۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۴۰ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در سال ۱۳۹۵ میزان واردات کل محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ادامه روند سال گذشته با کاهش همراه بوده و این نشان از عملکرد مناسب این بخش به خصوص درمورد کالاهای اساسی همچون گندم و جو دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال گذشته میزان کل واردات کشور با ۵.۲ درصد افزایش به ۴۳.۷ میلیارد دلار رسید.

از این میزان ۸.۵ میلیارد دلار سهم محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است. نکته جالب توجه اینکه با وجود افزایش کل واردات کشور در سال گذشته، میزان واردات بخش محصولات غذایی (شامل محصولات دامی، کشاورزی و فرآورده‌های آن‌ها) با کاهش حدود ۵ درصدی همراه بوده است.

در جدول زیر آمار مقایسه‌ای میزان واردات محصولات غذایی به همراه آمار کل واردات کشور نشان داده شده است:

همانطور که از جدول بالا مشخص است میزان واردات محصولات غذایی در سال گذشته از نظر وزنی، بالغ بر ۱.۱ میلیون تن و از نظر قیمتی ۴۴۰ میلیون دلار (حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان) کاهش یافته است که این نشان از تداوم مدیریت واردات محصولات کشاورزی در سال جاری دارد.

اما در بین کالاهای کشاورزی، واردات محصولاتی چون گندم و جو با بیشترین کاهش میزان واردات مواجه شده‌اند. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای میزان واردات برخی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و غذایی نشان داده شده‌است:

همانطور که از جدول فوق مشخص است، در سال گذشته میزان واردات برخی محصولات کشاورزی و غذایی کاهش یافته و در مقابل میزان واردات برخی نیز افزایش یافته است.

کاهش واردات دو محصول گندم و جو بسیار قابل توجه بوده به طوریکه میزان واردات این دو محصول در سال گذشته در مجموع حدود ۲.۴ میلیون تن به قیمت ۶۹۰ میلیون دلار کاهش یافته است. علت اصلی تداوم روند کاهشی میزان واردات محصولات غذایی نیز کاهش واردات این دو محصول بوده است.

میزان واردات محصولاتی همچون انواع روغن حیوانی و نباتی، گوشت گاو و گوساله، موز، انواع خوراک دام و شیر خشک نیز در سال گذشته کاهشی بوده است.

اما در مقابل میزان واردات محصولاتی همچون شکر، حبوبات، دانه‌های روغنی و انواع ماهی افزایشی چشمگیر داشته است و در عمل روند کاهشی واردات محصولات غذایی را محدود نموده است.

میزان واردات محصولاتی همچون چای، کره، مکمل‌های غذایی، برنج و ذرت نیز در مقایسه با سال ۱۳۹۴، با افزایش نسبی همراه بوده است.

به طور کلی میتوان گفت در سال ۱۳۹۵ میزان واردات کل محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ادامه روند سال گذشته با کاهش همراه بوده و این نشان از عملکرد مناسب این بخش به خصوص درمورد کالاهای اساسی همچون گندم و جو دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.