۲۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۷۱۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

در دیدار اخیر رئیس جمهور کره جنوبی و نخست وزیر اسلواکی، دو کشور توافق کردند همکاری خود را در زمینه انرژی، به ویژه انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر، گسترش دهند. اسلواکی که به انرژی هسته‌ای متکی است، قصد دارد با کمک کره جنوبی نیروگاه هسته‌ای جدیدی بسازد. همچنین، دو کشور در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و فناوری نیز همکاری‌های گسترده‌تری را آغاز خواهند کرد. این توافق، روابط دو جانبه بین کره جنوبی و اسلواکی را به سطحی استراتژیک ارتقا داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، در سفر سه روزه فیکو به کره جنوبی، یادداشت تفاهم‌‌نامه در زمینه همکاری جامع انرژی را امضا کردند.

همکاری در حوزه‌های مختلف از انرژی تا دفاع

فیکو که پیشتر در سال ۲۰۰۷ نیز از کره جنوبی بازدید کرده بود، این بار با هدف امضای تفاهم‌نامه‌ای جامع در زمینه منابع انرژی بدون کربن (از جمله انرژی هسته‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن) به این کشور سفر کرده است. دو طرف همچنین بیانیه‌ای را در مورد ایجاد یک مشارکت استراتژیک شامل همکاری در امنیت، دفاع، اقتصاد، تجارت، انرژی و فناوری به تصویب رساندند.

اسلواکی، که پنج راکتور هسته‌ای دارد و نیمی از برق خود را به وسیله آن تولید می‌کند و یک راکتور دیگر نیز در دست ساخت است، قصد دارد یک واحد هسته‌ای جدید با ظرفیت حداکثر ۱۲۰۰ مگاوات در نیروگاه یاسلوفسکه بوخونیتس احداث کند. شرکت برق آبی و هسته‌ای کره (KHNP) پس از انتخاب شدن در ماه ژوئیه به عنوان برنده ترجیحی برای یک پروژه مشابه در جمهوری چک، علاقه خود را به پروژه اسلواکی ابراز کرده است.

در جریان این سفر، آن دوکگون، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی و دنیسا ساکووا، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد اسلواکی، تفاهم‌نامه‌هایی را درباره چارچوب ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری و همکاری جامع انرژی امضا کردند.

شراکت استراتژیک برای مقابله با چالش‌های جهانی

یون در دیدار با فیکو گفت که ایجاد یک مشارکت استراتژیک با اسلواکی زمینه را برای تعمیق روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی و زنجیره تامین فراهم می‌کند. یون در سخنان افتتاحیه خود گفت: «کره جنوبی آماده است همکاری با اسلواکی را در بحبوحه بحران پیچیده جهانی ارتقا دهد.» وی افزود که ارتقای روابط، نقطه عطف جدیدی در تاریخ همکاری دوجانبه و سنگ بنای مناسبات آینده در سه دهه آینده خواهد بود.

فیکو گفت که از پاسخ مثبت کره جنوبی به همکاری در صنعت انرژی هسته‌ای قدردانی می‌کند و ابراز امیدواری کرد که گفتگوها در راستای همکاری عمیق‌تر ادامه یابد. او گفت: «من همچنین می خواهم در مورد همکاری در تجارت و سرمایه‌گذاری اقتصادی، از جمله بخش انرژی هسته‌ای بحث کنم. بسیاری از شرکت‌های کره‌ای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بیشتر هستند و ما متعهد هستیم که محیطی مطلوب به‌ویژه از نظر شرایط اقتصادی فراهم کنیم.»

کره جنوبی، اولین شریک استراتژیک آسیایی اسلواکی

در پی مذاکرات موفقیت‌آمیز دو جانبه، کره جنوبی به عنوان اولین کشور آسیایی موفق شد با اسلواکی توافق همکاری استراتژیک امضا کند. کره جنوبی همچنین روابط مشابهی با ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، جمهوری چک، لهستان، مجارستان و آذربایجان دارد. از سوی دیگر، این کشور اکنون روابطی در سطح مشابه با هر چهار کشور اروپای مرکزی در گروه ویسگراد – اسلواکی، لهستان، مجارستان و جمهوری چک – برقرار کرده است.

منبع: Nuclear Engineering International

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.