۲۳ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۰۴۴۷ ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی فامیل محمدی
۰

پس از بحران‌های پدید آمده برای لجستیک بین الملل در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ چین به تنوع بخشی به مبادی تأمین نهاده‌های دامی وارداتی روی آورد. به همین منظور این کشور در سال ۲۰۲۳ دو قرارداد بلندمدت برای تأمین ذرت و سویا با کشور آفریقای جنوبی منعقد کرد. شرکت دولتی تأمین نهاده چین (کافکو) طی این قرارداد به طور مستقیم محصولات ۶۲ مزرعه ذرت و ۴۳ مزرعه سویا را خریداری می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین سالانه ۱۰۰ میلیون تن دانه سویا و ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن ذرت به منظور استفاده در کارخانه‌های خوراک دامی وارد می‌کند. در سالهای گذشته عمده واردات دانه سویای چین از برزیل و ذرت دامی از ایالات متحده آمریکا انجام می‌شد، اما پس از بحران‌های مختلفی که برای زنجیره لجستیک بین‌الملل پدید آمد، چین به تنوع بخشی به مبادی واردات نهاده دامی اقدام نمود. به همین منظور واردات ذرت و سویا از آفریقای جنوبی در سالهای اخیر در دستور کار شرکت دولتی تأمین نهاده چین (COFCO) قرار گرفته است.

قرارداد بلندمدت با ۶۲ مزرعه ذرت آفریقای جنوبی

در سال ۲۰۲۳، توسعه‌ای مهم در تجارت بین‌المللی شرکت کافکو رخ داد که پیوند نزدیکی بین استان فری استیت در آفریقای جنوبی و استان گوانگ‌دونگ در چین ایجاد کرد. این ارتباط از طریق یک توافق‌نامه بلندمدت تأمین بین مزرعه داران با گروه کافکو شکل گرفت. تحت این توافق‌نامه، ۶۲ مزرعه در استان فری استیت اولین محموله ذرت با کیفیت بالای خود را به گوانگ‌دونگ صادر کردند.

این ذرت به‌طور خاص برای مصرف خوراک در صنعت پرورش ماهی جنوب چین استفاده می‌شود. این همکاری باعث تقویت چشمگیر تولید ذرت آفریقای جنوبی شد و به کشاورزان محلی این امکان را داد تا دسترسی خود را به بازارهای بین‌المللی گسترش دهند. همزمان، این توافق تجاری تاثیر مستقیم و مثبتی بر زندگی بسیاری از شهروندان عادی چینی داشت و زنجیره تامین کاملی را ایجاد کرد که از مزارع آفریقای جنوبی تا سفره‌های غذا در چین ارتباط دارد.

این همکاری نمونه‌ای از چگونگی مشارکت‌های استراتژیک بین‌المللی است که می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد و به نفع صنایع و جوامع در هر دو کشور باشد.[۱]

فعالسازی زنجیره فرآوری سویا در آفریقای جنوبی

اقدام دیگر شرکت کافکو برای تنوع بخشی به مبادی تامین نهاده دامی در خصوص دانه سویا و زنجیره فرآوری آن بود. مدل کسب و کار «کافکو بین الملل» در آفریقای جنوبی بر اساس مشارکت با کشاورزان محلی است. این شرکت از سال ۲۰۰۹ در استان مپومالانگا در شرق آفریقای جنوبی حضور دارد و با مزرعه «بلوکاپ» همکاری می کند و منابع و حمایتی را که برای موفقیت نیاز دارند در اختیارشان قرار می دهد. مدل مشارکت COFCO International به رشد تجارت این شرکت در آفریقای جنوبی کمک کرده است.

شرکت کافکو حضور خود در کشورهای تولیدکننده غلات و مواد غذایی را گسترش می‌دهد. در سال ۲۰۲۳ شرکت کافکو قرارداد اداره ۴۳ مزرعه با مساحت ۷۰ هزار هکتار را با آفریقای جنوبی امضا کرد و اکنون این شرکت بزرگترین تولید کننده سویا در آفریقای جنوبی است.

شرکت کافکو چین همچنین یک کارخانه روغن کشی سویا در آفریقای جنوبی احداث کرده است. این کارخانه، سویا را به روغن و کنجاله تبدیل می کند که در خوراک دام استفاده می شود.[۲]

خرید مستقیم چین از مزارع ذرت و سویای آفریقای جنوبی

تنوع بخشی به مبادی واردات، اقدامی ضروری برای ایران

دو قرارداد واردات فوق پس از آن منعقد شد که این دو عضو بریکس در آگوست ۲۰۲۳ با صدور بیانیه‌ای مشترک، متعهد شدند که روابط دوجانبه را ارتقاء بخشیده و همکاری‌ اقتصادی را در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی افزایش دهند. تا پیش از این توافقنامه، چین با وجود حضور شرکت کافکو در آفریقای جنوبی واردات نهاده دامی از این کشور انجام نمی‌داد.[۳]

تنوع بخشی به مبادی واردات کالای اساسی و شیوه‌های تسویه ارزی آن، اقدامی ضروری است که به منظور کاهش ریسک تحریم و صرفه جویی ارزی باید در دستور کار تصمیم‌گیران دولتی ایران از جمله بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار بگیرد. بند ۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی «ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص» را یکی از راهبردهای لازم کشور در جنگ اقتصادی عنوان می‌کند.

پی‌نوشت:

[۱] شبکه دولتی انگلیسی زبان چین  CGTN

[۲] سایت شرکت دولتی کافکو چین

[۳] شبکه دولتی انگلیسی زبان چین (CGTN)

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.