۱۵ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۶۷۸۴ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰ دسته: بازار مالی
۰

محمد غفوری کارشناس و فعال بازار سرمایه، در رابطه با تامین مالی دولت از بازار سرمایه گفت: راه‌های مختلفی برای تامین مالی دولت از بازار سرمایه وجود دارد که در شرایط فعلی بهترین راه، واگذاری سهام دولت از طریق بازار سرمایه است و این راه سریع‌ترین و شفاف‌ترین راه برای تامین مالی در شرایط فعلی است. البته شرط همه انواع روش‌های تامین مالی وجود آرامش و ثبات در بازار ثانویه است.

محمد غفوری کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد درباره موضوع تامین مالی دولت از بازار سرمایه با بیان این که چطور دولت بتواند از بازار سرمایه تامین مالی کند، گفت: تامین مالی می تواند به چند شکل در بازار اتفاق بیفتد و درآمدی را برای دولت داشته باشد، یکی از راه هایی که دولت می تواند از بازار سرمایه تامین مالی کند، مالیات است و هر چقدر بر عمق بازار سرمایه افزوده شود دولت از این راه می تواند مالیات های بیشتری را کسب کند، این نوع مالیات بسیار شفاف بوده و به سرعت در سبد دارایی دولت خواهد نشست. غفوری افزود: عوارض شرکت های صادراتی و شرکت های دیگر نیز دومین مسیر درآمدزایی دولت از بازار سرمایه است.

واگذاری شرکت‌های دولتی بهترین راه تامین مالی در شرایط فعلی 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سومین راه نیز واگذاری دارایی های دولت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی است که بر کوچکتر شدن دولت و بزرگتر شدن بخش خصوصی واقعی تاکید می کند، با انتقال دارایی از دولت به بخش خصوصی واقعی، دولت می تواند هم از این محل تامین مالی کند و هم در سال های بعد به واسطه مالیات درآمدزایی داشته باشد.

غفوری با بیان اینکه واگذاری سهام تودلی شرکت ها بخشی از واگذاری سهم دولت است و این نوع واگذاری به کارآمدی شرکت ها، سودآوری، کاهش هزینه ها و افزایش درآمدهای عملیاتی کمک چندانی می کند و اقتصاد از این محل می تواند توسعه یابد، افزود: این راه بهترین روش تامین مالی در شرایط فعلی است زیرا می تواند به صورت سریع و شفاف اتفاق افتاده و درآمد زیادی نیز برای دولت داشته باشد؛ از طرف دیگر با افزایش کارآمدی در شرکت ها می‌توان شاهد افزایش رشد اقتصادی در سال های آینده بود.

انتشار اوراق راه دیگر تامین مالی 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چهارمین راه تامین مالی دولت از بازار سرمایه انتشار اوراق در بازار اولیه است و می تواند از این راه درآمدهایی زیادی را کسب کند.

آرامش در بازار ثانویه شرط تامین مالی دولت در بازار اولیه 

غفوری با بیان این که شرط این تامین مالی ها، شفافیت در اقتصاد و کارا شدن بازار سرمایه است، گفت: متاسفانه در سال های اخیر بازار سرمایه به یک بازار نیمه کارا تبدیل شده و برای این که دولت بتواند از محل بازار سرمایه تامین مالی کند ابتدا باید این بازار را به بازاری کارا، شفاف و با عمق زیاد تبدیل کند. اما شرط همه این تامین مالی ها وجود آرامش و ثبات در بازار ثانویه است.

انتهای پیام/ بازار مالی 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.