۰۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۰۷۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

نیجریه بیش از یک دهه است که دنبال ایجاد زیرساخت‌های تولید انرژی هسته‌ای است. در این راستا، چین و نیجریه توافق جامعی را امضا کردند که همکاری‌های تجاری-اقتصادی را بیش از پیش افزایش می‌دهد. این توافقات در اجلاس مجمع چین و آفریقا ۲۰۲۴ بدست آمد که همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف که مهم‌ترین آن انرژی هسته‌ای است، افزایش ‌خواهد داد.

مسیر اقتصاد/ نیجریه بیش از یک دهه است که تلاش می‌کند صنعت انرژی هسته‌ای را راه‌اندازی کند.‌ سخنگوی دولت گفت نیجریه و چین مشارکت جدیدی در زمینه انرژی هسته‌ای خواهند داشت. وی اضافه کرد با این قرارداد دو کشور روابط خود را تقویت خواهند کرد.

در اجلاس سال ۲۰۲۴ مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) در پکن، هر دو کشور توافقنامه جامعی را امضا کردند. توافق شامل تقویت همکاری در طرح کمربند و جاده، توسعه منابع انسانی و انرژی هسته‌ای بود. انتظار می‌رود این اتحاد، توسعه، ثبات و امنیت را در منطقه غرب آفریقا تقویت کند. رئیس‌جمهور بولا تینوبو نیز در کنار رهبران ۵۰ کشور آفریقایی در این اجلاس شرکت کرد. وی گفت این مشارکت، پتانسیل استراتژیک برای رشد نه تنها نیجریه، بلکه سراسر آفریقا را دارد. همچنین در ادامه بر اهمیت ثبات و امنیت تاکید کرد. رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، اظهار داشت که افزایش هماهنگی راهبردی بین چین و نیجریه، شتاب تازه‌ای را به روابط چین و آفریقا می‌دهد. همچنین باعث پیشرفت جمعی در میان کشورهای جنوب جهانی می‌شود.

همکاری‌ها به انرژی هسته‌ای محدود نمی‌شود

چین، بزرگترین وام دهنده دوجانبه نیجریه، در حال حاضر سرمایه‌گذاری هنگفتی در زیرساخت‌های این کشور را با ۵ میلیارد دلار وام در پایان مارس ۲۰۲۴ انجام داده است. مشارکت بین دو کشور شامل پروژه های حیاتی، از جمله یک بندر دریای عمیق و خطوط ریلی گسترده است. این پروژه‌ها ذیل ابتکار کمربند و جاده انجام شده است. ابتکار مذکور از سال ۲۰۱۸ باعث تقویت قابل توجه همکاری‌ها شده است.

رئیس جمهور تینوبو در طول سفر خود از آزمایشگاه تحقیقاتی هوآوی بازدید کرد. این بازدید باعث شد از تعهد غول فناوری برای ایجاد یک آزمایشگاه مشترک «PV خورشیدی» در نیجریه اطمینان پیدا کند. یک شرکت چینی دیگر نیز متعهد شد که یک کارخانه مونتاژ برای سه‌چرخه های برقی بسازد. علاوه بر مونتاژ، این شرکت نیجریه‌ای‌ها را در زمینه توسعه فناوری و انرژی‌های تجدیدپذیر آموزش خواهد داد.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که چین در آستانه آغاز یک توسعه هسته‌ای بی‌سابقه است. این توسعه عظیم منجر خواهد شد چین بیش‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای بین کشورهای جهان را دارا شود. تا سال ۲۰۳۰ چین به بزرگترین تولیدکننده هسته‌ای جهان تبدیل خواهد شد. برای نیجریه، این مشارکت یک راه امیدوارکننده برای پیشبرد زیرساخت‌های انرژی و اهداف توسعه پایدار خود است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژي



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.