به گزارش مسیر اقتصاد، راهگذر (کریدور) میانه، مسیر ریلی منتهی به دریای خزر یا همان «ترانس خزر» است که بهعنوان نقشه راه حمل و نقل کالا بین کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان است که احداث آن از سال ۲۰۲۲ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۲۷ ادامه پایان یابد. جنگ میان روسیه و اوکراین، موجب شد این مسیر ترانزیتی بیش از پیش مورد توجه بازیگران اقتصادی کشورهای منطقه قرار گیرد و بخشی زیادی از عبور و مرور کالاها که قبلا از مسیر روسیه انجام میشد را در خود جای دهد.
با توجه به اینکه راهگذر یادشده، بیشتر مورد استفاده کشورهای شمال و مرکز آسیا است. چین در ابتدا رغبت زیادی به استفاده از آن نشان نداد، اما حالا به نظر میرسد این کشور نیز تغییر رویکرد داده و برای سرمایه گذاری در توسعه راهگذر میانه و بهرهبرداری از خدمات حمل و نقل آن به ویژه حمل و نقل ریلی، برای رسیدن به اروپا متمایل شده است.
سرمایهگذاری چین در توسعه شبکه حمل و نقل قزاقستان
روسای جمهور دو کشور چین و قراقستان در نشستی که در ماههای اخیر داشتند، توافقنامهای را در چارچوب کمربند و جاده ابریشم (BRI) به امضا رساندند. براین اساس، چین با سرمایه گذاری در پروژه «نورلی ژول»، به توسعه زیرساختهای حمل و نقل داخلی قراقستان کمک میکند. این زیرساختهای حمل و نقلی شامل تاسیسات بندری، حمل و نقل کانتینری ترانزیتی، حمل و نقل ترکیبی و انتقال خطوط لوله است.
منبع: گروه حمل و نقل ریلی
انتهای پیام/ حمل و نقل