۳۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۸۲۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، رژیم صهیونیستی
۰

افزایش هزینه‌های عملیات نظامی یکی از جبهه‌های فشار روی اقتصاد رژیم صهیونیستی است. در عملیات «وعده صادق۲»، مجموع هزینه‌های آمریکا و اسرائیل به حدود ۲ میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که هزینه ایران به مراتب پایین‌تر و در حدود ۴۰ میلیون دلار بوده است. این تفاوت هزینه‌ها می‌تواند موجب فشار اقتصادی بیشتری بر رژیم صهیونیستی شود و مزیت نسبی ایران در تقابل‌های نظامی را نمایان کند.

مسیر اقتصاد/ عملیات وعده صادق ۲ عملیاتی بود که ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه و ترور سرداران مقاومت از جمله شهید سیدحسن نصرالله، شهید هنیه و شهید نیل‌فروشان انجام شد. بررسی میزان هزینه های متقابل ایران و اسرائیل در این عملیات، می‌تواند رهیافتی برای عملیات‌های احتمالی آتی و آینده آتش افروزی اسرائیل در منطقه باشد.

عملیات نظامی، هزینه اقتصادی دارد

عملیات نظامی از حیث اصابت به اهداف یا میزان دفع حملات اهمیت دارد. اما مسئله‌ای که در ورای قضیه نظامی اهمیت دارد و تداوم و موفقیت عملیات نظامی و راهبردهای نظامی رو تعیین می‌کند، هزینه‌های عملیات های نظامی و اقتصاد آن است. البته رژیم صهیونیستی از حمایت مالی آمریکا نیز برخوردار است ولی همین حمایت مالی نیز هزینه‌های اجتماعی – سیاسی سنگینی برای سردمداران آمریکایی خواهد داشت.

پرتاب ۲۰۰ موشک از سوی ایران

موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه دهم مهر ۱۴۰۳ در عملیات وعده صادق ۲ با رمز مبارک یارسول‌الله، اهداف امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را مورد اصابت قرار دادند. در این عملیات ۲۰۰ موشک شلیک شد. نرخ شکست این موشک‌ها ۱۰ درصد گزارش شده است.

گزارش دقیقی از میزان اصابت‌ها وجود ندارد اما ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر رهگیری بیش از ۱۴۰ موشک است. همچنین پدافند آمریکا با شلیک ۱۲ تیر SM3 از ۳ ناوشکن به رهگیری ۱۲ موشک بالستیک اقدام کرده است.

هزینه آمریکا و اسرائیل در عملیات وعده صادق ۲ چقدر بوده است؟

برآورد اینکه هزینه تحمیل شده به اسرائیل و آمریکا در پی این حمله چقدر بوده است به خصوص در بلندمدت اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا تداوم تحمیل هزینه‌های سنگین به اسرائیل، موجب فشار اقتصادی بالایی برای این رژیم خواهد بود. طبق اطلاعات بدست آمده از یک منبع آگاه، هزینه هر تیر SM3 آمریکا بیش از ۳۰ میلیون دلار است. لذا پرتاب ۱۲ تیر به جز هزینه‌های نیروی انسانی و لجستیک، حدود ۳۶۰ میلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته است.

همچنین سامانه پدافندی پیکان ۳ اسرائیل برای رهگیری موشک‌های هایپرسونیک برای هر تیر بیش از ۱۵ میلیون دلار و پیکان ۲ برای هر تیر بین ۳ تا ۵ میلیون دلار هزینه دارد. اگر فرض شود که ۱۴۰ تیر از سامانه پدافندی گنبد آهنین با هدف رهگیری موشک‌ها شلیک شده، هزینه تقریبی اسرائیل برای هر تیر با میانگین قیمتی ۱۰ میلیون دلار، به جز هزینه نیروی انسانی و لجستیک، جمعا بیش از ۱.۴ میلییارد دلار بوده است.

علاوه بر این میزان خسارات وارد آمده به اسرائیل طبق گزارش بلومبرگ به نقل از سازمان امور مالیاتی رژیم صهیونیستی در پی انجام عملیات «وعده صادق ۲» از سوی ایران بین ۴۰ تا ۵۳ میلیون دلار برآورد شده است. این خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد که این میزان خسارت، بیش‌ترین زیانی است که رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ کنونی در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون متحمل شده است.

علاوه بر این روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز در گزارشی اذعان کرد که حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی در قالب عملیات «وعده صادق ۲» خساراتی به میزان ۵۳ میلیون دلار را به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

هزینه عملیات وعده صادق ۲ به ازای هر ایرانی چقدر بوده است؟

اما در مقابل هزینه ایران چقدر بوده است؟ به گفته سردار حاجی‌زاده، هزینه هر موشک هایپرسونیک فتاح، ۲۰۰ هزار دلار است. با یک ضرب و تقسیم ساده، هزینه موشک‌های شلیک‌شده در گران‌ترین حالت و با فرض هایپرسونیک دانستن همه آن‌ها، ۴۰ میلیون دلار می‌شود. اگر قیمت دلار با نرخ آزاد و نه نیمایی حساب شود، هزینه موشک‌های شلیک شده ایران حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان است. با تقسیم این عدد بر جمعیت حدود ۹۰ میلیون ایرانی، هزینه این عملیات به ازای هر نفر، حدود ۲۸.۵ هزار تومان می‌شود.

مزیت ایران در چنین تقابلی، هزینه بسیار پایین‌تر است که به سبب تولید داخلی و تلاش دانشمندان پدید آمده است. این نقطه قوت می‌تواند نقطه فشار مناسبی برای ضربه به اقتصاد اسرائیل باشد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.