۰۵ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۲۶۹۳ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات
۱

سپهر مهرابی کارشناس اقتصاد توسعه، مالیات را به عنوان یک سازوکار حیاتی برای تامین مالی توسعه کشور، حمایت از پروژه‌های زیربنایی، ترویج سرمایه‌گذاری و تقویت رشد اقتصادی دانست و افزود: با تخصیص هوشمندانه درآمدهای مالیاتی به بخش‌های کلیدی مانند سلامت، توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌ها، دولت می‌تواند باعث پیشرفت، افزایش رفاه اجتماعی و پایه‌گذاری توسعه پایدار شود.

سپهر مهرابی کارشناس اقتصاد توسعه در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد در رابطه با نقش راهبردی مالیات و درآمد مالیاتی در توسعه کشور علاوه بر تامین مالی مصارف جاری دولت گفت: مالیات نقش تعیین کننده‌ای در تامین زیرساخت‌های اصلی تامین مالی توسعه کشور دارد و با کمک به بودجه دولت به جلوگیری از کسری بودجه و تورم کمک می‌کند و منابع ارزی حاصل از صادرات نفت خام را به جای اینکه به جبران کسری بودجه اختصاص دهد، برای توسعه بیشتر اقتصادی کشور آزاد می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، مالیات تنها برای خرج‌های عادی و مصارف جاری دولت نیست. بخش‌های مختلف اقتصاد نیز از درآمدهای مالیاتی مستقیما بهره خواهند برد. تخصیص منابع مربوط به بودجه حوزه عمرانی و زیرساختی، همراه با مشوق‌های مالیاتی برای بخش تولید، سنگ بنای حمایت مالیاتی در راستای توسعه ملی کشور است.

تخصیص درآمد مالیاتی برای رفاه اجتماعی

مهرابی با اشاره به تخصیص منابع مالیاتی برای رفاه اجتماعی جامعه گفت: یکی از مصادیق بارز تخصیص درآمد مالیاتی به سمت رفاه اجتماعی جامعه، سهم یک درصدی بخش سلامت کشور از مالیات بر ارزش افزوده است. این تخصیص منابع مستقیماً برای زیرساخت‌های بهداشتی، یارانه دارو و بیمه همگانی مردم فاقد بیمه استفاده و در نهایت موجب رفاه اجتماعی بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به مصارف مالیاتی افزود: سهم ۴ درصدی شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده (دریافت شده از سوی سازمان امور مالیاتی) به عنوان منبعی حیاتی برای توسعه متوازن منطقه‌ای عمل می‌کند. این منابع علاوه بر بودجه توسعه‌ای شهرداری برای هر استان، مستقیماً به توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات اختصاص می‌یابد که نقش غیرقابل انکار مالیات را به عنوان محرک توسعه اقتصادی برجسته می‌کند.

مهرابی ادامه داد: با تخصیص بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی به بخش توسعه و زیرساخت‌های عمرانی، دولت می‌تواند مستقیماً در پروژه‌های راهبردی و زیربنایی سرمایه‌گذاری کند و در نتیجه دسترسی به زیرساخت‌ها را بهبود بخشد و رشد کلی اقتصادی را تقویت کند.

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی با مالیات

این کارشناس اقتصاد توسعه با اشاره به رویکرد مهم تامین مالی بخش مهمی از بودجه کشور به پشتوانه مالیات اظهار کرد: یکی دیگر از جنبه‌های مهم مالیات در توسعه اقتصادی ایران، نقش آن در ترویج سرمایه گذاری است. با تأمین مالی هزینه‌های جاری از طریق مالیات، دولت می‌تواند اتکا به درآمد حاصل از صادرات نفت خام را کاهش دهد و این منابع را بدون استفاده از صندوق توسعه ملی به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کند.

وی در پایان گفت: شناخت نقش محوری مالیات‌ها در توسعه اقتصادی و استفاده موثر از آن می‌تواند زمینه ساز آینده‌ای شکوفا و مقاوم برای اقتصاد ایران باشد. همچنین مالیات، منابع مالی ثابتی را برای تامین مالی نیازهای بودجه، پروژه‌های راهبردی و خدمات ضروری در اختیار دولت قرار می‌دهد که در نهایت باعث بهبود رفاه عمومی و ارتقای دسترسی عادلانه به زیرساخت‌ها می‌شود. علاوه بر این، تخصیص درآمد مالیاتی به پروژه‌های منطقه‌ای و محلی تضمین می‌کند که توسعه به مناطق خاص محدود نمی‌شود، بلکه به شهرداری‌های سراسر کشور سهمی از مالیات تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام/ مالیات

  1. سلام
    فقط مالیات بر دارایی مازاد بر نیاز از رفاه جامعه نمی کاهد
    هوش مصنوعی و تعاونی ها و کرادفاندینگ و اقتصاد رفتاری می توانند به تولید کالای عمومی کمک کنند
    دولت حداقلی انحصار را با ایجاد بازار کمرنگ می کند
    اقتصاد رفتاری در حوزه سلامت می تواند رفتار ذینفعان را تغییر دهد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.