۱۲ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۶۲۶۲ ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

دولت آذربایجان با استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم آبیاری مدرن، پهپادها و ماهواره در بخش کشاورزی و در کنار آن با ایجاد نظام بیمه مناسب و یارانه دولتی به دنبال تقویت امنیت غذایی در این کشور است. نوآوری‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، مانند تولید پنبه یا غلات، به عوامل کلیدی در افزایش عملکرد و کیفیت محصول تبدیل شده‌اند و افزایش بهره‌وری منابع، توان صادراتی و ارزآوری آذربایجان را نیز افزایش خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزی یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد جمهوری آذربایجان است که نقشی حیاتی در تضمین امنیت غذایی این کشور و ارتقای توسعه اقتصادی آن ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر، آذربایجان با هدف افزایش بازده تولید، کاهش هدررفت و بهبود کیفیت محصول، از فناوری‌های نوین در کشاورزی استفاده کرده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

نمونه هایی از کاربرد فناوری در کشاورزی آذربایجان

کاربرد فناوری اطلاعات: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی در پذیرش فناوری‌های نوین در کشاورزی آذربایجان، استفاده از فناوری اطلاعات است. سیستم‌های مدیریت مزرعه و پلت‌فرم‌های دیجیتال، کشاورزان را قادر می‌سازد تا تمام جنبه‌های تولید، از برنامه‌ریزی محصول گرفته تا نظارت و مدیریت منابعی مانند آب و کود را به‌طور مؤثر مدیریت کنند. این امر به بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش بازده کمک می‌کند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری‌های ماهواره‌ای: پهپادها و فناوری‌های ماهواره‌ای نیز به طور موثری در کشاورزی آذربایجان استفاده می‌شوند. آنها برای نظارت بر وضعیت محصولات، تشخیص بیماری‌های گیاهی، تعیین سطح رطوبت خاک و حتی پیش‌بینی عملکرد استفاده می‌شوند. این فناوری به کشاورزان اجازه می‌دهد تا به سرعت مشکلات را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی انجام دهند که در نتیجه عملکرد و کیفیت محصول را بهبود می‌بخشند.

 کشاورزی دقیق: این روش به طور فزاینده‌ای در آذربایجان رواج یافته است. این امر مبتنی بر یک رویکرد فردی برای مدیریت میدانی است که امکان بهینه سازی استفاده از منابع و به حداقل رساندن اثرات منفی زیست محیطی را فراهم می‌کند. سیستم‌های خودکار برای توزیع دقیق کودها و آفت‌کش‌ها، مدیریت آبیاری و نظارت بر سلامت گیاه به کشاورزان کمک می‌کند تا با حداقل هزینه به نتایج مطلوب دست یابند.

نوآوری در زنجیره تامین و لجستیک: یکی از جنبه‌های مهم پذیرش فناوری‌های جدید در کشاورزی، بهبود زنجیره تامین و تدارکات است. استفاده از سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین (SCM) و فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) امکان بهینه‌سازی فرآیندهای ذخیره‌سازی، حمل و نقل و توزیع محصولات کشاورزی، کاهش تلفات و افزایش رقابت‌پذیری آنها را فراهم می‌کند.

مدرن سازی کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی

یکی از مسیرهای اصلی توسعه کشاورزی ایجاد پارک‌های کشاورزی بوده است. در حال حاضر ۱۷ پارک کشاورزی به مساحت ۱۰۴ هزار هکتار در آذربایجان با موفقیت در حال فعالیت هستند. همچنین، قرار است این تعداد به ۵۱ و مساحت کل زمین به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد. پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید پارک‌های کشاورزی به ۱ میلیارد منات در سال برسد. با تلفیق زمین‌ها با صنایع تبدیلی، پارک‌های کشاورزی به مراکز نوآوری و تولید کارآمد تبدیل می‌شوند.

​یکی از مسیرهای کلیدی توسعه نیز نوسازی تجهیزات پارک‌های کشاورزی و نوسازی زیرساخت‌های آنها است. در بیست سال اخیر Agroleasing JSC توانسته کمباین‌، تراکتور و سایر ماشین‌آلات مدرن وارد کند و ابزارهای پیشرفته‌ای را برای افزایش بهره‌وری و راندمان تولید در اختیار کشاورزان قرار دهد. این امر به حل مشکلات مربوط به تجهیزات قدیمی و تلفات محصول کمک کرده و باعث افزایش تولید و توسعه اقتصادی در مناطق روستایی شده است.

یک نمونه جالب از نوآوری در کشاورزی آذربایجان استفاده از ماشین آلات مدرن کره جنوبی برای کاشت و برداشت برنج است. این امر باعث افزایش سطح کاشت و عملکرد این محصول شد. متخصصان موسسه منابع ژنتیکی آکادمی ملی علوم آذربایجان در حال بررسی استفاده از ازن در کشاورزی هستند که می‌تواند پیشرفت بعدی در افزایش بهره‌وری و محافظت از گیاهان در برابر آفات باشد.

تلاش آذربایجان برای عرضه محصولات کشاورزی محلی به بازارهای جهانی

نوآوری‌ها در کشاورزی تنها به جنبه‌های فنی محدود نمی‌شود. آذربایجان در حال تلاش برای عرضه محصولات کشاورزی محلی به بازارهای جهانی است. برنامه «ساخت آذربایجان» با حمایت ریاست جمهوری، صادرات و ترویج محصولات کشاورزی را تحت یک برند واحد تشویق می‌کند. در این راستا، دولت بودجه‌ای را برای بازاریابی و تبلیغات در خارج از کشور اختصاص می‌دهد که به رشد صادرات و جذب ارز خارجی به کشور کمک می‌کند.

