۱۷ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۵۵۶۴ ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی
۰

نیروگاه هسته‌ای اوکراین، تفاهم‌نامه همکاری با شرکت هیوندای کره جنوبی برای همکاری در طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحدهای جدید هسته‌ای در اوکراین، امضا کرد. این توافقنامه همچنین شامل همکاری در زمینه تامین مالی، تحقیق و توسعه و تبادل دانش فنی است.

به گزارش مسیر اقتصاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای توسط پترو کوتین، رئیس انرژی اتمی اوکراین و چوی یانگ، معاون اجرایی و مدیر عملیات شرکت مهندسی و ساخت هیوندای کره جنوبی، در حضور هورمان هالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین و کیم هیون تائه، سفیر کره جنوبی در اوکراین امضا شد.

اهمیت تفاهم‌نامه برای دو کشور

آقای هالوشچنکو با اشاره به اهمیت این توافقنامه‌ها در رابطه با برنامه‌های ساخت واحدهای جدید وستینگهاوس AP1000 در نیروگاه هسته‌ای خملنیتسکی گفت: مهم است که ما در کنار طرف کره‌ای، این تفاهم‌نامه را در دوران جنگ امضا کنیم و بدون انتظار برای پایان یافتن آن، به پیش برویم. اطمینان دارم که ما با هم صنعت انرژی اوکراین را بر اساس بهترین استانداردهای جهانی بنا خواهیم کرد.

سفیر کره جنوبی اعلام کرد که این تفاهم‌نامه به توسعه همکاری‌های اوکراین و کره در صنعت هسته‌ای، به ویژه تبادل تجربیات در زمینه فناوری‌های هسته‌ای کمک خواهد کرد». آقای کوتین گفت: «کره جنوبی در زمینه انرژی هسته‌ای و صنعت هسته‌ای از دانش و تجربه بالایی برخوردار است. انرگواتوم و کل کشور اوکراین به توسعه همکاری خود با شرکت هیوندای، که یکی از رهبران جهانی در این بازار است، علاقه‌مند هستند».

این توافقنامه بر اساس تعهد‌نامه‌ای که در نوامبر ۲۰۲۳ توسط این دو شرکت امضا شد، شکل گرفته است. در ماه مه ۲۰۲۲، وستینگهاوس و هیوندای مهندسی و ساخت (Hyundai E&C) یک قرارداد همکاری استراتژیک امضا کردند تا به طور مشترک در پروژه‌های جهانی ساخت نیروگاه‌های AP1000 شرکت کنند. ماه گذشته نیز مراسمی برای آغاز پروژه‌ ساخت واحد ۵ نیروگاه هسته‌ای خملنیتسکی برگزار شد.

برنامه‌ای برای توسعه هسته‌ای اوکراین

اوکراین دارای ۱۵ واحد هسته‌ای است که می‌توانند حدود نیمی از برق این کشور را تامین کنند. این تعداد شامل ۶ رآکتور در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا می‌شود که از اوایل مارس ۲۰۲۲ تحت کنترل نظامی روسیه قرار گرفته است. برنامه‌های توسعه هسته‌ای اوکراین شامل پیشنهادهایی برای ساخت ۹ رآکتور جدید AP1000 در سراسر این کشور است.

اولین رآکتور خملنیتسکی در سال ۱۹۸۷ به شبکه برق اوکراین وصل گردید، اما کار روی سه رآکتور دیگر در سال ۱۹۹۰ متوقف شد، در حالی که واحد ۳، ۷۵ درصد تکمیل شده بود. کار بر روی رآکتور دوم دوباره آغاز شد و در سال ۲۰۰۴ به شبکه برق متصل گردید. در حال حاضر پروژه‌ای برای تکمیل واحدهای ۳ و ۴ در حال انجام می‌باشد به طوری که ماه گذشته کابینه اوکراین پیش‌نویس قانونی در مورد ساخت و تکمیل آنها ارائه کرد.

آقای هالوشچنکو اوایل امسال اعلام کرد که واحد ۳ می‌تواند ظرف مدت تنها دو سال و نیم به بهره‌برداری برسد. دو واحد از راکتورهای جدید AP1000 قرار است به عنوان واحدهای پنجم و ششم نیروگاه خملنیتسکی ساخته شوند و ظرفیت کل این نیروگاه را فراتر از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا با شش واحد که از اوایل مارس ۲۰۲۲ تحت کنترل نظامی روسیه قرار گرفته است، خواهند رساند. در جریان مذاکرات، Energoatom و Hyundai E&C علاوه بر این پروژه‌ها، در مورد توافقات با شرکت Holtec International برای ساخت کارخانه‌های تولید تجهیزات رآکتورهای کوچک مدولار(SMRs) و محفظه‌های نگهداری سوخت هسته‌ای استفاده شده نیز گفت‌و‌گو کردند.

منبع: اخبار هسته‌ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.