۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۱۴۸ ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: توحید ورستان
۰

نشست اخیر سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) با حضور رهبران ده کشور عضو در «آستانه» قزاقستان برگزار و اهداف جدید آن در حوزه اقتصاد، امنیت، مبارزه با تروریسم و توسعه پایدار تشریح شد. سازمان همکاری شانگهای مخالفت شدید خود را با اقدامات حمایتی و تحریم‌های یکجانبه اعلام کرد و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و مضر برای همگرایی تجارت جهانی دانست. این سازمان، حمایت ثابت خود را از ابتکار دلارزدایی با هدف تنوع بخشیدن به تجارت جهانی در راستای کاهش وابستگی به دلار تکرار کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست اخیر سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) با حضور رهبران ده کشور عضو آن از جمله بلاروس تازه پذیرفته شده در «آستانه» قزاقستان برگزار شد. این نشست بر تعهد سازمان همکاری شانگهای به تقویت امنیت منطقه‌ای و همکاری‌های اقتصادی در سراسر آسیای مرکزی تاکید کرد.

اهداف شانگهای از گسترش اهداف راهبردی

بیانیه نهایی سازمان همکاری شانگهای، موضع جمعی آن را در مورد حکمرانی جهانی بیان کرد و از نظم بین‌المللی نوین که مشخصه آن دموکراسی و عدالت است، دفاع کرد. اعضای این سازمان دیدگاه‌های همسو در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و بر لزوم مقابله با رویارویی‌های ژئوپلیتیکی و نقض قوانین بین‌المللی تهدیدکننده ثبات تأکید می‌کنند. در اصول سازمان همکاری شانگهای، اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عضو و سایرین به بهانه حفظ حقوق بشر قابل مشاهده است. همچنین، این سازمان حمایت خود را از سازمان ملل متحد به عنوان مجمع اصلی روابط بین‌الملل اعلام کرد و خواستار اصلاحات برای تضمین نمایندگی عادلانه کشورهای در حال توسعه شده است.

در حالی که سازمان همکاری شانگهای بیشتر تمرکز خود را بر آسیا حفظ می‌کند، کشورهای عضو آن به ایجاد روابط همکاری و غیرتقابلی اهمیت قائل هستند. آنها به دنبال چارچوب امنیتی فراگیر در اوراسیا هستند که ویژگی برابری و تجزیه‌ناپذیر را شامل می‌شود. بیانیه اخیر این سازمان بر نگرانی‌های مشترک در مورد عناصر بی‌ثبات‌کننده، از جمله توسعه و استقرار سامانه‌های موشکی ضد بالستیک توسط برخی کشورها به‌عنوان تضعیف کننده بالقوه امنیت جهانی تأکید کرد. این رویکرد نشان دهنده تعهد سازمان همکاری شانگهای به تقویت گفتگو و تلاش‌های مشترک با هدف ارتقای ثبات و اعتماد متقابل در سراسر منطقه و فراتر از آن است. هدف سازمان همکاری شانگهای با پرداختن به این چالش‌ها، تقویت انعطاف‌پذیری منطقه‌ای و کمک مثبت به پویایی صلح و امنیت جهانی است.

افزایش مشارکت از دلارزدایی تا همکاری در فضا

از نظر اقتصادی، سازمان همکاری شانگهای حمایت ثابت خود را از ابتکار دلارزدایی با هدف تنوع بخشیدن به تجارت جهانی در راستای کاهش وابستگی به دلار تکرار کرد. این سازمان با تاکید بر اصول باز بودن، شفافیت و فراگیر بودن، از ایجاد و حفظ سیستم‌های تجاری عادلانه به نفع همه کشورها حمایت کرد. در راستای همسویی با این اصول، سازمان همکاری شانگهای مخالفت شدید خود را با اقدامات حمایتی و تحریم‌های یکجانبه اعلام و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و مضر به پیوستگی تجارت جهانی دانست. با حمایت از این مواضع، سازمان همکاری شانگهای بر تعهد خود به ایجاد یک محیط اقتصادی بین‌المللی عادلانه و باثبات که منجر به توسعه پایدار و رفاه متقابل بین کشورهای عضو و فراتر از آن می‌شود، تاکید کرد.

