۱۱ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۵۵۷۰ ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

دولت مرکزی هند قصد دارد شورای ملی تحول کشاورزی و روستایی (NCART) را به عنوان نهاد بالادستی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی بخش کشاورزی تاسیس کند. پیشنهاد تأسیس این شورا توسط وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان هند که به عنوان بخشی از برنامه ۱۰۰ روزه خود برای دولت جدید بوده، داده شده و هدف از این اقدام، ایجاد هماهنگی در اجرای سیاست‌های بخش کشاورزی است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت مرکزی هند قصد دارد شورایی ملی برای کشاورزی و تحول روستایی (NCART) تاسیس کند. این شورا به عنوان یک نهاد فدرال فراگیر عمل کرده و سیاست‌ها و برنامه‌هایی را برای بخش کشاورزی تدوین خواهد کرد.

هماهنگی در بخش‌های مختلف کشاورزی

بر اساس گزارش منابع، این ایده که توسط وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان به عنوان بخشی از برنامه ۱۰۰ روزه دولت جدید ارائه شده است، هدایت اقدامات هماهنگ در بخش کشاورزی را دنبال می‌کند. این موضوع در جلسات گروه دبیران (GoS) به ریاست مانجو آهوجا، دبیر کشاورزی مورد بحث قرار گرفته است. در این گروه دبیرانی از وزارتخانه‌های توسعه روستایی، تعاون و راج پانچایتی نیز حضور دارند.

منابع خبری گفته‌اند که چارچوب کلی شورای پیشنهادی ممکن است تا پایان ماه جاری مشخص شود. این نهاد فدرال برای کشاورزی و تحول روستایی ممکن است بر اساس شورای مالیات و خدمات کالا و دارایی (GST) که نمایندگانی از مرکز و ایالت‌ها دارد، تأسیس شود. شورای ملی هند برای کشاورزی و تحول روستایی (NCART) نیز ممکن است از مرکز و ایالت‌ها نماینده داشته باشد. با وجود اینکه شورای GST یک نهاد قانونی است، وضعیت شورای پیشنهادی هنوز نهایی نشده است.

بودجه کشاورزی هند چندین برابر می‌شود

کشاورزی طبق قانون اساسی هند، موضوعی ایالتی است و این موضوع در بند ۱۴ فهرست دوم (فهرست ایالتی) در برنامه هفتم قانون اساسی گنجانده شده است. با این حال، مرکز نیز چندین طرح را در این بخش اجرا می‌کند. در سال‌های اخیر، تخصیص بودجه وزارت کشاورزی هند به چندین برابر افزایش یافته است. تخصیص بودجه وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ معادل ۲۷,۶۶۲.۶۷ کرور روپیه بوده که این رقم در بودجه برآوردی سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به بیش از پنج برابر یعنی ۱۲۵,۰۳۵.۷۹ کرور روپیه افزایش یافته است.

دورنمایی برای طرح های جدید

این وزارتخانه همچنین چندین طرح پرچمدار از جمله «پرادھان مانتی کیسان saman nihdi» و «پرادھان ماتری فصلی بیما یوجانا» را اجرا می‌کند. حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) علاوه بر تقویت این برنامه‌های پرچمدار، در بیانیه انتخاباتی خود برای انتخابات مجلس سفلی ۲۰۲۴ قول داده است که مأموریتی برای زیرساخت کشاورزی برای برنامه‌ریزی یکپارچه و اجرای هماهنگ پروژه‌های زیرساخت کشاورزی راه‌اندازی کند.

منبع: ایندین اکسپرس

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.