۲۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۱۵۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی
۰

شرکت‌های رومانیایی و آمریکایی قراردادی برای طراحی و مهندسی فاز دوم نیروگاه هسته‌ای کوچک در شهر دوئچستی امضا کردند. این پروژه با هدف توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای با فناوری نوین در اروپا در حال پیشرفت است. دولت رومانی از این پروژه به عنوان گامی مهم در جهت توسعه انرژی پاک و ایمن حمایت می‌کند. انتظار می‌رود این نیروگاه پس از تکمیل، حدود ۲۰۰ شغل دائمی و هزاران شغل موقت ایجاد کند و سالانه از انتشار ۴ میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت های رومانیایی SN Nuclearelectrica SA و RoPower Nuclear، که پروژه رآکتورهای مدولار کوچک (SMR) را در دوئچستی رومانی اداره می‌کنند، از امضای قرارداد مرحله دوم مهندسی و طراحی پیشرفته (FEED 2) با شرکت Fluor Corporation آمریکایی خبر دادند.

نقش حیاتی فناوری SMR بر چشم‌انداز انرژی رومانی

این مراسم امضا در حاشیه اجلاس مشارکت برای همکاری فراآتلانتیکی در زمینه انرژی و اقلیم (P-TECC) برگزار شد و مرحله‌ای مهم در توسعه فناوری‌های انرژی پاک و ایمن در رومانی را نشان می‌دهد. پروژه SMR دوئچستی هدف دارد تا اولین نیروگاه هسته‌ای با فناوری رآکتور مدولار کوچک NuScale Power را در اروپا توسعه دهد.

سباستین بوردویا، وزیر انرژی رومانی، الکساندرو-میهای گیگیو، رئیس دفتر نخست‌وزیر و جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، شاهد این رویداد بودند که اهمیت استراتژیک پروژه SMR را هم برای چشم‌انداز انرژی رومانی و هم برای سطح جهانی آن برجسته کرد و بر همکاری دوجانبه قوی و نقش حیاتی فناوری SMR در مقابله با تغییرات اقلیمی و افزایش تاب‌آوری انرژی تأکید کرد.

سباستین بوردویا، وزیر انرژی رومانی، گفت: «این سرمایه‌گذاری پتانسیل قرار دادن کشور ما در نقشه مهم‌ترین مراکز نوآوری انرژی جهانی را دارد. رومانی هدف دارد به مثالی برای دیگر کشورها در منطقه تبدیل شود، جایی که ده‌ها نیروگاه زغال‌سنگی مشابه وجود دارد که می‌توانند به سرعت از طریق فناوری SMR به ظرفیت‌های تولید انرژی هسته‌ای تبدیل شوند و تولید انرژی را در محدوده انتشار صفر CO2 و به صورت ایمن، پاک و با قیمت رقابتی تحقق بخشند. علاوه بر اینها، این هدف نقش حیاتی در تعادل سیستم انرژی ملی خواهد داشت و از نظر تنظیم تولید انرژی نسبت به رآکتورهای بزرگ هسته‌ای بسیار انعطاف‌پذیرتر خواهد بود. رومانی باید شجاعت داشته باشد و پروژه‌های بزرگ را بپذیرد، زیرا تاریخ نشان می‌دهد که می‌توانیم کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهیم. کشور ما به‌طور سنتی در زمینه انرژی از سومین بازار گاز طبیعی در جهان تا دستیابی به اولین صادرات گاز طبیعی در اروپا پیشگام بوده است.»

رومانی، در تلاش برای تبدیل شدن به رهبر انرژی منطقه 

الکساندرو-میهای گیگیو، رئیس دفتر نخست‌وزیر رومانی، افزود: «با حمایت قاطع ایالات متحده، رومانی تولید انرژی هسته‌ای خود را دو برابر خواهد کرد و یکی از اولین کشورها در جهان خواهد بود که فناوری رآکتورهای مدولار کوچک را پیاده‌سازی می‌کند. همچنین، از طریق حجم تاریخی سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی‌های سبز، هسته‌ای و زمین‌گرمایی، نوسازی سیستم ملی و بهبود ظرفیت‌های بین‌اتصالی با تمام کشورهای همسایه، رومانی تمام دلایل لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر منطقه‌ای در بخش انرژی را دارد.»

کوزمین گیتا، مدیرعامل Nuclearelectrica، گفت: «ما خوشحالیم که پیشرفت خود را با پروژه SMR دوئچستی ادامه می‌دهیم. توسعه مستمر این پروژه هسته‌ای پیشرفته گواهی بر همکاری قوی بین رومانی و ایالات متحده است که اهداف مشترک ما در زمینه امنیت انرژی و مدیریت محیط زیست را منعکس می‌کند. این پروژه با استراتژی ما برای بهبود ترکیب انرژی رومانی و حمایت از انتقال به انرژی پاک همخوانی دارد.»

ملانیا آموزا، مدیرعامل RoPower Nuclear، گفت: «ما یک پایه پروژه مستحکم برای نیروگاه SMR آینده دوئچستی می‌سازیم. امضای FEED 2 آغاز یک همکاری قوی با شرکت آمریکایی Fluor است که تجربه غنی و جهانی در توسعه پروژه‌های صنعتی بزرگ در زمینه انرژی دارد.»

پی‌یر بشلانی، رئیس بخش LNG & Power شرکت Fluor، گفت: «ما خوشحالیم که نقش خود را در حمایت از این پروژه مهم برای استقرار نسل بعدی انرژی هسته‌ای برای تولید برق پاک و قابل اعتماد برای رومانی و اروپا ادامه می‌دهیم. وقتی این نیروگاه به پایان برسد، اولین نوع خود در اروپا خواهد بود.»

جلوگیری از انتشار ۴ میلیون تن CO2

بنا بر بیانیه شرکت‌های درگیر در این پروژه، نیروگاه SMR با استفاده از تکنولوژی NuScale تقریباً ۲۰۰ شغل دائمی در نیروگاه ایجاد خواهد کرد، ۱۵۰۰ شغل در مرحله ساخت و ۲۳۰۰ شغل در تولید. نیروگاه SMR دوئچستی به رومانی کمک خواهد کرد تا از انتشار ۴ میلیون تن CO2 در سال جلوگیری کند.»

منبع: energyworld

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.