۲۵ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۳۲۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی
۰

وزرای انرژی دو کشور سوئد و آمریکا، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که بر اساس آن، این دو کشور در زمینه‌های مختلفی مانند تحقیق و توسعه فناوری‌های نوین هسته‌ای و آموزش نیروی متخصص با یکدیگر همکاری خواهند کرد. هدف اصلی این توافق، افزایش ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای در هر دو کشور است. دولت سوئد در جهت تامین نیاز‌های انرژی خود برنامه‌هایی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر انرژی، تجارت و صنعت سوئد، اِبا بوش، و وزیر انرژی ایالات متحده، جنیفر گران‌هولم، در تاریخ ۱ آگوست در واشنگتن دی‌سی، توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را امضا کردند.

توسعه فناوری‌های نوین هسته‌ای در سایه همکاری دو کشور

بر اساس این توافقنامه، دو کشور در زمینه سیاست‌گذاری، تحقیق و توسعه در حوزه انرژی هسته‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد. هدف از این همکاری ارتقای همکاری بین نهادهای دولتی، شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی دو کشور است.

موضوعات اصلی همکاری شامل تبادل تجربه در زمینه سیاست‌گذاری، تحقیق و نوآوری در حوزه زنجیره تأمین، مدل‌های مالی، تامین نیروی انسانی ماهر و توسعه سوخت هسته‌ای پیشرفته می‌شود.

حوزه‌های فناوری خاص برای همکاری شامل رآکتورهای هسته‌ای (از جمله رآکتورهای کوچک مدولار)، توسعه سوخت هسته‌ای پیشرفته، مدیریت پسماندهای هسته‌ای و ایمنی و امنیت هسته‌ای است.

دو کشور قصد دارند اطلاعات علمی و فنی عمومی را با یکدیگر تبادل کنند، همچنین اطلاعات و تجربیات مربوط به سیاست‌ها و مقررات را به اشتراک بگذارند و بهترین شیوه‌های امنیت عرضه و تقاضای انرژی برای فناوری‌های انرژی هسته‌ای را به اشتراک گذاشته و توسعه دهند. آن‌ها تسهیل ارتباطات بین نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط در هر دو کشور را بر عهده خواهند گرفت و گفتگو، شبکه‌سازی و همکاری در همه سطوح بین نمایندگان دولت، نهادهای دولتی، شرکت‌های زنجیره ارزش و موسسات تحقیقاتی را از طریق بازدید، کارگاه، جلسات و سایر فعالیت‌ها تشویق و تقویت خواهند کرد.

تبادل دانش دو کشور در حوزه انرژی هسته‌ای 

اِبا بوش گفت: «سوئد و ایالات متحده اکنون در زمینه انرژی هسته‌ای همکاری خواهند کرد. این برای سوئد، ایالات متحده، بازار کار و رقابت‌پذیری مفید است. کشورهای ما روابط طولانی و خوبی دارند و من مشتاقانه منتظر تقویت همکاری و تبادل دانش در حوزه انرژی هسته‌ای هستم.»

گران‌هولم در پستی در ایکس گفت: «توافق امروز همکاری ایالات متحده با سوئد را برای تنوع‌بخشی به زنجیره‌های تأمین و عرضه سوخت هسته‌ای، استقرار رآکتورهای جدید و یافتن راهکارهایی برای مدیریت سوخت هسته‌ای مصرف شده تقویت می‌کند.»

در اکتبر ۲۰۲۲، دولت ائتلافی راست‌گرای جدید سوئد موضع مثبتی در قبال انرژی هسته‌ای اتخاذ کرد. در نوامبر سال گذشته، این دولت نقشه راهی را منتشر کرد که پیش‌بینی می‌کند ظرفیت تولید برق هسته‌ای جدید معادل حداقل دو رآکتور بزرگ تا سال ۲۰۳۵ و تا ۱۰ رآکتور بزرگ جدید تا سال ۲۰۴۵ ایجاد شود.

منبع: Government Offices of Sweden

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.