازارهای روسیه را برای بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط تقریباً غیرممکن ساخته است. وی بیان کرد که این موضوع برای اروپا مشکل بزرگتری نسبت به روسیه ایجاد کرده است، زیرا روسیه توانسته با یافتن روشهای پرداخت جایگزین، خود را با این شرایط تطبیق دهد.
پلازو تأکید کرد که این تحریمها به ویژه برای کسبوکارهای قانونمدار که در چارچوب محدودیتها فعالیت میکنند، تنبیه بزرگی است. وی اضافه کرد:«تحریمها بیشترین ضربه را به صادرکنندگان کوچک اروپایی وارد میکند که علاقهمندند تجارت خود را در چارچوب قانونی و مطابق با تحریمها ادامه دهند.» او همچنین اشاره کرد در حالی که برخی شرکتها ممکن است تحریمها را دور بزنند، شرکتهایی که تلاش میکنند قوانین را رعایت کنند، بیشترین آسیب را میبینند. بهویژه آنهایی که کالاهایی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی صادر میکنند که شامل تحریمها نیستند.
ایتالیاییها از مسیرهای تجاری پرهزینهتر برای تجارت با روسیه استفاده میکنند
شرکتهای ایتالیایی به شدت به بازارهای روسیه وابسته بودند. آنان اکنون برای پیدا کردن بازارهای جدید با مشکل مواجهاند. بسیاری از آنها با چالشهای لجستیکی روبهرو شدهاند، چرا که کامیونهای حامل کالاهای ایتالیایی اغلب در مرزهای کشورهای بالتیک و لهستان بازگردانده میشوند. این وضعیت باعث ایجاد مسیرهای طولانیتر و پرهزینهتر مانند مسیر ترکیه شده است. پلازو در اینباره گفت: «مناسبترین مسیر از ایتالیا به روسیه از طریق کشورهای بالتیک است. اما اکنون تقریباً یک سوم تا یک چهارم کامیونها برگشت داده میشوند.»
با وجود این مشکلات، روسیه همچنان بازار مهمی برای محصولات ایتالیایی محسوب میشود. پلازو اضافه کرد شرکتهای ایتالیایی از پیامدهای همکاری با روسیه در داخل کشور بیم دارند. او گفت: «در ایتالیا، همکاری با روسیه حتی برای افراد میتواند مشکلساز باشد» و بر نگرانیهای شرکتهای ایتالیایی فعال در هر دو بازار تاکید کرد.
منبع: بیتکوین
انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی