۲۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۷۴۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان اصفهان، گردهمایی ترویج دستاورد اصلاح نژاد، معرفی و ثبت ملی ۶ نژاد مرغ بومی دو منظوره کشور در مرکز آموزش شهید حنایی‌نژاد تعاون روستایی استان اصفهان برگزار شد. در این گردهمایی ضمن بیان اقدامات صورت گرفته و معرفی مرغ‌های بومی اصلاح نژاده شده در کشور، چالش‌های موجود جهت توسعه تولید این نژادها بررسی شد.

به گزارش مسیراقتصاد گردهمایی ترویج دستاورد اصلاح نژاد، معرفی و ثبت ۶ نژاد مرغ بومی دو منظوره کشور، ۱۰ مهر ماه در استان اصفهان برگزار شد.

شعله قربانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مجری طرح کلان اصلاح نژاد مرغ بومی دو منظوره، شهروز خرمی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مهدی خداوردی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این گردهمایی حضور داشتند.

مقابله با انقراض مرغ‌های بومی بعد از پیروزی انقلاب

در ابتدای این گردهمایی شعله قربانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به تاریخچه مرغ‌های بومی در ایران گفت: تا سال ۱۳۳۲ جمعیت مرغ‌های بومی در کشور بیش از ۳۰ میلیون قطعه برآورد می‌شد اما به دلیل ورود مرغ‌های اصلاح نژاد شده خارجی به کشور جمعیت آنها به ۱۱ میلیون قطعه تا سال ۱۳۵۳ کاهش پیدا کرد و این روند نزولی تا سال‌های اولیه پس از انقلاب نیز ادامه داشت. تاکنون تلاش های بسیاری برای مقابله با انقراض مرغ‌های بومی انجام شده است. طبق آخرین آمار رسمی در سال ۱۳۸۳، جمعیت مرغ‌های بومی با روندی افزایشی به ۴۳ میلیون قطعه رسیده است؛ در حال حاضر آمار رسمی در خصوص جمعیت مرغ‌های بومی در کشور وجود ندارد اما جمعیت فعلی مرغ های بومی بیش از ۴۳ میلیون قطعه برآورد می شود.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته استراتژی‌های معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور جهت توسعه مرغ‌های بومی علاوه بر حفظ ذخایر ژنتیکی، توجه به اصلاح نژاد و بهبود ژنتیکی صفات اقتصادی مهم در مرغان بومی با هدف تولید مرغ دومنظوره در راستای اشتغال زایی و خوداتکایی خانواده‌های روستایی به عنوان جامعه هدف از نظر تامین بخشی از پروتئین حیوانی مورد نیاز آنها بوده است.

قربانی تشریح کرد: طرح اصلاح نژاد، تکثیر و توزیع مرغ بومی دارای دو بخش کوتاه مدت و بلندمدت بود. اهداف مدنظر نظر شامل اصلاح‌نژاد مرغان بومی کشور و دستیابی به حداکثر پتانسیل ژنتیکی و دستیابی به نژادهای اصیل و خالص برای مناطق روستائی کشور و همچنین افزایش تراکم نسبی مرغ در روستاهای کشور و بالا بردن جمعیت مرغ بومی به منظور حفظ این ذخایر ژنتیکی با ارزش و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جوامع روستایی عشایری کشور بود که در حال حاضر محقق شده است. در این بخش ۶ نژاد مرغ بومی شامل مرغ‌های ارومیانا مربوط به شمال غرب کشور در استان آذربایجان غربی، مرغ پارسه مربوط به جنوب کشور در استان فارس، مرغ ایساتیس مربوط به جنوب شرق کشور در استان یزد، مرغ سپاهان در مرکز کشور در استان اصفهان، مرغ کاسپین مربوط به شمال کشور در مازندران و مرغ توسیکا مربوط به منطقه شمال شرق در استان خراسان به ثبت ملی رسید.

قربانی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر پیگیری‌های لازم جهت برقراری نظام بهره‌برداری مرغ بومی در روستاها با رویکرد استفاده از منابع خوراکی بومی هر منطقه در حال انجام است. این مسئله نیاز به همکاری و هم افزایی بیشتر بین بازیگران مختلف این موضوع دارد تا بتوان دستاورد چشمگیری حاصل کرد.

افزایش ضریب امنیت غذایی با گسترش تولید مرغ بومی

دکتر شهروز خرمی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ضمن اشاره به اهمیت مرغ بومی جهت افزایش ضریب امنیت غذایی و همچنین افزایش اشتغال زایی در کشور گفت: ۱۴.۵ درصد اشتغال کل کشور از طریق بخش کشاورزی است که می‌توان با گسترش پرورش مرغ بومی در سطح روستاهای کشور این میزان از سهم اشتغال زایی را افزایش داد.

وی تصریح کرد: تجربه کشورهای مختلف نظیر چین و تایوان نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از بنگاه‌های اقتصادی این کشورها به صورت بنگاه‌های کوچک و متوسط است که بالای ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد؛ لذا می‌توان با الگوگیری از این تجربه‌های موفق، دستاوردهای مناسبی جهت توسعه پرورش مرغ‌ بومی از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط بدست آورد. در این حالت مناطق روستایی می‌توانند علاوه بر اشتغال زایی به عنوان اهرم کمکی در افزایش ضریب امنیت غذایی باشند.

لزوم تداوم اجرای طرح اصلاح‌ نژاد و تکثیر مرغ بومی در کشور

مهدی خداوردی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اشاره به روند رو به رشد عملکرد مرغ‌های بومی در کشور گفت: تولید گوشت و تخم‌مرغ در این نژادهای اصلاح شده نسبت به توده‌های اولیه به طور میانگین ۵۵ تا ۶۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علم ژنتیک و اصلاح نژاد طیور بسیار پیچیده، فناورانه و در لبه دانش قرار دارد و همین امر باعث شده است کشورهای محدودی در این حوزه فعالیت داشته باشند. در حال حاضر دو شرکت چند ملیتی آویاژن و کاب از جمله شرکت‌های پیشتاز و موفق در سطح جهان هستند و هرگز دانش، اطلاعات و تجربه خود را به سایر شرکت ها انتقال نمی‌دهند. استفاده از زیر ساخت و تجهیزات به‌روز و مدرن و همچنین به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص از عوامل اصلی موفقیت این دو شرکت است.

خداوردی در پایان بر تداوم اجرای طرح اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی در کشور تاکید نمود و آن را همچون طرح ملی احیای مرغ لاین آرین به عنوان یک طرح اولویت دار در وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد و افزود: پیگیری حل مشکلات مراکز اصلاح‌نژاد و تکثیر مرغ بومی کشور همچون کمبود شدید نیروی انسانی متخصص و همچنین فرسودگی و مستهلک شدن ساختمان‌ها، لوازم و تجهیزات ضروری است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.