از نظر امنیتی، سازمان همکاری شانگهای تاکید قابل توجهی بر کنترل تسلیحات داشت و از اجرای توافقنامه‌های بین المللی برای کاهش و نظارت دقیق تسلیحات کشتار جمعی حمایت می‌کند. محور این تعهد، موضع پیشگیرانه سازمان در حفاظت از فضای بیرونی در برابر نظامی‌سازی آن بود، که نشان دهنده نیاز به حفظ حوزه‌ای عاری از سلاح است. علاوه بر این، سازمان همکاری شانگهای بر ارزش تقویت همکاری‌های صلح‌آمیز در حوزه فضا، ترویج ابتکارات مشترکی که فناوری فضایی را برای منافع جمعی کشورهای عضو و جامعه بین‌المللی مهار می‌کند، تأکید کرد. با اولویت‌بندی این اهداف استراتژیک، سازمان همکاری شانگهای مجددا تعهد خود را برای تقویت چارچوب‌های امنیتی جهانی و پیشبرد صلح پایدار از طریق مدیریت مسئولانه تسلیحات و شیوه‌های اکتشاف فضایی تایید کرد.

شانگهای به دنبال ثبات و صلح جهانی

سازمان همکاری شانگهای تروریسم را در تمام اشکال و مظاهر آن محکوم کرده است. این سازمان بر ضرورت اقدام جمعی جهانی برای مقابله موثر و از بین بردن گروه‌های تروریستی و حامیان آنها تاکید دارد. همچنین، سازمان همکاری شانگهای تلاش‌های هماهنگ برای مقابله با محتوای افراطی آنلاین و مبارزه با ایدئولوژی‌های ترویج دهنده عدم بردباری و تبعیض را ضروری می‌داند. همچنین، این سازمان با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه بر تعهد خود به ایجاد یک محیط امن و هماهنگ در داخل کشورهای عضو و فراتر از آن، تقویت عزم جهانی برای ریشه کن کردن تروریسم و ​​حفظ صلح تاکید کرد.

در حوزه توسعه پایدار، سازمان همکاری شانگهای متعهد به تزلزل‌ناپذیر خود برای تقویت رشد اقتصادی همزمان با حفاظت از محیط زیست است. یکی از جنبه‌های اصلی این تعهد شامل حمایت از انتقال عادلانه فناوری‌های سبز به کشورهای در حال توسعه بوده و در نتیجه ظرفیت آن‌ها برای پیگیری مسیرهای توسعه پایدار را تقویت کرده است. علاوه بر این، این اجلاس تلاش‌های مشترک را در زمینه‌های حیاتی مانند انرژی اتمی، توسعه گردشگری، ارتقای زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، استراتژی‌های موثر مدیریت پسماند، و تسهیل انتقال فناوری بین کشورهای عضو مورد توجه قرار داد. این ابتکارات به‌عنوان گام‌های محوری در راستای پیشبرد شکوفایی و انعطاف‌پذیری متقابل در سراسر منطقه سازمان همکاری شانگهای و فراتر از آن اعلام شد.

این اجلاس با تاکید مجدد بر تعهد استوار سازمان همکاری شانگهای به چندجانبه‌گرایی و همکاری به اهمیت خود افزود. موضوع کانونی این تعهد، به رسمیت شناختن مجدد نقش حیاتی تلاش‌های جمعی در مقابله مؤثر با چالش‌های فوری جهانی است. سازمان همکاری شانگهای با تاکید بر ضرورت تقویت گفتگوی پایدار و همکاری قوی میان کشورهای عضو مختلف خود، تلاش می‌کند تا فعالانه به انعطاف‌پذیری منطقه‌ای و ثبات جهانی در میان پیچیدگی‌های در حال تحول چشم‌اندازهای ژئوپلیتیکی کنونی کمک کند.

منبع: TFI global

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.