۲۵ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۰۰۳ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

بر اساس برخی برآوردهای محتاطانه، ایالات متحده بیش از ۲۲.۷۶ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی به اسرائیل در یک‌سال اخیر جنگ غزه داشته است. همچنین، درگیری با انصارالله یمن ۲.۱ میلیارد دلار دیگر برای تجارت دریایی هزینه داشته که دلیل آن تغییر مسیر کشتی‌ها یا پرداخت هزینه‌های بیشتر بیمه است. در این میان، شرکت‌های اسلحه‌سازی ایالات متحده مانند بوئینگ با عقد قراردادهای متعدد با رژیم صهیونیستی برنده اصلی این تامین مالی ماشین جنگی بوده‌اند.

مسیر اقتصاد/ هنوز درک صحیح از میزان تجهیزات نظامی و کمک‌های مالی دولت ایالات متحده به ارتش اسرائیل در طول یک سال جنگ گذشته برای مردم ایالات متحده، روزنامه‌نگاران و اعضای کنگره دشوار بوده است. به همین ترتیب، آگاهی مردم ایالات متحده از هزینه‌های عملیات نظامی مربوط به خود آن در منطقه، به ویژه در یمن و پیرامون آن نیز کم است.

ناآگاهی از هزینه‌های ایالات متحده برای جنگ غزه

هزینه‌های ایالات متحده برای عملیات نظامی اسرائیل و مربوط به آن در منطقه، بالغ بر ۲۲.۷۶ میلیارد دلار است. البته، این تخمین محافظه‌کارانه است، زیرا شامل بودجه تصویب شده کمک امنیتی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بودجه تکمیلی برای عملیات منطقه‌ای و هزینه‌های تخمینی عملیات بوده و هزینه‌های اقتصادی دیگری را شامل نمی‌شود.

علاوه بر این، بخش بزرگی از هزینه‌ها وجود دارد که شامل افزایش کمک‌های امنیتی ایالات متحده به مصر، عربستان سعودی یا هر کشور دیگر و هزینه‌های صنعت خطوط هوایی تجاری و مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌شود. همچنین، این گزارش کاملاً بر هزینه‌های نظامی ایالات متحده متمرکز است و هزینه‌های سایر کشورها برای عملیات نظامی را شامل نمی‌شود.

تاثیر حملات حوثی‌ها بر هزینه‌های واشنگتن

همچنین، این داده‌ها نشان می‌دهد که چگونه از ۷ اکتبر، نیروی دریایی ایالات متحده به طور قابل توجهی عملیات دفاعی و تهاجمی خود را در منطقه افزایش داده است که در درجه نخست برای حمایت از کشتی‌های دریایی در برابر حملات گروه حوثی در یمن است. این بخش از جنگ، که بنا بر اعلام این گروه دلیل آن جنگ اسرائیل در غزه است و در رسانه‌های ایالات متحده کمتر گزارش شده، برای دولت ایالات متحده ۴.۸۶ میلیارد دلار هزینه داشته است.

درگیری با حوثی‌های یمن همچنین ۲.۱ میلیارد دلار دیگر برای تجارت دریایی هزینه داشته است، زیرا حمل‌کنندگان مجبور به تغییر مسیر کشتی‌ها یا پرداخت هزینه‌های بیشتر بیمه شده‌اند. در نتیجه مصرف کنندگان ایالات متحده (کشورهای مقصد صادرات) احتمالا قیمت‌های بالاتری را برای کالاها بپردازند.

فروشندگان سلاح؛ برندگان کشتار در غزه

در چارچوب بیش از ۲۲.۷۶ میلیارد دلاری که دولت ایالات متحده برای یک سال جنگ هزینه کرده است، باید منتفعان خاص از فروش تسلیحات را نیز در نظر گرفت و به رابطه بین سازندگان تسلیحات آمریکایی مانند بوئینگ، RTX، لاکهید مارتین و جنرال داینامیکس و دولت اسرائیل پرداخته شود. دولت ایالات متحده این روابط تجاری را یکی از دلایل تداوم تامین سلاح و تجهیزات نظامیان خارجی از جمله ارتش اسرائیل تلقی می‌کند.

اسرائیل مشتری مهمی برای این شرکت‌ها است. به عنوان مثال، بوئینگ، چهارمین تولیدکننده بزرگ تسلیحات در جهان، طی دو سال گذشته در بخش تجاری خود و در هواپیماهای ۷۳۷ مکس با مشکلات بزرگی مواجه شده است. این شرکت تمرکز خود را به بخش دفاع، فضایی و امنیت (BDSS) خود معطوف کرده که مدل‌های متعددی از بمب‌افکن، هلیکوپتر، تجهیزات نظارت الکترونیکی، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات و تجهیزات را تولید می‌کند. حتی مقر خود را از سیاتل به آرلینگتون، ویرجینیا، در سال ۲۰۲۲ منتقل کرده است تا در مجاورت پنتاگون واقع شود.

طی سال گذشته، «بوئینگ» یکی از تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی بوده که تجهیزات نظامی را به اسرائیل و همچنین به دیگر متحدانش در خاورمیانه و اوکراین صادر کرده است. برای مثال، پس از ۷ اکتبر، بوئینگ تحویل ۱۰۰۰ بمب قطر کوچک و ۱۸۰۰ کیت مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) را به اسرائیل تسریع کرد. این صادرات یک جریان ثابت درآمدی را برای این شرکت فراهم می‌کند.

مجله تبلت از کمک ایالات متحده به اسرائیل به عنوان «یارانه پرسود به سازندگان تسلیحات آمریکایی» یاد می‌کند که جنگ غزه تنها یکی از عوامل موثر در آن است. با این حال، حمایت ایالات متحده از اسرائیل این روابط تجاری را در طول سال گذشته افزایش داده است، زیرا آستین، وزیر دفاع آمریکا، اظهار داشت که ایالات متحده باید سریعا کمک‌های امنیتی به اسرائیل ارسال کند.

همانطور که اشاره شد تعیین رقم دقیق کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل دشوار است. برای مثال، دولت بایدن حداقل ۱۰۰ معامله تسلیحاتی با اسرائیل انجام داده و ایالات متحده تامین کننده اصلی اسلحه اسرائیل در پنج دهه گذشته بوده است. تحویل تسلیحات از ۷ اکتبر شامل ۵۷۰۰۰ گلوله توپ، ۳۶۰۰۰ گلوله مهمات توپ، ۲۰۰۰۰ تفنگ‌ ام فور اتومات M۴A۱ مدل ۱۸۱۰، موشک ضد تانک و بمب ۸۷۰۰ Mk ۸۲۵۰۰ پوندی است. همچنین، در ۱۳ آگوست ۲۰۲۴، دولت بایدن قرارداد تسلیحاتی دیگر به ارزش ۲۰.۳ میلیارد دلار را با اسرائیل اعلام کرد که در سال‌های آینده انجام می‌شود. البته این موضوع اکنون در کنگره در حال بحث است.

منبع: موسسه واتسون دانشگاه براون در آمریکا

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.