۰۱ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۵۰۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

شرکت GE Hitachi، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه انرژی هسته‌ای، با چندین شرکت دیگر توافق‌نامه همکاری برای توسعه راکتورهای کوچک مدولار (SMR) در بریتانیا را امضا کرده است. این همکاری‌ها بخشی از تلاش‌های بریتانیا برای افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای تا ۲۴ گیگاوات در افق سال ۲۰۵۰ است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت آمریکایی_ژاپنی GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) در راستای آماده‌سازی‌های خود برای شرکت در مناقصه انتخاب راکتور کوچک مدولار بریتانیا برای توسعه انرژی هسته‌ای یادداشت‌های تفاهم با شرکت‌های Aecon، AtkinsRéalis، Jacobs و Laing O’Rourke امضا کرده است.

GE Hitachi به دنبال همکاری با متخصصان بریتانیایی برای توسعه SMR

بریتانیا قصد دارد ظرفیت انرژی هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۵۰ به ۲۴ گیگاوات افزایش دهد. این افزایش ظرفیت با ترکیبی از نیروگاه‌های بزرگ سنتی و راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) صورت خواهد گرفت. سال گذشته، نهاد مستقل «هسته‌ای بریتانیای بزرگ» (Great British Nuclear) برای کمک به تحقق این ظرفیت اضافی، فرآیند انتخاب فناوری SMR را آغاز کرد. اکنون پنج شرکت باقی مانده‌اند که عبارت‌اند از GE Hitachi Nuclear Energy (GEH): Holtec، NuScale Power، Rolls-Royce SMR و Westinghouse  که برای مرحله بعدی این فرآیند، دعوت شده‌اند تا برای قراردادهای دولتی بریتانیا پیشنهاد دهند.

انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده، این فهرست کوتاه‌تر شود و احتمال انتخاب ارائه دهنده فناوری موفق تا پایان سال جاری وجود دارد.

اندی چمپ، رهبر GE Hitachi (GEH) در بریتانیا، گفت: «این یادداشت‌های تفاهم، تمایل ما برای همکاری نزدیک با زنجیره تأمین هسته‌ای بریتانیا در جریان پیشرفت SMR را تأکید می‌کنند. با توجه به اینکه راکتور BWRX-300 ما برای استقرار در کانادا برنامه‌ریزی شده است، همکاری با بهترین متخصصان در صنعت، ما را در موقعیتی قوی‌تر قرار می‌دهد تا این فناوری را به طور قابل اعتماد و با بهترین ارزش ارائه دهیم. همچنین اعتماد ما را به توانایی خود در همکاری با Great British Nuclear برای عرضه فناوری SMR خود به بازار افزایش می‌دهد.»

تلاش مشترک برای توسعه فناوری SMR در کانادا و بریتانیا

شرکت‌های کانادایی Aecon و AtkinsRéalis به عنوان پیمانکار ساخت و معمار و مهندس پروژه، با GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) برای ساخت نخستین راکتور کوچک مدولار (SMR) در سایت Darlington شرکت تولید برق انتاریو کانادا همکاری خواهند کرد.

شرکت GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) توافقنامه‌هایی را با شرکت‌های بریتانیایی Jacobs و Laing O’Rourke امضا کرده است تا از تخصص آن‌ها در زمینه طراحی و ساخت راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) برای توسعه این فناوری در بریتانیا بهره‌برداری کند. شرکت Jacobs، با تجربه خود در طراحی راکتورهای هسته‌ای، می‌تواند طرح‌های بهینه‌ای را برای شرایط محیطی بریتانیا ارائه دهد. همچنین، Laing O’Rourke، به عنوان یکی از پیشگامان روش‌های نوین ساخت و ساز در بریتانیا، می‌تواند در توسعه برنامه ساخت و ساز SMR نقش مهمی ایفا کند.

