به گزارش مسیر اقتصاد تنشهای سیاسی و چالشهای امنیتی همواره بر روابط سه کشور ازبکستان، افغانستان و پاکستان سایه افکنده است، اما به نظر میرسد با احداث راهآهن میان این سه کشور که از آن به عنوان راه آهن ازبکستان-افغانستان-پاکستان (UPA) یاد میشود، راهی برای تقویت مناسبات بین این سه کشور و ارتباطات منطقهای باز شده است.
بر اساس گزارش رسانههای پاکستانی، این خط آهن سه ملیتی به طول ۷۶۰ کیلومتر که ازبکستان را از طریق افغانستان به پاکستان متصل میکند، ظرفیتهای جدیدی در حوزه حمل و نقل، تجارت و ثبات منطقهای، کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا و در نهایت یکپارچکی اقتصادی به همراه خواهد داشت. مسیر راه آهن استراتژیک از ترمیز در ازبکستان آغاز شده و پس از عبور از مزار شریف و لوگر در افغانستان، به گذرگاه مرزی خرلاچی به پاکستان متصل میشود.
این خط راه آهن به دلیل اتصال به مناطق ویژه اقتصادی و شبکههای جادهای CPEC در استان خیبر پختونخوا پاکستان، در نهایت به بندر استراتژیک گوادر میرسد که علاوه بر ایجاد شبکه گسترده ریلی برای جابجایی کالا و مسافر، کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) را نیز گسترش خواهد داد و موجب تقویت پل ارتباطی بین شمال و جنوب جاده ابریشم خواهد شد.
کاهش ۴۰ درصدی هزینه حمل کالا با تکمیل راه آهن UPA
پیش بینی میشود تکمیل این پروژه تا سال ۲۰۲۷، هزینه ترانزیت و حمل و نقل کالا را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و موجب کمتر شدن ۱۰۰ ساعتی زمان سفر شود. تسهیل ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا سال ۲۰۳۰ نیز از دیگر اهداف احداث این خط آهن استراتژیک است. علاوه بر این، شبکه راه آهن افغانستان با از بین بردن نیاز به محمولههای هوایی گران قیمت بین ازبکستان و پاکستان، فرصتهای جدیدی را در حوزه انتقال کالا به سایر جمهوریهای آسیای مرکزی به ویژه مواد خوراکی که نیاز به جابجایی سریع دارند، ایجاد میکند.
راهاندازی راه آهن ازبکستان-افغانستان-پاکستان، تنها محدود به تقویت مناسبات تجاری بین این سه کشور نمیشود بلکه با فراهم آوردن امکان دسترسی به بازارهای تثبیت شده فعلی و ایجاد بازارهای جدید، عصر جدیدی از رشد و توسعه به همراه خواهد آورد که بخشی از آن کمک به تامین امنیت غذایی کشورهای فقیرتر منطقه مانند افغانستان و تقویت ثبات منطقهای بین کشورها است.
از بعد دیگر راهاندازی این خط آهن سراسری بین سه کشور فوق میتواند مسیری جایگزین برای ترانزیت کالا بین کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد فراهم کند و پاکستان را به رقیبی برای ایران در این زمینه تبدیل نماید.
منبع: خبرنامه بندر گوادر
انتهای پیام/ حمل و نقل