۲۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۶۴۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، روس‌اتم، در حال مذاکره با دولت بورکینافاسو برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در این کشور آفریقایی است. هدف از این پروژه، افزایش تولید برق و کاهش وابستگی بورکینافاسو به سوخت‌های فسیلی است.
با توجه به اینکه تنها ۱۹.۵ درصد از جمعیت بورکینافاسو به برق دسترسی دارند، این پروژه می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی مردم این کشور داشته باشد. دولت بورکینافاسو نیز امیدوار است که با ساخت این نیروگاه، به استقلال انرژی دست یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، روس‌اتم، در سفری کاری به بورکینافاسو رفته‌اند تا درباره ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در یکی از کم برق‌ترین کشورهای جهان گفتگو کنند.

انرژی هسته‌ای، راهکار بورکینافاسو برای مقابله با کمبود برق

طبق گزارش رسانه‌های محلی، این تیم اخیرا وارد این کشور در غرب آفریقا شد و با نمایندگان وزارت انرژی بورکینافاسو دیدار و گفتگو کرد. وزیر انرژی اوآگادوگو، یاکوبا زابر گوبا، در جریان این دیدار چهار روزه گفت که مذاکرات با هیئت روس‌اتم بر روی مسائل فنی و ایجاد شرایط برای آغاز پروژه متمرکز خواهد بود.

گوبا در این نشست و طبق گزارش وبسایت خبری ابتکار آفریقا گفت: «نیروگاه هسته‌ای برای ما ضروری است، زیرا ما معتقدیم انرژی اهرمی است که کشور می‌تواند با استفاده از آن به حاکمیت واقعی خود در امور انرژی دست یابد.»

بر اساس گزارش بانک جهانی، تنها ۱۹.۵ درصد از جمعیت بورکینافاسو در سال ۲۰۲۲ به برق دسترسی داشتند. این کشور محاط در خشکی با بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت، ظرفیت تولید برق ۴۲۰ مگاواتی دارد که عمدتاً از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

آفریقا، بازار جدید برای فناوری هسته‌ای روسیه

ماه اکتبر گذشته، دولت مالی با شرکت دولتی روس‌اتم برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای توافق کرد. این تصمیم پس از درخواست ابراهیم ترائوره، رهبر موقت مالی، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دومین نشست روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ اتخاذ شد.

وزیر انرژی گوبا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت بورکینافاسو امید زیادی به بازدید تیم روس‌اتم بسته است و این بازدید به کشور اجازه خواهد داد تا با «واقعیت‌های انرژی» خود مقابله کند. الکساندر رنیف، مهندس ارشد روس‌اتم، گفته است: «ما نمی‌توانیم تاریخ دقیقی برای تکمیل این نیروگاه تعیین کنیم، اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نیروگاه را در اسرع وقت تحویل دهیم.»

پروژه بورکینافاسو اولین پروژه شرکت دولتی روسیه در منطقه ساحل نیست. در ماه مه، وزارت انرژی مالی ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ مگاواتی در نزدیکی پایتخت، باماکو، توسط نوواویند، بخش انرژی بادی روس‌آتم، را اعلام کرد. گریگوری نازاروف، مدیر نوواویند، گفت که این نیروگاه که ۲۱۷ میلیون دلار هزینه خواهد داشت، تولید برق کشور را ۱۰ درصد افزایش خواهد داد.

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.