۰۵ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۲۲۵۸ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس تحقیقات آماری سال ۲۰۲۲، حدود ۲۴۷ میلیون نفر یعنی ۳۸ درصد از مردم آمریکای لاتین و کارائیب از ناامنی غذایی رنج می‌برند. تحقیقات بانک توسعه بین‌آمریکایی نشان می‌دهد هر دلار سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی، بین ۱۰ تا ۳۰ دلار سود به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، این بانک با هدف تامین امنیت غذایی، بر حمایت از تحقیقات و شیوه‌های نوین کشاورزی در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب متمرکز شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک توسعه بین‌آمریکایی (IDB) که با هدف توسعه در آمریکای لاتین و کارائیب به وجود آمده، تمرکز خود را بر تامین امنیت غذایی در این کشورها به کمک ترویج کشاورزی و سیستم‌های پایدار و فراگیر تولید مواد اولیه خوراکی گذاشته است.

محور برنامه تامین امنیت غذایی در آمریکای لاتین و کارائیب

این برنامه بر سه محور افزایش دسترسی به منابع غذا، ترویج کشاورزی پایدار و اشاعه رژیم غذایی سالم در میان مردم جوامع این کشورها است.

  • افزایش دسترسی به منابع غذایی: حمایت از گروه‌های آسیب پذیر مانند زنان، کودکان و بومیان ساکن مناطق دورافتاده با کمک به گسترش کشاورزی بومی و محلی و اجرای برنامه تغذیه رایگان مدارس.
  • ترویج کشاورزی پایدار: اجرای برنامه‌های کشاورزی هوشمند، حمایت از تحقیقات، ترویج شیوه‌های کشت مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی، افزایش بهره‌وری، سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، ارتقاء سیستم‌های تامین آب و بهداشت کشاورزی، در کنار تسهیل تجارت و لجستیک.
  • دسترسی به رژیم غذایی سالم: سوء‌تغذیه، چاقی و کمبود مواد ریزمغذی، از مشکلات اساسی مردم این منطقه است. به همین دلیل در برنامه تامین امنیت غذایی به ایجاد انگیزه در بین کشاورزان برای تولید محصولات مغذی توجه ویژه‌ای شده است.

سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی

بانک توسعه بین‌آمریکایی به این نتیجه رسیده است که اجرای سیاست توسعه و تحقیقات کشاورزی، اصلی‌ترین راه مقابله با ناامنی غذایی و ایجاد بستر توسعه پایدار در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب است.

سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های تحقیقاتی و نوآوری کشاورزی و گسترش همکاری مراکز تحقیقاتی بومی و غیردولتی با مراکز منطقه‌ای و بین‌المللی، ضمن اینکه نتایج بهتری در زمینه تولید محصول به همراه دارد، از آورده اقتصادی قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است.

در حال حاضر، بیشتر کشورهای منطقه کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی را در زمینه تحقیقات کشاورزی سرمایه‌‎گذاری می‌کنند. در حالی‌که تحقیقات این بانک نشان می‌دهد، هر دلار سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی، بین ۱۰ تا ۳۰ دلار سود به همراه دارد.

وضعیت امنیت غذایی در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب

ناامنی غذایی در میان کشورهای این منطقه سابقه طولانی دارد. در سال‌های اخیر بحران‌هایی مانند همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات آب و هوایی این موضوع را شدت بخشیده است. بر اساس تحقیقات آماری سال ۲۰۲۲، حدود ۲۴۷ میلیون نفر یعنی ۳۸ درصد از مردم آمریکای لاتین و کارائیب از ناامنی غذایی رنج می‌برند و ۴۳ میلیون نفر، معادل هفت درصد با خطر گرسنگی مواجه هستند. از دست دادن درآمد، نابرابری در دسترسی به غذا و افزایش قیمت مواد خوراکی از دلایل اصلی ایجاد ناامنی غذایی در میان این کشورها است.

منبع: سایت بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) 

انتهای پیام/ کشاورزی 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.