۲۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۲۰ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ دسته: انرژی
۰

نماینده کمیسیون صنایع مجلس گفت: در صورتی که بتوانیم صنایع پایین دست را به حداکثر ظرفیت موجود برسانیم، یک میلیون شغل ایجاد می‌شود و برای پایداری این اشتغال نیز باید به فکر صادرات بود.

حمید گرمابی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به توضیحاتی در خصوص میزان ظرفیت اشتغال در صنعت پتروشیمی پرداخت.

این نماینده مجلس در رابطه با مناظره روز جمعه در مورد ایجاد شغل در پتروشیمی گفت: با اعداد و ارقامی که می دادند امکان ایجاد آن تعداد شغل وجود ندارد و نمی توان با ۵ تن مواد پتروشیمی یک شغل ایجاد کرد و این حداقل ۴ برابر باید باشد.

گرمابی در خصوص اینکه گسترش پایین‌دست پتروشیمی می‌تواند در ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد، گفت: طبیعتا می‌تواند تاثیر گذار باشد ولی اعداد و ارقام ما باید منطقی باشد. اینکه بگوییم یک‌میلیون تن تولید پتروشیمی ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرد نمی‌تواند درست باشد.

عضو کمیسیون صنایع در مورد نیازها و الزامات ایجاد یک‌میلیون شغل، گفت: برای اینکه یک میلیون شغل در صنایع پایین دستی ایجاد شود، باید بتوانیم با سرمایه‌گذاری کم‌تری شغل ایجاد کنیم. در شرایطی که زیرساخت‌ها موجود است، اگر بتوانیم صنایع پایین‌دست را به حداکثر ظرفیت موجود برسانیم این میزان شغل ایجاد می‌شود که البته این کار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی ندارد. ولی در صنایع بالادستی پتروشیمی به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز است.

وی در ادامه بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در حقیقت برای ایجاد یک شغل هر قدر سرمایه‌گذاری کم‌تری انجام شود، شغل ایجادشده ناپایدارتر است. اگر فرض کنید پتروشیمی با چند صد میلیون تومان یک شغل ایجاد کرده است، این شغل پایدار است و در زنجیره بعدی، شغل‌های دیگری را هم ایجاد می‌کند. اما وقتی در صنایع پایین‌دست شغلی ایجاد می‌شود هزینه کم‌تری دارد اما شغل ایجادشده پایداری لازم را ندارد و از آن شغل، شغل‌های دیگری در زنجیره‌ ایجاد نخواهد شد.

گرمابی درباره صادرات صنایع بالادستی گفت: اگر تولیدات صنایع بالادستی به خارج صادر شود، زنجیره‌ای تشکیل نمی‌شود تا بتواند در زنجیره بعدی در صنایع پایین‌دستی شغل ایجاد کند. اگر زنجیره تولید در داخل کامل شود این اتفاق می‌افتد و تکمیل زنجیره به نفع اشتغال و GDP کشور است.

نماینده نیشابور در مورد اینکه برای قوت گرفتن صنایع پایین دستی چه کارهایی قرار است انجام شود، گفت: یکی از کارهایی که در سال گذشته انجام شد، بسته حمایتی بود. در این بسته حمایتی ۱۷ هزارمیلیاردی که داده شد، عمدتاً صنایع کوچک و متوسط بودند و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز در میان آن‌ها بودند.

وی با بیان اینکه مشکلات این صنایع به حدی زیاد بود که این تسهیلات همه مشکلات آن‌ها را حل نکرد، گفت: در حقیقت کمک و وام ارائه شده صرف پر کردن مشکلات قبلی شرکت‌ها شده و این تسهیلات مستقیماً سمت افزایش تولید نرفت تا افزایش اشتغال مطرح شود و نیاز است باز هم این کار ادامه پیدا کند.

گرمابی ضمن بیان امکان پذیر بودن دستیابی به یک میلیون شغل با توجه به هدف‌گذاری دولت برای امسال، گفت: این امکان پذیری به شرطی است که از امکانات موجود حداکثر استفاده شود.

وی در پاسخ به اینکه شغل های ایجا شده در صنایع بالادستی خواهد بود یا در صنایع پایین دستی گفت: این‌ها بیشتر در صنایع پایین‌دستی باید باشد. چون صنایع بالادستی نیاز به برنامه‌ریزی دارد و چندین سال زمان می‌برد؛ اما اگر به‌صورت اورژانسی و سریع بخواهیم ایجاد اشتغال کنیم صنایع کوچک و متوسط جوابگو خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع در مورد پایداری شغل های ایجاد شده در صنایع پایین‌دستی، گفت: ثبات یک شغل به عوامل مختلف بستگی دارد. یکی از دلایلی که برای ثبات شغل استفاده می‌شود این است که آیا این خودش در زنجیره‌های بعدی ایجاد اشتغال می‌کند یا نه. ما در صنایع پایین‌دستی در آخر زنجیره قرار داریم.

وی یکی از راه‌هایی که می‌شود در ثبات شغل های ایجاد شده حساب کرد را صادرات دانست و افزود: نیاز جمعیت ۸۰ میلیونی ما مشخص است و اگر بیش از آن نیاز فراهم باشد و فروش نباشد، نباید تولید کرد. مگر اینکه به فکر بازارهای صادراتی باشیم؛ اگر فروش هر محصولی تضمین باشد می‌تواند در بلندمدت ادامه پیدا کند و شغل‌های مربوط به آن هم دوام داشته باشد.

گرمابی ادامه داد: به همین خاطر نباید ما به بازارهای داخل متکی باشیم باید به فکر صادرات باشیم. یکی از پیش نیازهای صادرات این است که مشکلات ما در بازارهای بین‌المللی کم‌تر باشد و پذیرش کشورهای دیگر برای محصولات ایرانی بیشتر باشد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه، گفت: مناطق اطراف کشورمان یک بازار چند صد میلیونی است و ما توانایی در دست گرفتن بازار اطراف خودمان را داریم به‌ شرط اینکه ساختار ها آماده باشد و تلاش جدی صورت بگیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.