۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۸۴۰۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی
۰

مقامات روسیه و ترکیه در مورد پیشرفت پروژه نیروگاه هسته‌ای آکویو بحث و تبادل نظر کردند. نیروگاه هسته‌ای آکویو اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه است که قرار است حدود ۱۰ درصد از برق مورد نیاز این کشور را تامین کند. انتظار می‌رود واحد ۱ این نیروگاه در سال ۲۰۲۵ به شبکه برق ترکیه متصل شود و کل نیروگاه تا پایان سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری کامل برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد الکسی لیخاچف، مدیرعامل روس اتم و آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی ترکیه، مذاکرات خود را در استانبول با تمرکز بر پیشرفت پروژه آکویو انجام دادند.

نقشه راه برای راه‌اندازی اولین نیروگاه برق هسته‌ای ترکیه

لیخاچف گفت: «تلاش‌های اصلی بر آماده‌سازی برای راه‌اندازی اولین واحد نیرو متمرکز شده است، ما به طور فعالانه کارهای راه‌اندازی کامل را انجام می‌دهیم و در حال حاضر در حال آماده سازی تأسیسات راکتور برای بارگیری شبیه‌سازهای سوخت هستیم. ما اهمیت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر اولین برق هسته‌ای برای طرف ترکیه‌ای در سیستم انرژی ترکیه را درک می‌کنیم.»

بایراکتار گفت: «ما در مورد وضعیت فعلی سایت نیروگاه هسته‌ای آکویو و نقشه راه برای راه‌اندازی اولین واحد نیروگاه بحث کردیم. ما در حال کار فشرده برای راه اندازی هر چه سریعتر اولین واحد نیرو هستیم. همزمان، ساخت سه واحد نیروگاه دیگر نیز در حال انجام است.»

بر اساس بیانیه روس اتم، شرکت دولتی هسته‌ای روسیه، دو طرف درباره احتمال واگذاری ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای پیشنهادی ترکیه در سینوپ به روس اتم گفتگو کردند.

تاریخچه روند آماده‌سازی نیروگاه هسته‌ای

نیروگاه آکویو، واقع در استان جنوبی مرسین، اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه است. روس اتم چهار رآکتور VVER-1200 را بر اساس مدل BOO (ساخت، مالکیت، بهره‌برداری) می‌سازد. طبق توافق بین‌دولتی سال ۲۰۱۰ بین فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، راه‌اندازی اولین واحد نیروگاه هسته‌ای باید حداکثر ظرف هفت سال پس از دریافت تمامی مجوزهای لازم برای ساخت این واحد انجام شود.

مجوز ساخت اولین واحد در سال ۲۰۱۸ صادر شد و کار ساخت و ساز آن نیز در همان سال آغاز شد. به دنبال آن سوخت هسته‌ای در آوریل ۲۰۲۳ به سایت تحویل داده شد. سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای ترکیه در دسامبر مجوز راه‌اندازی اولین واحد را صادر کرد و در فوریه اعلام شد که محفظه راکتور برای مونتاژ کنترل شده راکتور آماده شده است، همچنین استاتور ژنراتور نیز در موقعیت پیش تعیین شده خود نصب شده است.

هدف از راه‌اندازی واحد ۱، آغاز تامین برق مورد نیاز سیستم انرژی ترکیه در سال ۲۰۲۵ است. پس از تکمیل این نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی، انتظار می‌رود حدود ۱۰ درصد از نیاز برق ترکیه تامین شود. طبق برنامه‌ریزی، هر چهار واحد نیروگاه تا پایان سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری خواهند رسید.

ادامه روند همکاری، با وجود تحریم‌ها

در ماه مارس، بایراکتار گفته بود که ترکیه در حال مذاکره با روسیه و کره جنوبی در مورد نیروگاه سینوپ است و همچنین با چین در مورد برنامه‌های مربوط به سومین نیروگاه هسته‌ای در منطقه تراکیه در شمال غرب این کشور گفتگو کرده است. همچنین به نقل از او گفته شده است که با وجود برخی مشکلات مربوط به تحریم‌ها که باید برطرف شوند، آنها همچنان برای راه اندازی همه واحدها تا سال ۲۰۲۸ در مسیر درست قرار دارند.

هفته گذشته، لیخاچف طبق گزارش خبرگزاری تاس به شبکه تلویزیونی روسیه-۱ گفت که تحریم‌ها «باعث مشکلات زیادی برای اشخاص حقوقی و بانک‌های ما شده است»، اما با وجود این، ساخت و ساز همچنان ادامه دارد. در ادامه، او با این جمله صحبت خود را تمام کرد: «سگ‌ها پارس می‌کنند، اما کاروان همچنان به راه خود ادامه می‌دهد».

منبع: خبرگزاری tass

انتهای پیام/ انرژی


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.