۲۶ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۱۶۹ ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ضمن پیش بینی افزایش خرید تضمینی گندم به ۱۲ میلیون تن اظهار داشت: دولت نمی‌تواند از منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صورت پایدار بدهی کشاورزان را پرداخت کند؛ بنابراین اتخاذ تمهیداتی برای تامین منابع مالی مورد نیاز از سایر منابع و اجرای دقیق سیاست قیمت تضمینی با رضایت کشاورزان می‌تواند مسئله تامین اعتبار را حل کند.

عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: دولت و مجلس باید تمهیدات دیگری برای پرداخت مطالبات گندمکاران اتخاذ کنند.

امسال در همه مصارف گندم خودکفا خواهیم شد

هاشمی اظهار داشت: به دلیل شرایط اقلیمی امسال و همت خود کشاورزان وضعیت تولید خوب بوده است و احتمال داده می‌شود بیش از ۱۴ میلیون تن گندم تولید شود که اگر خرید به خوبی انجام شود تا ۱۲ میلیون تن می توان خرید تضمینی انجام داد که یعنی ۱.۵ میلیون تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود؛ این یعنی دیگر به واردات نیازی نخواهیم داشت و این میزان گندم برای مصارف صنف و صنعت و ذخایر استراتژیک کشور کافی است.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان به ارزش تقریبی ۱۱۵ همت خریداری شده است که ۴۵ درصد از این مطالبات پرداخت شده و ۵۵ درصد مطالبات باقی مانده است؛ در بعضی استان ها تا ۲ ماه تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران وجود دارد و بنابراین خیلی مهم است که زودتر بدهی کشاورزان پرداخت شود.

لزوم تامین اعتبار از منابع پایدار برای خرید تضمینی گندم

هاشمی گفت: امسال تامین اعتبار خرید تضمینی فقط در انحصار سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود و قرار نیست از جای دیگری بدهی‌های کشاورزان تسویه شود، درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها اصلا پایدار نیست و بهتر است از منابع پایدارتر همانند اعتبارات ارزش افزوده یا مالیات، پرداخت‌ها صورت گیرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تصمیم برای تخصیص منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها بسیار عجولانه بود و ما دنبال می‌کنیم که دولت از منابع دیگر بدهی کشاورزان را پرداخت کنند.

ورود گندم به بورس کالا باید با جلب رضایت کشاورزان صورت گیرد

هاشمی ضمن اشاره به فوایدی که خرید و فروش گندم در بورس کالا با اجرای سیاست قیمت تضمینی در کاهش بار مالی دولت می‌تواند داشته باشد گفت: گندم چون محصول راهبردی و خیلی مهمی برای امنیت غذایی مردم است باید توسط دولت کاملا نظارت شود و بنابراین در صورت ورود گندم به بورس، دولت کماکان باید بر روی گندم کنترل و نظارت داشته باشد، البته به دلیل تجربه ناموفقی که در مورد محصول جو وجود داشت کشاورزان از ورود گندم به بورس کالا حمایت نمی‌کنند و این اتفاق با تمهیدات کارشناسان دولت و مجلس باید به صورت دقیق انجام شود تا از آسیب دیدن کشاورزان در صورت اجرای این سیاست جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.