۰۵ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۲۸۶۶ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: شهاب الدین فتحی
۰

طبق گزارش اندیشکده اصلاحات شهری (URI)، شهروندان آمریکایی به زندگی در حومه شهرها تمایل دارند و انتخاب ۶۰ درصد از ساکنان این کشور زندگی در حومه کلانشهرها و در مناطق کم‌تراکم است. حومه شهرهای آمریکا تقریباً ۹۰ درصد از رشد کلانشهرها را از سال ۲۰۱۰ به بعد تشکیل می‌دهند.

مسیر اقتصاد/ اندیشکده اصلاحات شهری (URI) واشنگتن دی‌سی، در ژانویه ۲۰۲۲ گزارشی با عنوان «شهرهای آینده آمریکا» منتشر کرد. این گزارش به بررسی چگونگی تغییر روابط شهروندان و شهرها به دلیل تغییر استانداردها در مورد اولویت‌های زندگی، اقتصادی بودن، امکانات رفاهی، حمل‌و‌نقل و… می‌پردازد و مکان‌هایی را توصیف می‌کند که همه‌ امکانات مراکز شهرهای بزرگ را ارائه می‌دهند و معایب آن‌ را، به ویژه در زمینه‌های کیفیت زندگی، ایمنی و اقتصاد به حداقل می‌رساند.

سکونت ۸۶ درصد شهروندان کلانشهرهای آمریکا در حومه‌ها

این گزارش اشاره می‌کند که شهرها از گذشته تا به‌حال تحت تأثیر تعدادی از متغیرها از جمله جمعیت‌شناسی، فناوری و اقتصاد شکل گرفته‌اند. همچنین روند تاریخی انتخاب مردم برای زندگی در مراکز شهری و حومه‌ها را بررسی می‌کند. گزارش می‌گوید: «در سال ۱۹۵۰ هسته‌های مرکزی شهرهای آمریکایی تقریباً ۲۵ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دادند. امروز این سهم به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است. همچنین حومه و حاشیه شهرها که ۱۳ درصد از جمعیت کلانشهرها را در سال ۱۹۴۰ تشکیل می‌دادند، به ۸۶ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده‌اند.»

سهم ۹۰ درصدی حومه‌ها از رشد کلانشهرهای آمریکا

پژوهشگران اندیشکده اصلاحات شهری (URI)  با توجه به گسترش شهرنشینی بیان می‌کنند: حومه شهرهای آمریکا تقریباً ۹۰ درصد از رشد کلانشهرها را از سال ۲۰۱۰ تشکیل می‌دهند. از نظر حمل‌و‌نقل و دسترسی، حدود ۸۰ درصد از جمعیت کلانشهرهای این کشور در حومه و حاشیه شهرها با وابستگی شدید به خودرو زندگی می‌کنند. در حالی که تنها ۸ درصد در هسته مرکزی و ۱۳ درصد دیگر در حومه شهرهایی با تمرکز بر حمل‌و‌نقل عمومی زندگی می‌کنند.

شهر هیوستون نمونه بارزی برای تجزیه و تحلیل روندهای شهری در مقابل حومه شهر است. در حالی که شهر هیوستون طبق داده‌های اداره سرشماری، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ شاهد ۱۷.۳ درصد رشد جمعیت بوده است، حومه شهرها ۸۲.۷ درصد از رشد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.

حومه کلانشهرهای آمریکا

میزان رشد و کاهش جمعیت در مراکز شهر و حومه شهرهای آمریکا

رشد ۴۹ درصدی جمعیت در حومه کلانشهرهای آمریکا

در کشور آمریکا، اقتصادی بودن مسکن همچنان یک عامل کلیدی در انتخاب بین زندگی در شهر یا حومه شهر است. در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در مناطق کلانشهری این کشور، هسته‌های مرکزی شهرها تنها ۱.۴ درصد از رشد جمعیت را به خود اختصاص دادند. در حالی که حومه‌ شهرها شاهد بیش از ۴۹ درصد رشد جمعیت بودند. یکی از پیامدهای همه‌گیری کرونا، کاهش جذابیت مناطق مرکزی کسب و کار (CBD) است که شاید برخلاف انتظار بود. طبق گزارش، این درصد احتمالاً در آینده کمتر هم خواهد شد.

خانه‌های بزرگ و تراکم جمعیتی پایین، انتخاب ۶۰ درصد از شهروندان آمریکایی

این گزارش یک جابجایی بزرگ را مطرح می‌کند و آن را سرعت گرفتن روندی می‌داند که از قبل در حال وقوع بوده است. این جابجایی به سمت حومه شهرها و شهرهای کوچک‌تر حرکت می‌کند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو (Pew Research)، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ترجیح برای خانه‌های بزرگ‌تر در مناطقی با تراکم کمتر، از ۵۳ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش، در اوایل همه‌گیری کرونا، حدود ۴۲ درصد از نیروی کار ۱۵۵ میلیون نفری ایالات متحده به صورت تمام وقت در خانه کار می‌کردند. بدون شک با توجه به تحولات اخیر، انتخاب افراد برای دورکاری یا کار در دفتر در انتخاب‌های مربوط به زندگی در مناطق شهری یا حومه‌شهری نقش خواهد داشت.

منبع:

news.theregistryps.com

 

انتهای پیام/مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.