۱۱ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۴۱۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

محمدحسین احمدی کارشناس انرژی با اشاره به افزایش ظرفیت ۵۱۰ گیگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر طی سال ۲۰۲۳ در جهان گفت: امروزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، بیش از پیش مورد توجه کشورها به ویژه چین، آمریکا و کشورهای اروپایی قرار گرفته است. در این بین با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود در ایران مانند موقعیت جغرافیایی، زاویه تابش خورشید و بادهای مناسب، لزوم توجه و سرمایه‌گذاری در این زمینه پررنگ‌تر شده است.

محمدحسین احمدی کارشناس انرژی ضمن اشاره به ظرفیت بالای کشور در تولید برق از منابع تجدیدپذیر در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به حدود هزار مگاوات رسیده که اندکی بیش از ۱ درصد از مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده است. در حقیقت این میزان تنها حدود ۰.۵ درصد از کل برق تولیدی کشور را پوشش می‌دهد.

موقعیت مناسب ایران برای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر

این کارشناس انرژی ادامه داد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، پتانسیل بالایی در تولید برق از منابع تجدیدپذیر دارد. برای مثال از زاویه تابش مناسبی در تمام طول سال برخوردار است و میزان شدت تابش خورشید در ایران به‌طور متوسط از میانگین جهانی بالاتر بوده و بیش از ۲۸۰ روز آفتابی در بیش از ۹۰ درصد کشور ایران ثبت شده است. همچنین منحنی روزانه تولید یک نیروگاه فتوولتاییک با منحنی روزانه بار شبکه برق ایران تطابق قابل قبولی دارد که به معنی پذیرش ظرفیت بالای نیروگاه فتوولتاییک بدون ایجاد مشکل در شبکه است.

احمدی با اشاره به مزایا و ظرفیت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: ایجاد اشتغال و کاهش هزینه‌های مربوط به توسعه شبکه توزیع و انتقال از دیگر مزایای توسعه نیروگاه‌های فتوولتاییک در ایران است. علاوه بر وجود ظرفیت برای توسعه نیروگاه‌های فتوولتاییک در کشور، ظرفیت حداقل ۳۰ گیگاواتی برای توسعه نیروگاه‌های بادی نیز وجود دارد؛ چرا که در مناطق مختلف کشور، به‌ویژه نواحی شمال‌غربی، سواحل دریای خزر و خلیج فارس، به سبب سرعت بادهای منطقه‌ای، ظرفیت مناسبی برای تولید برق در دسترس است.

چین؛ نمونه موفق در اجرای سیاست‌های توسعه تجدیدپذیر‌ها

ایشان در ادامه با توجه به روند چشمگیر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در جهان خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۱۰ گیگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر جهان اضافه شد. در این افزایش، چین بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده است. با ظهور فناوری خورشیدی و سپس تجاری شدن این فناوری، از اواخر دهه ۱۹۷۰ به مدت سه دهه، آمریکا اصلی‌ترین سازنده پنل‌های خورشیدی در جهان به شمار می‌رفت. اما طی ۱۵ سال اخیر توسعه صنعت پنل خورشیدی در چین تا ۸۰ درصد قیمت‌های جهانی را کاهش داد که یک دستاورد خیره‌کننده در یک بازار با فناوری بالا و رقابتی محسوب می‌شود.

در پایان احمدی با اشاره به سیاست موفق چین در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به یکی از کسب و کار‌های مهم تبدیل شده است که تحت برنامه‌های پنج ساله چین مورد توجه ویژه و حمایت‌هایی نظیر وام‌ها و مشوق‌های مالیاتی قرار می‌گیرد. با این اقدامات، چین توانسته بازار ساخت پنل فتوولتاییک را تصاحب کند؛ به‌طوری که در حال حاضر سه‌چهارم پنل‌های مورد استفاده جهان، در چین تولید می‌شود و در سال ۲۰۲۰، از بین ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده پنل‌ها و سلول‌های خورشیدی، ۸ شرکت متعلق به کشور چین بوده است. بنابراین ایران نیز می‌تواند با بهره‌گیری از تجربه موفق چین و تنوع بخشی به سبد تولید برق و همچنین بهره‌مندی از مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.