در دنیای امروز که نوآوری‌ها به محرک اصلی توسعه اقتصادی تبدیل می‌شوند، آذربایجان در کشاورزی سرمایه گذاری کرده و پتانسیل خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در تضمین امنیت غذایی، توسعه پایدار و افزایش فرصت‌های صادرات به رسمیت می‌شناسد. یکی از مزایای اصلی نوآوری توانایی آن در افزایش بهره‌وری منابع و کیفیت محصول است.

نوآوری‌های آذربایجان در کشاورزی

یکی از نوآوری‌های کلیدی که به طور فعال در کشاورزی اجرا می‌شود، استفاده از فناوری های مدرن است. در سال‌های اخیر، آذربایجان ده‌ها هزار کمباین، تراکتور و سایر ماشین آلات کشاورزی مدرن را خریداری و استفاده کرده که بهره‌وری و کیفیت فرآیندهای کشاورزی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. این امر باعث افزایش بازده، کاهش هزینه‌های تولید و رقابتی شدن کالاهای آذربایجان در بازار جهانی شده است.

نوآوری مهم دیگر استفاده از روش‌های نوین آبیاری مانند سیستم‌های پیوت، قطره‌ای، بارانی و درام است که به استفاده بهینه از منابع آب و افزایش عملکرد کمک می‌کند. دولت با درک اهمیت منابع آب برای توسعه کشاورزی، فعالانه از ساخت سیستم‌های آبیاری مدرن حمایت می‌کند.

نوآوری‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، مانند تولید پنبه یا غلات، به عوامل کلیدی در افزایش عملکرد و کیفیت محصول تبدیل شده‌اند. استفاده از فناوری‌های پیشرفته ترکیه، چین و یونان و همچنین سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و سیستم‌های مدیریت الکترونیکی، تمایل به بهینه‌سازی فرآیندها و افزایش بهره‌وری را نشان می‌دهد. سیستمهای جی پی اس در کمباین ها زمان برداشت غلات را به میزان قابل توجهی کاهش و عملکرد را افزایش می دهد و به توسعه بخش غلات کمک می‌کند.

تقویت سیستم بیمه کشاورزان

یکی از اقدامات مهم در سال‌های اخیر برای حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، ایجاد نظام بیمه کشاورزی بوده است. سیستم بیمه کشاورزی که با موفقیت برای چهارمین سال فعالیت می‌کند، بر اساس سازوکار مشارکت عمومی و خصوصی استوار است. در این سیستم کلیه امور بیمه‌ای توسط اشخاص حقوقی و حقیقی خصوصی انجام می‌شود اما ۵۰ درصد حق بیمه محاسبه شده توسط دولت پرداخت می‌شود.

سازوکار بیمه کشاورزی با حمایت دولت، مناطق زراعی را در برابر خطرات مختلف از جمله پدیده‌های طبیعی مانند تگرگ، سرمازدگی، بارندگی شدید، سیل، طوفان، طوفان و … بیمه می‌کند.

در حال حاضر، تعداد محصولات قابل بیمه به ۴۱ نوع رسیده است. بیمه کشاورزی هم گاوهای شیری و گوشتی و هم نشخوارکنندگان کوچک را پوشش می‌دهد. این امر شامل بیماری‌های عفونی، نیش مار و حشرات، مسمومیت از گیاهان و خوراک‌های سمی، حمله حیوانات وحشی، بلایای طبیعی و آتش سوزی، کشتار اجباری و غیره است.

نقش یارانه‌های دولتی در مدرن سازی سیستم کشاورزی

در سال‌های اخیر، سیستم حمایت دولتی از کشاورزان به طور قابل توجهی بهبود و گسترش یافته است. از سال ۲۰۲۰، مکانیسم یارانه جدیدی معرفی شده است. این سازوکار پرداخت‌های بزرگی را برای ایجاد باغ‌های میوه و توت از جمله در زمین‌های بلااستفاده یا کمتر مناسب، فراهم می‌کند. یعنی برای سرمایه‌گذاری در باغداری یارانه در نظر گرفته می شود.

همچنین یارانه‌هایی برای ایجاد مزارع متراکم در نظر گرفته شده است. فروش کلیه ماشین آلات کشاورزی با ۴۰ درصد یارانه است. علاوه بر یارانه فروش ماشین آلات و تجهیزات فناورانه، فروش آنها از طریق لیزینگ نیز انجام می‌شود و واردات به کشور از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

برای تولید، واردات و فروش ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی، کودهای معدنی، سموم دفع آفات، مواد افزودنی خوراک و خوراک، بذر و نهال و غیره مزایای مالیاتی و گمرکی وجود دارد و ارائه خدمات کشاورزی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. بودجه دولتی ۴۰ درصد تخفیف برای خرید فناوری های نوآورانه، انبارهای یخچال‌دار و تجهیزات فراهم می‌کند. استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشاورزی تشویق می شود و فروش این تجهیزات ۴۰ درصد یارانه شامل می‌شود. کشاورزان تنها ۲۰ درصد از کل هزینه سیستم‌های آبیاری مدرن را به عنوان پیش پرداخت پرداخت می‌کنند، ۴۰ درصد آن را دولت پوشش می‌دهد و مابقی مبلغ را می‌توان با وام بدون بهره طی ۵ سال پرداخت کرد.

در نتیجه همه این تلاش‌ها، علاقه به بخش کشاورزی در حال افزایش است. این امر در افزایش سرمایه گذاری در این بخش نیز بازتاب می‌یابد، به طوری که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲، حجم سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در کشاورزی، جنگلداری و شیلات بیش از ده برابر شده است. همچنین از سال ۲۰۱۸، سهم منابع غیردولتی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از سهم بخش دولتی بیشتر شده است.

منبع: News.az

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.