۲۲ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۷۴۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: بازار مالی
۰

قرقیزستان در حال توسعه یک سکوی دیجیتال برای ارز ملی خود است. این سکو امکان انجام تراکنش‌ها بین اپراتور، شرکت‌کنندگان و کاربران را فراهم می‌کند. این سیستم از تراکنش‌های آنلاین و آفلاین پشتیبانی می‌کند و همچنین امکان انجام پرداخت‌ها بدون اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این پلتفرم دیجیتال تا ژانویه ۲۰۲۷ به طور کامل در سیستم مالی این کشور ادغام شود و چارچوب قانونی متناسب با روند سریع توسعه ارزهای دیجیتال در سطح بین‌المللی را ارائه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی قرقیزستان با آغاز بحث‌های عمومی در مورد اصلاحات قانون اساسی برای ادغام ارز دیجیتال خود به نام «سوم دیجیتال» در سیستم مالی کشور، قدم بزرگی در جهت دیجیتالی شدن اقتصاد برداشته است.

حساب‌های دیجیتال و کیف پول‌های شخصی برای همه

بر اساس پیش‌نویس اصلاحات منتشر شده در تاریخ ۸ آگوست، سوم دیجیتال از طریق یک «سیستم نرم‌افزاری تخصصی» تحت مدیریت بانک مرکزی به سیستم مالی ادغام خواهد شد. در این پیش‌نویس از اصطلاحاتی مانند «بلاکچین» یا «دفتر کل توزیع شده» استفاده نشده است، اما به «قراردادهای هوشمند» اشاره شده است که جزئیات فنی این پلتفرم را تا حدودی مبهم می‌سازد.

در حالی که حساب‌های دیجیتال، حساب‌های تخصصی هستند که توسط اپراتور پلتفرم برای شرکت‌کنندگان مدیریت می‌شوند، کیف پول‌های دیجیتال برای کاربران فردی و برای انجام تراکنش‌ها در دسترس خواهند بود. این کیف پول‌ها از طریق برنامه‌های کاربردی ارائه شده توسط بانک‌ها و سایر موسسات مالی شرکت‌کننده در پلتفرم قابل دسترسی هستند.

حاکمیت بانک مرکزی بر پلتفرم سوم دیجیتال

 پلتفرم سوم دیجیتال به خودی خود امکان انجام تراکنش‌ها و تعامل بین اپراتور، شرکت‌کنندگان و کاربران را فراهم خواهد کرد. قوانین پلتفرم که توسط بانک مرکزی صادر خواهد شد، نقش‌ها و مسئولیت‌های هر یک از شرکت‌کنندگان، شرایط دسترسی و انواع تراکنش‌های مجاز را تعریف خواهد کرد.

پیش‌نویس این طرح نشان می‌دهد که از نظر حاکمیت، بانک مرکزی به عنوان اپراتور پلتفرم، بر صدور و حسابداری سوم‌های دیجیتال نظارت خواهد کرد و همچنین عملکرد و اقدامات امنیتی پلتفرم از جمله رمزگذاری داده‌ها و مکانیسم‌های احراز هویت را تضمین خواهد کرد. قیمت گذاری و تعیین نرخ قیمتی این رمز ارز توسط بانک مرکزی قرقیزستان انجام خواهد‌ شد و به طور کامل تحت حاکمیت آن قرار خواهد گرفت.

سوم دیجیتال، فراتر از محدودیت‌های اینترنتی

سیستم سوم دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده است که هم تراکنش‌های آنلاین و هم آفلاین را پشتیبانی می‌کند. پرداخت‌های آفلاین به کاربران امکان انجام انتقال وجوه حتی در نبود اتصال به اینترنت را می‌دهد، به طوری که تراکنش‌ها در دستگاه ثبت شده و بعداً با پلتفرم همگام‌سازی می‌شوند.

انتظار می‌رود که این ارز دیجیتال تا ژانویه ۲۰۲۷ به طور کامل در اکوسیستم مالی کشور ادغام شود و چارچوب قانونی متناسب با تکامل سریع ارزهای دیجیتال در سطح بین‌المللی را ارائه دهد.

منبع: crypto.news

انتهای پیام/ بازار مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.