توماس کلوکارد، معاون اجرایی بخش هسته‌ای و عمرانی گروه Aecon، اعلام کرد که این شرکت آماده است تا با همکاری GE Hitachi، Great British Nuclear و شرکای دیگر، خدمات ساخت و مدیریت پروژه‌های هسته‌ای خود را برای استقرار آینده راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) در بریتانیا ارائه دهد.

کلوکارد با اشاره به تجربه Aecon در ساخت اولین SMR در مقیاس شبکه در آمریکای شمالی، یعنی راکتور GEH BWRX-300، تاکید کرد که این شرکت در خط مقدم پیشبرد انتقال انرژی، از جمله از طریق انرژی هسته‌ای قرار دارد. Aecon با ارائه طیف کاملی از خدمات ساخت و مدیریت پروژه‌های هسته‌ای، همچنین راهکارهای منحصر به فرد ساخت و اجرا، می‌تواند نقش مهمی در توسعه و استقرار SMRها در بریتانیا ایفا کند.

اتحاد متخصصان هسته‌ای برای تحقق پروژه بزرگ SMR در بریتانیا

Joe St Julian، رئیس بخش هسته‌ای AtkinsRéalis، اعلام کرد که این شرکت با همکاری نزدیک با GE Hitachi و شرکای دیگر، در پروژه ساخت اولین راکتور کوچک مدولار (SMR) تجاری در سطح زمین در جهان غربی مشارکت خواهد داشت. St Julian با اشاره به تجربه AtkinsRéalis در پروژه Darlington، تاکید کرد که این شرکت آماده است تا دانش و تجربه گسترده خود در زمینه برنامه‌های ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را برای اطمینان از اجرای کارآمد و ایمن پروژه SMR GEH در بریتانیا به کار بگیرد.

معاون شرکت Jacobs، اعلام کرد که این شرکت به GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) در ایجاد روابط اعتماد با دولت و نهادهای نظارتی، کاهش ریسک برنامه و تأمین به موقع بیانیه‌های توسعه گرید (GDA) کمک خواهد کرد. جیمز با اشاره به تجربه Jacobs در تأمین خدمات مشاوره‌ای برای تمامی برنامه‌های صدور مجوز هسته‌ای بزرگ در بریتانیا از سال ۲۰۰۷، تاکید کرد که این شرکت درک عمیقی از فرایند GDA و الزامات نظارتی خاص سایت برای نیروگاه‌های هسته‌ای جدید دارد.

آلن گریگوری، مدیر تحویل هسته‌ای Laing O’Rourke، اعلام کرد که این شرکت با همکاری GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) برای استقرار راکتور کوچک مدولار BWRX-300 در بریتانیا همکاری خواهد کرد. گریگوری با اشاره به دانش و تجربه Laing O’Rourke در زمینه روش‌های مدرن ساخت و ساز و همچنین مشارکت‌های قوی با زنجیره تأمین، تاکید کرد که این شرکت می‌تواند اطمینان لازم را در اجرای پروژه استقرار فناوری GEH فراهم کند.

جنگ بر سر انرژی هسته‌ای برای آینده اقتصاد بریتانیا

در مصاحبه‌ای که اوایل امسال برای پادکست World Nuclear News انجام شد، سیمون بوون، رئیس هیئت مدیره GBN، گفت که برنامه‌ریزی شده است تا پس از ارائه پاسخ‌ها به مناقصه، فهرست کوتاه انتخاب SMR به حدود چهار مورد کاهش یابد. هدف این است که تا پایان سال با دو یا سه تامین‌کننده فناوری قرارداد منعقد شود. این قرارداد برای تأمین مالی مشترک فناوری از ابتدا تا تکمیل مراحل طراحی، مجوزهای نظارتی، زیست‌محیطی و خاص سایت، و امکان قرار دادن قرارداد برای تامین تجهیزات خواهد بود.

هر فناوری انتخاب شده، یک سایت اختصاصی خواهد داشت که قابلیت میزبانی چندین SMR را دارد. هدف این است که پس از آن، تصمیم سرمایه‌گذاری نهایی در سال ۲۰۲۹ اتخاذ شود.

منبع: اخبار هسته‌ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.