مزیت بسیار مهم مجور ترک تشریفات «تولید بار اول»، بازارسازی تضمینی برای شرکتهای دانشبنیان است. با مجوز ترک تشریفات تولیدات بار اول، شرکتهای دانشبنیان که نه رتبه پیمانکاری دارند و نه استاندارد حوزه وندور لیست میتوانند پروژه دولتی بگیرند و بعد از تولید بار اول اولین محصول به لیست دارندگان رتبه پیمانکاری و استاندارد حوزه وندور لیست یا لیست ارائه دهندگان خدمات (AVL) دولت وارد شوند. در این راستا سعید میرترابی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در سایه اجرای طرحهایی مانند تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه که زمینه برای فعالیت بیش از پیش دانشبنیانها مهیا شده است، بستر برای شکوفایی استعدادها و استفاده حداکثری از توانمندیهای داخلی فراهم میشود.
کمک به رونق دانشبنیانها با قانون ترک تشریفات مناقصه تولیدات اول
وی ادامه داد: به منظور ارائه ایدهها و تبدیل شدن آنها به محصول، نیاز به سازوکارهای نهادی داریم که پشتیبانیها انجام شود. طرح تولید بار اول و حمایت از محصولاتی که برای اولین بار در کشور تولید میشوند، اتفاق مبارکی در این راستا است. استفاده از دستاوردهای دانشبنیانی و تولید بار اول در صنعت نفت و گاز کشور مثبت ارزیابی میشود. اینکه این وزارتخانه بیشتر از بقیه صنایع از محصولات تولید بار اول بهره برده است، خبر خوبی است و نشان دهنده اهمیت دادن به نوآوری است. در صنایع نفت و گاز نیاز به محصولات راهبردی و استراتژیک داریم و به دلیل تحریمها در محدودیت هستیم. رفع این نیازها از طریق ظرفیتهای داخلی و دانشبنیانی و تولیدات بار اول میتواند مزیتهای زیادی برایمان داشته باشد. استفاده از تولیدات بار اول در صنایع به نحوی بازارسازی برای دانشبنیانهاست و مشوق خوبی است که شرکتهای دانشبنیان به سمت تولید محصولات بار اول بروند.
دانشبنیانها در پیدا کردن بازار فروش مشکل دارند
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه برای تولیدات بار اول کمک میکند که دانشبنیانها با روند سادهتری بتوانند محصولاتشان را عرضه کنند و در بروکراسیهای عریض و طویل گیر نیفتند. از آنجایی که دانشبنیانها اغلب در پیدا کردن بازار فروش مشکل دارند، این قانون میتواند کمک بزرگی به آنها باشد. دانشبنیانها اغلب شرکتهای نوپایی هستند و محصولات علم محور را برای بار اول تولید میکنند. آنها دارای تجربه لازم برای انجام کارهای بازاریابی و تبلیغاتی نیستند. به همین دلیل، تسهیل ورود آنها به بازار فروش میتواند انگیزه خوبی برای فعالیت این نوع شرکتها باشد.
وی ادامه داد: از طریق قانون ترک تشریفات مناقصه میتوانیم زمینه را برای عرضه محصولات دانشبنیانها به سازمانها و شرکتهای دولتی فراهم کنیم. به این ترتیب، یک رزومه فروش برایشان به وجود میآید و در دفعههای بعدی میتوانند راحتتر محصولشان را به فروش برسانند. نقش رگولاتوری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه ارتباط دادن دانشبنیانها و صنایع برعهده گرفته است، میتواند در شناسایی نیازهای صنایع از یک طرف و وصل کردن آنها به دانشبنیانها با توجه به تخصص این شرکتها، موثر باشد.
انتهای پیام/ تولید