۰۷ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۵۵۸۰ ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

امارات و اوکراین توافق تجارت دوجانبه‌ای را امضا کردند که باعث کاهش تعرفه‌ها، تسهیل تجارت و افزایش صادرات برای هر دو کشور می‌شود. این توافق به بازسازی اوکراین پس از جنگ و تقویت زنجیره تامین منطقه‌ای برای صادرات کلیدی این کشور کمک می‌کند. با وجود بی‌طرفی امارات در جنگ، این قرارداد آن‌ها را برای منافع اقتصادی آتی با اوکراین آماده می‌سازد.

به گزارش مسیر اقتصاد امارات متحده عربی و اوکراین طبق بیانیه مشترکی که اخیرا منتشر شد، پیش از امضای رسمی، مذاکرات مربوط به توافق تجارت دوجانبه را تکمیل کردند. همچنین در این بیانیه گفته شده که، موافقتنامه مشارکت اقتصادی جامع، تعرفه‌های اعمال‌شده بر روی مجموعه‌ای از کالاها و محصولات را حذف یا کاهش می‌دهد، موانع تجاری را برطرف می‌کند و دسترسی به بازار را برای صادرکنندگان از هر دو طرف تسهیل می‌سازد.

کمک به احیای اقتصاد اوکراین

علاوه بر این، موافقتنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) از بازسازی اوکراین و احیای صنایع کلیدی و زیرساخت‌های آن حمایت می‌کند، ضمن اینکه برای تقویت زنجیره‌های تامین برای صادرات عمده مانند غلات، ماشین‌آلات و فلزات به منطقه نیز کمک‌کننده است. کشورهای عربی خلیج فارس علی‌رغم فشار غرب بر تولیدکنندگان نفت این منطقه برای کمک به منزوی کردن روسیه (عضو دیگر اوپک) تلاش کرده‌اند در درگیری اوکراین بی‌طرف بمانند.

امارات متحده عربی در اواخر سال ۲۰۲۲ مذاکرات مربوط به توافق تجارت با اوکراین را آغاز کرد. ارزش تجارت غیرنفتی دوجانبه امارات متحده عربی و اوکراین در سال ۲۰۲۳ به ۳۸۵.۸ میلیون دلار رسید و مجموع سرمایه‌گذاری مشترک تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۳۶۰ میلیون دلار را شامل می‌شد که بخش‌هایی از جمله تدارکات و زیرساخت، مسافرت و گردشگری و فناوری پیشرفته را در بر می‌گرفت.

امارات در جستجوی فرصت‌های پس از جنگ در اوکراین

در حالی که اقتصاد اوکراین به‌شدت تحت تأثیر جنگ با روسیه قرار گرفته است، امارات متحده عربی در حال آماده‌سازی خود برای بهره‌مندی‌های بالقوه آتی و بلندمدت است. ثانی الزيودی، وزیر تجارت خارجه امارات متحده عربی به رویترز گفت: ما می‌خواهیم برای دوران بعدی اوکراین آماده باشیم.

الزيودی با بیان اینکه این توافق، نه تنها برای کالاها بلکه برای خدمات نیز بازار بالقوه‌ای ایجاد می‌کند و به شرکت‌های اماراتی اجازه می‌دهد تا در صورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، ارتباط خود را با این اتحادیه تقویت کنند، افزود: این گام مهمی برای ماست تا یک دروازه دیگر به اروپا از طریق اوکراین داشته باشیم.

منبع: هندوستان تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.