۰۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۳۳۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

روسیه طی چندین سال درگیر بحران جمعیت بوده است که می‌تواند ساختار جامعه و اقتصاد را تغییر دهد. دولت این کشور در حال استفاده از تمامی گزینه‌ها برای مقابله با بحران است. پوتین بارها خواستار افزایش جمعیت روسیه شده و آن را وظیفه تاریخی روس‌ها خوانده است.

مسیر اقتصاد/ جمعیت روسیه با سرعت نگران کننده‌ای در حال کاهش است. این موضوع می‌تواند ساختار جامعه را تغییر دهد. بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده، این کشور در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ کمترین نرخ تولد خود را در ۲۵ سال گذشته ثبت کرده است. تولدها در روسیه برای اولین بار در ژوئن باز هم کاهش یافت و به زیر ۱۰۰ هزار نفر رسید. در نیمه اول سال جاری، ۵۹۹۶۰۰ کودک در روسیه متولد شدند که ۱۶ هزار کودک کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در ماه ژوئیه گفت: «این برای آینده ملت فاجعه بار است». «اکنون این (نرخ زاد و ولد) در سطح بسیار پایینی است (۱.۴ تولد به ازای هر زن). این با کشورهای اروپایی و ژاپن، غیر قابل مقایسه است.»

روسیه چندین سال است که به سمت یک بحران جمعیتی حرکت می‌کند. کرملین سعی کرده است برای افزایش نرخ تولد مداخله کند. ارائه معافیت‌های مالیاتی و گسترش مراقبت از کودکان برای خانواده‌های کم درآمد، از جمله اقدامات دولت روسیه است. روسیه اکنون دو سال و نیم است که با اوکراین در جنگ است و اسن مسئله بر بحران جمعیتی آن اثرگذار بوده است.

بحران جمعیت برای روسیه چیز جدیدی نیست

این کشور اروپای شرقی در قرن گذشته شاهد اتفاقات مشابهی در جمعیت خود بوده است. در طول جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها نفر در خط مقدم جان خود را از دست دادند. در نتیجه مرگ و میر بسیار بالا، نسبت جمعیت مرد به زن روسیه چنان کاهش یافت که چندین سال بعد بر نرخ زاد و ولد تأثیر گذاشت.

روسیه در دهه ۱۹۹۰، درست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با کاهش تعداد تولدها دست و پنجه نرم کرد. کاهش شدید نرخ باروری، فلج شدن سیستم مراقبت های بهداشتی و شرایط اقتصادی مانند افزایش اشتغال در میان زنان از جمله عواملی بودند که بر زاد و ولد تأثیر گذاشتند. شورای آتلانتیک معتقد است این بحران جمعیتی در قرن بیست و یکم ادامه می‌یابد. در نتیجه منجر به قومیت‌های روسی کوچک می‌شود. این کشور با دو بحران کمبود جمعیت و کسری بودجه دست و پنجه نرم می کند.

دولت برای مقابله با بحران از همه گزینه‌ها استفاده می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تلاش است تا اتباع خارجی را برای پیوستن به ارتش در ازای دریافت شهروندی ترغیب کند. در اوایل سال جاری، این کشور به طور قابل توجهی هزینه‌های طلاق را برای تامین هزینه‌های جنگی خود افزایش داد. پوتین بارها خواستار افزایش جمعیت روسیه شده است. چهار سال پیش، رئیس جمهور گفت که این «وظیفه تاریخی» روس‌ها است که به بحران پاسخ دهند. او سخنان خود را در سال ۲۰۲۴ تکرار کرد.

هارلی بالزر، کارشناس امور بین‌الملل و دولت، گفت: «اگر رهبران روسیه نتوانند مجموعه‌ای از سیاست‌های مؤثرتری را تدوین و تأمین مالی کنند، تنها راه‌حل کاهش جمعیت، ضمیمه خاک غیرروسیه یا مهاجرت از آسیا و آفریقا خواهد بود». وی در ماه گذشته این را در مقاله‌ای برای شورای آتلانتیک نوشت که در مورد اروپای شرقی و روسیه بود.

روسیه تنها کشوری نیست که با چالش‌های جمعیتی مواجه است. ژاپن، ایتالیا و مجارستان در شرایط مشابهی هستند. البته شدت بحران متفاوت است. مبارزه با چالش‌های جمعیتی دشوار است، زیرا آنها نقطه اوج روندهای اقتصادی و اجتماعی طولانی مدت هستند. سازمان ملل انتظار دارد که جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ به ۱۰.۹ میلیارد نفر برسد. کشورهایی مانند روسیه کار بسیار بیشتری برای رسیدن به آن نقطه بدون سقوط در بحران خواهند داشت.

منبع: فورچون

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.